Carina Byström har varit lokförare i 34 år och kört pendeltåg sedan 1997. Hon vill inte stanna kvar när tågvärdarna ersätts av övervakningskameror.

Servicen till resenärer, säkerheten och arbetsmiljön kommer att försämras, menar hon. 
 
 – Många förare mår väldigt dåligt av det här, och är oroliga för hur det kommer att bli att arbeta ensam, och ha ett ansvar för drygt 1 800 resenärer per resa. 
 
Tågvärdarna ska fasas ut med start i september. Detta efter ett beslut som fattades i Trafiknämnden i region Stockholm i juni 2021. Vänsterpartiet och Socialdemokraterna har lovat att dra tillbaka beslutet om partierna vinner regionvalet 11 september. 
 

Lokförarna får fler arbetsuppgifter


Att tågvärdarna ersatts av kameror innebär att lokförarna får fler arbetsuppgifter än tidigare. 
 
– Man kommer hantera alla situationer som uppkommer. Det kommer bli en väldigt ökad arbetsbelastning på förarna, och ett konstant uppmärksamhetskrävande jobb, säger Carina Byström. 

I dag får lokförarna lite av en paus vid stationerna, ett andrum, berättar Carina. Nu måste de i stället fokusera på resenärerna, information och utrop, samt ha kontakt med trafikledningen. Om en dörr krånglar måste de dessutom lämna förarhytten för att se vad som är fel. 
 
Carina Byström är inte ensam om att vilja söka sig bort från pendeln. 
 
– Flera av mina kollegor har hoppat av järnvägsbranschen, eller sökt sig till andra arbetsgivare i hopp om att det ska vara lite annorlunda eller bättre. Andra går i tankar om att byta jobb, men de flesta avvaktar för att se om det hela kanske skjuts på framtiden. 

Mobilt trafikstöd sätt in


Arbetsgivaren MTR Pendeltågen lovar att varken säkerheten, eller arbetsmiljön för lokförarna försämras när tågvärdar tas bort.
 
Bland annat ska det införas ett mobilt trafikstöd, det vill säga fyra bilar med ett team på två personer som ska vara behjälpliga i olika situationer. Trygghetsteam ska också finnas i kollektivtrafiken på eftermiddagar och kvällar.