Därför vill Seko ta ut tågpersonal i strejk
Tuffa scheman och arbetstider gör att Seko varslar om strejk för tågpersonal. Här är några av händelserna som har lett fram till strejkvarslet.
Schemakaos på SJ (December 2021)
SJ anmäls till Arbetsmiljöverket efter att företaget byter planeringssystem för personalens scheman. Sena schemaändringar gör att anställda inte får ihop privatlivet.
”Folk är trötta på att inte kunna planera sina liv, fira jul eller ens lämna in ett schema till förskolan”, säger huvudskyddsombudet Camilla Pettersson.
Slutkörda städare på pendeltåg (November 2022)
Tågoperatören MTR inför nya scheman för städare på Stockholms pendeltåg. Schemat innebär minskad återhämtning för städpersonalen, som larmar Arbetsmiljöverket.
”Personal klagar varje natt över sin situation. Jag har flera avvikelserapporter att skicka till Arbetsmiljöverket”, säger Sekos huvudskyddsombud, Semsudin Huseinovic.
Personal lämnar Mälartåg efter ohållbara scheman (Februari 2023)
Många anställda slutar på Mälartåg efter att MTR tagit över trafiken. En orsak är att arbetstider och sträckor ändras med kort varsel.
– Det var nog många som ledsnade på ovissheten i att inte få ett stabilt schema och att det görs sena schemaändringar, säger Anna Bergström, ordförande för Sekos fackklubb på Mälartåg.
Seko larmar om personalflykt från spårtrafiken (Mars 2023)
I samband med att Seko överlämnar sina krav inför avtalsrörelsen larmar facket om att personal flyr branschen. Ohållbara scheman sägs vara den stora anledningen till personalflykten.
”Alldeles för många tycker inte att det är värt att arbeta kvar med de här förutsättningarna”, säger Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer.
Lokförare säger upp sig i desperation (April 2023)
En tuff schemasituation uppmärksammas även på statliga godsbolaget Green Cargo. Lokföraren Marina Nilsson tvingas säga upp sig på stående fot när hon måste vända upp och ned på dygnet fyra gånger under en arbetsvecka.
”Jag sa upp mig i ren desperation för jag kunde inte fixa arbetstiderna de har lagt på mig”, säger Marina Nilsson.
Seko säger upp kollektivavtal för tågstädare (April 2023)
Seko och MTR Facility Management, som bland annat städar Stockholms pendeltåg och tunnebana, kommer inte överens om hur arbetstiden ska förläggas. Enligt Seko får städare jobba på sina lediga dagar.
”Det kom till en punkt där vi inte kan acceptera det längre”, säger Victor Cruces, städare och ordförande för Sekos fackklubb på MTRFM.
Vild strejk på Stockholms pendeltåg (April 2023)
En vild strejk bryter ut bland lokförare på Stockholm pendeltåg. De protesterar mot att lokförarna tvingas jobba ensamma när tågvärdar ersätts av kameror.
Stopp mot ensamarbete på passagerartåg finns med som ett av Sekos krav i förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal.
Förhandlingar om nytt kollektivavtal avbryts (April 2023)
Tre dagar innan kollektivavtalet för personal inom spårtrafik löper ut, meddelar Seko att förhandlingarna har avbrutits utan att ha nått en överenskommelse.
”Tyvärr har Seko mött en motpart som inte på allvar har velat diskutera och hitta lösningar i de stora och viktiga frågorna för att behålla de anställda i branschen”, skriver Seko i ett pressmeddelande.