I slutet av förra veckan meddelade Seko att förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för spårtrafiken har avslutats utan att nå en överenskommelse.

Avtalet omfattar omfattar drygt 10 500 Sekomedlemmar på bland annat SJ, MTR, Green Cargo och Pågatågen.

Seko har inte sagt upp avtalet

Trots att nuvarande avtal gick ut i söndags, den 30 april, fortsätter det att gälla. Avtalet har sju dagars ömsesidig uppsägningstid.

Seko har ännu inte sagt upp avtalet, förklarar Sekos kommunikationschef, Jonas Pettersson.

Kommer ni att säga upp kollektivavtalet för spårtrafik?

– Det återstår att se. Vi är inte där än, säger Jonas Pettersson.

Har ni nya förhandlingar inbokade med Almega Tågföretagen?

– Nej.

Vad händer nu?

– Det händer ingenting mer än att vi diskuterar internt.

Porträttbild på Sekos kommunikationschef, Jonas Pettersson, i mörkblå pikétröja.
Jonas Pettersson, planerings- och kommunikationschef på Seko.

Hur går ni till väga om ni varslar om konflikt?

– Det sker enligt sedvanlig form. Vi säger först upp avtalet och varslar i det läget. Om vi gör någonting kommer vi att kommunicera det i alla kanaler.

Vilka är de stora frågorna just nu för Seko inom spårtrafiken?

– Schemafrågan och arbetstiderna är de stora frågorna för oss. Det är frågor som berör hela branschen.

Har ni släppt kravet på stopp mot ensamarbete?

– Det finns fortfarande med, men de två övriga frågorna berör hela branschen. Frågan om ensamarbete är mer lokal och den har inte underlättats av de vilda strejkerna.