Politiskt beslut om att ersätta tågvärdar med kameror

Den 9 juni 2021 beslutar styrande politiker i region Stockholm att ersätta tågvärdar på Stockholms pendeltåg med kameror. I avtalet med MTR står det att ”trafikutövaren proaktivt ska utarbeta förslag till förbättringar och effektiviseringar”. Seko är starkt kritiskt.

Vädjar om hjälp från Arbetsmiljöverket 

Både Seko och facket ST har sedan sommaren 2021 försökt stoppa avvecklingen av tågvärdar med hjälp av Arbetsmiljöverket, utan framgång. Facket menar att MTR inte följer lagar om arbetsmiljö. Detta för att lokförare bland annat blir ensamt ansvariga för säkerheten på pendeltågen. 

MTR: ”Blir lika säkert”

Den 19 Maj 2022 säger dåvarande vd på MTR Pendeltågen att varken säkerheten eller arbetsmiljön för lokförarna försämras när tågvärdar tas bort.

Sekos uppgörelse med MTR kritiseras

Över 300 tågvärdar ska bort från Stockholms pendeltåg, men erbjuds andra jobb. En facklig seger enligt Seko. Men tågvärdarnas fackklubb är starkt kritisk till överenskommelsen.

Lokförare slutar i protest

När tågvärdarna börjar fasas ut från Stockholms pendeltåg slutar lokförare i protest. Det gjorde bland annat Carina Byström. ”Flera av mina kollegor har hoppat av järnvägsbranschen”, säger hon i en intervju.

S lovar att riva upp beslutet

I en intervju med Sekotidningen i augusti 2022 säger Socialdemokraternas Jens Sjöström att han vill riva upp beslutet vid ett maktskifte. När Socialdemokraterna sedan tar makten i koalition med Centerpartiet och Miljöpartiet ska frågan i stället utredas på nytt.

Går vidare med beslutet – trots vallöfte

Den styrande koalitionen i region Stockholm tar ett slutgiltigt beslut om att ersätta tågvärdar med kameror. Enligt investeringsregionrådet Jens Sjöström (S) har utredningen landat i att det går att garantera säkerheten på Stockholms pendeltåg.

Vild strejk bryter ut

Den 17 april bryter en vild strejk ut på Stockholms pendeltåg och enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) ställs en stor del av trafiken in. Lokförare på MTR vill stoppa avvecklingen av tågvärdar. Regionpolitiker och fackförbundet Seko, som organiserar de flesta av förarna, tar snabbt avstånd från strejken. En vild strejk är en olovlig strejk initierad av medarbetare, och inte av facket. 

76 lokförare stäms 

På onsdagseftermiddagen den 17 april stämmer MTR 76 lokförare och Seko för den olovliga strejken. MTR vill ha 6 000 kronor i skadestånd från varje strejkande lokförare, samt 100 000 kronor från Sekos lokala fackliga klubb på pendeltåget. MTR drar senare samma dag tillbaka stämningen mot Seko, men inte mot förarna.

Tågföretagen och Seko i bråk

Den vilda strejken bröt ut mitt under förhandlingar om ett nytt kollektivavtal för spårtrafikbranschen. Arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen menar att förhandlingarna kraftigt skadats av den vilda strejken. Seko anser att Tågföretagen vägrar att förhandla.

Vilda strejken avslutas

Lokförarnas vilda strejk avslutades klockan 23.59, onsdagen den 19 april. Under dagen skrev strejkkommittén på sin Facebooksida: ”Solen skiner och stämningen är hög. Media är på plats, vårt budskap där vi sätter säkerheten främst är på alla agendor”.
Enligt SL har protestaktionen orsakat stora störningar i pendeltågstrafiken.

”Räknar med att Seko varslar om strejk”

Lokföraren Nils Westberg Ahlmark på MTR förväntar sig att Seko varslar om strejk i maj. ”Vi har visat att vi är stridsvilliga”, säger han. Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia utesluter inte det.

Skyddsstopp på pendeltåget

Den 24 april lade skyddsombud från Seko och fackförbundet ST ett skyddsstopp på Stockholms pendeltåg. Stoppet gäller pendeltåg som körs ensamt av lokförare, utan tågvärd, och trädde i kraft klockan 09.00 på måndagen. Tågtrafiken gick som vanligt eftersom MTR bemannade tågen med tågvärdar. Stoppet hävdes under onsdagen av Arbetsmiljöverket, då MTR ”vidtagit tillräckliga åtgärder” för säkert ensamarbete, enligt beslutet.