I dag den 11 maj klockan 15.00 skulle strejken brutit ut i tågtrafiken om inte Seko och Almega Tågföretagen blivit överens om ett nytt kollektivavtal.

Vid tiotiden på torsdagsförmiddagen meddelade Seko att man beslutat att skjuta upp det stundade strejkvarslet till måndag klockan 15.00.

Det innebär att det inte heller i nuläget blir en blockad mot nyanställningar samt mertids- och övertidsarbete.

Seko: Komplexa frågor

”Bedömningen är att det fortfarande finns utrymme att förhandla. Frågorna det förhandlas om är komplexa och alla parter bedömer att mer tid skulle kunna lösa upp knutar”, står det i Sekos pressmeddelande.

”Nu fortsätter förhandlingarna med vår motpart, och med medlarna tillgängliga i processen”, skriver förbundet.

Seko vill inte ge några ytterligare kommentarer utöver detta.

Almega Tågföretagen kan inte kommentera Sekos besked.

– Jag kan inte prata med dig just nu. Tack, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör för arbetsgivarorganisationen Tågföretagen, när Sekotidningen når honom för en kommentar. 

Besvikelse på Euromaint

Ett 40-tal Sekomedlemmar på Euromaint stod redo att gå ut i strejk i dag klockan 15. De arbetar i Olskrokshallen i Göteborg med att underhålla tågvagnar och i huvudsak SJ:s X2000-tåg.

Det blev en ”tyst stämning i lokalen” när de nåddes av beskedet att strejkvarslet skjuts upp.

– Det känns inte som ett ”power move” från Sekos sida. Det känns mer som att man böjer sig i något avseende. De flesta här ser nog inte det här som någonting positivt, säger Axel Wadman.

Axel Wadman, produktionstekniker på Euromaint.
Axel Wadman, produktionstekniker på Euromaint.

– Det känns inte bra att man inte går ut och strejkar. Det är så pass viktiga frågor, att folk ska kunna ha ett fungerade privatliv. Nu vet man inte från den ena dagen till den andra vilka tider man ska jobba. Stopp för ensamarbete är självklart också en väldigt viktig fråga som jag hoppas blir löst.

Klottersanerare redo för strejk

Martin Söng jobbar som klottersanerare i Älvsjödepån för MTR Facility Management och är även skyddsombud. När vi når honom har han precis fått reda på att strejken är uppskjuten.

– Jag är lite besviken. Det känns som att Seko har fegat ur. Eller ser det positivt ut kanske? Det måste finnas en anledning till att de skjuter fram det, säger Martin Söng.

I Älvsjödepån jobbar 16 klottersanerare som är redo att gå ut i strejk. De sanerar pendeltåg och stationer i hela Stockholmsområdet, och lånas även ut till tunnelbanan.

Enligt Martin Söng kommer det märkas direkt om klottersanerarna tas ut i strejk, eftersom de arbetar dag och natt med att sanera klotter.

– Problemet är att det blir stora summor i vite från SL om det inte saneras inom 48 timmar. Det svider för MTR, säger han.

Hopp hos fordonsvårdare

Sharif Mehreban arbetar också på MTR Facility Management, som fordonsvårdare i Älvsjödepån. Han var ledig i dag och hade tänkt åka till depån för att stödja kollegorna i strejken.

– Vi är beredda på strejk, för det går inte att bara prata och prata när ingen lyssnar. Men nu kanske det är någonting bra på gång, säger han.

Om fordonsvårdarna tas ut i strejk på måndag kommer det att märkas direkt, menar han.

– Det kan bli en dramatisk skillnad. Det har till exempel hänt att våra kunder har haft det tråkigt och använt brandsläckare i tåget. Då måste vi stänga en hel vagn, säger Sharif Mehreban.

Ett av Sekos krav: Lagt schema

Seko gick in i avtalsrörelsen med flera krav på förändringar i kollektivavtalet. Bland annat att lagt schema ska gälla och att anställda ska få fem extra lediga dagar. Detta då många har det svårt att kombinera yrkeslivet med familjelivet.

Ytterligare krav är att lokförare ska jobba med en tågvärd i säkerhetstjänst, och ett centralt avtal som reglerar löner och arbetsvillkor för tågstädet.

Förhandlingarna med arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen bröt samman 28 april. Det är därför Seko varslade om strejk.

Strejk på spårområdet

På måndag den 15 maj klockan 15.00 utbryter strejk på arbetsplatserna nedan, om inte parterna enas. Det innebär att alla Sekos medlemmar på dessa arbetsplatser lägger ner arbetet.

Strejkens första steg den 15 maj:

  • MTR FM AB: Klottersanerare och fordonsvårdare placerade i Älvsjö, Älvsjö bangård samt mobila teamet som utgår från Älvsjö.
  • MTR Tech AB: Reparatörer och växlare i Älvsjö.
  • Euromaint Rail: Verkstadspersonal i Olskrokshallen.
  • Transdev Sverige: Lokförare stationerade i Malmö.

Strejken utökas sedan den 19 maj och den 22 maj, bland annat på Stockholms tunnelbana och på SJ.

Från den 15 maj gäller även nyanställnings-, mertids-, och nyanställningsblockad inom hela spårtrafiken. Medlemmar kommer att få information från förtroendevalda om vad som gäller på deras arbetsplatser.