– Resenärerna tyckte att jag var dum i huvudet som ens vågade visa mig ute i tåget och be om biljett. De sa att vi aldrig kör tågen, så varför ska de då visa biljett?

Det säger Petra Israelsson som är tågvärd på Mälartåg om ett arbetspass på sträckan Uppsala–Västerås.

När MTR vann upphandlingen av Mälartåg skulle trafiken utökas kraftigt. Så blev inte fallet.

Sedan MTR tagit över trafiken av Mälartåg i december 2021 har bolaget haft stora problem med att leverera tåg i tid.

Tufft för tåganställda

Efter månader av inställda tåg röt ägarna Mälardalstrafik till och krävde åtgärder från MTR.

Resenärer har rasat och personalen har fått ta emot många hårda ord.

– Vissa kollegor har haft det tufft. Riktigt tufft, säger Petra Israelsson, som även är vice ordförande i Sekos fackklubb på Mälartåg.

Petra Israelsson, tågvärd på Mälartåg och vice ordförande i Sekos fackklubb på Mälartåg.

Många har slutat

Enligt MTR beror tågkaoset på personalbrist. Men medan bolaget har arbetat hårt för att rekrytera in ny personal har många slutat på Mälartåg, uppger fackklubben.

En orsak till att folk har slutat sägs vara en tuff schemasituation. Arbetstider och sträckor har ändrats med kort varsel, berättar Anna Bergström som är ordförande för Sekos fackklubb på Mälartåg.

– Det var nog många som ledsnade på ovissheten i att inte få ett stabilt schema och att det görs sena schemaändringar, säger hon.

Svårt att få ihop fritiden

Tågvärden Evelina Wacklin gick från att ha ett varierat schema till att nästan enbart arbeta kvällar och arbetspass på tio timmar.

– Det har varit svårt att få ihop sitt privatliv utifrån de här tiderna, säger hon.

Selfie på tågvärden Evelina Wacklin inuti ett Mälartåg, iklädd en vit arbetsskjorta och en röd scarf från Mälartåg.
Evelina Wacklin, tågvärd på Mälartåg.

Evelina Wacklin har flera kollegor som har sagt upp sig på grund av oregelbundna arbetstider.

– Det fungerar inte med familj eller barn. Det är för tufft också med långa turer, folk har inte orkat med det, säger hon.

MTR: Rekryterar intensivt

Enligt MTR:s presschef Erik Söderberg arbetar bolaget intensivt med att rekrytera mer personal till Mälartåg.

”Nummer ett är att öka antalet medarbetare så att vi kan undvika förändringar av scheman med kort varsel”, skriver han i ett mejl till Sekotidningen.

Färre avgångar för Mälartåg

MTR och ägaren Mälardalstrafik har även kommit överens om att minska avgångarna med 20 procent för att kunna leverera en mer stabil trafik.

Den nya reducerade tidtabellen kommer att förbättra personalens arbetsmiljö, menar Erik Söderberg.

Hur kunde ni utlova en ökning av trafiken i Mälardalen med 30 procent utan att ha personal till det?

”Inför vårt övertagande av Mälartåg för cirka ett år sedan gick inte så många över från tidigare operatör som vi hade anledning att tro. Det i kombination med en nationell lokförarbrist medförde att vi fick in färre förare än det antal som vi behövde i samband med starten”.

Vad är Mälartåg?

Mälartåg kör kollektivtrafik i flera regioner i Mälardalen: Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Regionerna äger Mälartåg genom bolaget Mälardalstrafik, som lägger ut trafiken på upphandling. 2021 tog Hongkong-baserade MTR över trafiken från SJ, som tidigare haft kontraktet.

I samband med det utökades trafiken med många nya avgångar. Sommaren 2022 gick även Uppsala med i det regionala samarbetet om kollektivtrafik. I samband med det tog MTR över Upptågets trafik från Transdev.