Två sena ändringar i kommande veckas schema blev för mycket för lokföraren Marina Nilsson som arbetar på det statliga godsbolaget Green Cargo.

– Jag sa upp mig i ren desperation för jag kunde inte fixa arbetstiderna de har lagt på mig, säger hon.

Marina Nilsson skulle få vända upp och ned på dygnet fyra gånger under en arbetsvecka och hanka sig fram på tupplurar.

Ansåg sig inte trafiksäker

Två nattpass var på nästan 14 timmar vardera med några timmars uppehåll mitt i, så kallat kvartstid, där det inte fanns möjlighet till sömn.

Mellan och efter dessa nattskift var det tidiga morgonpass.

– Jag kan inte ens med god vilja säga att hemfärden på förmiddagen kan anses trafiksäker efter att ha varit vaken en hel natt.

Marina Nilsson föreslog ändringar i schemat utan att få gehör hos arbetsgivaren.

Schemat förstörde privatlivet

Hon blev lokförare för ett par år sedan. Hon var van att arbeta obekväma arbetstider och visste att lokförarjobbet ställde krav på det.

Men de långa arbetspassen, sena schemaändringarna och skiftande arbetstiderna har gjort att det inte finns energi till annat än jobbet.

Det finns även en allvarlig tystnadskultur inom lokföraryrket.

Marina Nilsson, lokförare

Facket: Många lämnar branschen

Ohållbara scheman har blivit ett problem inom spårtrafiken, enligt Seko som ser att många lämnar branschen.

Nu kräver Seko att arbetsgivaren inte längre ska kunna ändra scheman på kort varsel utan att stämma av med medarbetaren.

Tystnadskultur hos lokförare

Marina Nilsson tror att det vore bra, men att det inte löser problemet med ohållbara scheman.

Hon tror att lojaliteten är så stark hos lokförare att många inte kommer att säga nej när arbetsgivaren frågar om de kan ändra schemat sent.

– Det finns även en allvarlig tystnadskultur inom lokföraryrket. Många vågar inte berätta att de mår dåligt av orimliga schemaupplägg av oro för att bli av med lokförarbeviset.

Fick inte jobba deltid

Marina Nilsson ansökte om att få jobba 75 procent en tid, men fick nej av Green Cargo som vill ha lokförare på heltidstjänster.

Nu är hon sjukskriven och får inte köra tåg för tillfället grund av en svår stressreaktion.

– Det är trist för jag skolade ju nyligen om mig till lokförare. Jag tycker att det är jätteroligt att köra godståg och ville helst jobba med detta till pension, säger hon.

Green Cargo: ”Vi följer avtal”

Green Cargo kommenterar inte enskilda fall. Men enligt Markus Gardbring, operativ chef på Green Cargo, sköter bolaget schemaläggning enligt kollektivavtal.

– Sedan har vi stor respekt för att det finns en utmaning som kan upplevas med en oregelbunden arbetstid, säger han.

Hur tänker du kring att ni förlorar en lokförare under rådande lokförarbrist på grund av schemat?

– Det är såklart olyckligt att vi tappar en lokförare. Samtidigt pågår det en rad aktiviteter just nu för att öka företagsattraktionen. Vi har bland annat höjt friskvårdsbidraget och lagt upp en ny förmånsportal.

Läs mer om hur Green Cargo svarar på kritiken och hur bolaget arbetar för att skapa mer hållbara scheman.