Sedan sjutiden på morgonen pågår ett väg­arbete för fullt. Ny asfalt ska läggas vid en busshållplats på Värmdövägen i Nacka kommun utanför Stockholm.

Invid går trafiken. Hastigheten har sänkts till 30 kilometer i timmen, men flera kör ändå för fort.

Man får hoppas att man inte dör i förtid

Patricia Björnesjö, vägarbetare

Flaggvakten Hans Emet är luttrad. Han har vant sig vid trafikanternas respektlös­het och även vid förare som fäller kränkan­de kommentarer.

Hans Emet jobbar som flaggvakt. Ett utsatt jobb på vägbyggen.

– Jag får skäll varje vecka. De ska bara fram till vilket pris som helst. Man måste ha ögon i nacken, annars kan det lätt bli en olycka, säger han.

Hur hanterar du att de skriker på dig?

– Jag bryr mig inte. Jag vänder bara ryg­gen till.

Bilister spottar på vägarbetare

Hans arbetskamrat, flaggvakten Tatu Ko­skela tycker att Stockholmsområdet är värre än någon annan plats i landet:

– Ingen har tålamod här. Vissa jag känner har blivit spottade på, men jag har inte råkat ut för något sådant.

Majoriteten körde för fort

I slutet av april mätte Sekotidningen hastigheten på trafiken vid ett vägarbete i Nacka kommun, utanför Stockholm. Detta gjordes ett flertal gånger under sammanlagt 15 minuter.

Enbart enstaka bilar höll sig till 30 kilometer i timmen, som gällde inom arbetsplatsområdet. Tre fordon körde i 60. De allra flesta höll en hastighet på runt 40, flera körde i 50.

Så vill Seko öka säkerheten

  • Dubblade böter för fortkörning vid vägarbete.
  • Utökad hastighetsbevakning.
  • Omledning av trafik.
  • Minskat antal entreprenörsled till max två.
  • Förbättrade inspektioner av väghållarna och Arbetsmiljöverket.

Patricia Björnesjö sköter en anläggnings­maskin, en så kallad sprider, som har en slags arm för utläggning av asfalt. Hon rattar den via radiostyrning och är i rörelse på marken.

– Man får hoppas att man inte dör i förtid, säger hon krasst på frågan om hur det är att arbeta nära trafiken.

Patricia Björnesjö.

Patricia Björnesjö har varit med om en skrämmande händelse:

– Arbetsplatsen var väldigt dåligt uppskyltad, men hastigheten var sänkt till 30. Vi jobbade nästan vid den vita linjen på vägen. Folk körde som dårar i vanlig ordning. Då kom en bil och körde rakt in i min rygg med sin backspegel. Den stannade inte, utan bara fortsatte vidare. Det är tyvärr vår vardag.

När arbetslaget ska ta lunch passar Patricia och Tatu på att ta en svängom, båda med en cigg i mungiporna. Det gråmulna vädret, regnet och oron för trafiken är som bortblåst.

Malte Fält tycker att det är en stress att arbeta så nära trafiken.

Enligt statistik är de flesta dödsolyckor och allvarliga arbetsplatsolyckor vid vägarbeten trafikolyckor. Enligt en enkät från Seko 2019, svarade hela 91 procent att de upplever oro på grund av bristande säkerhet. 1 026 per­soner inom vägbranschen ingick i under­ sökningen.

”Vi vägarbetare är inget hinder”

Malte Fält, asfaltsläggare på Skanska, och förtroendevald för Seko på företaget, tycker att det är en stress att arbeta så nära trafiken.

– Man jobbar ofta med ryggen mot trafiken. Därför är det viktigt att vi påminner varan­dra om att man inte kan ta ett steg bakåt eller stressa. Arbetet får ta den tid det tar. Det vik­tigaste är att man kommer hem hel och ren.

Trots att de flesta som kör förbi vägarbe­tet kör betydligt fortare än 30 kilometer i timmen, tycker Malte Fält att det varit gan­ska lugnt.

– Vi har flaggvakter på plats. Det gör att bilister ser oss på ett annat sätt och saktar ner lite.

Vad ska göras för att förbättra arbets­miljön?

– Vi måste få trafikanter att förstå att vi är människor som utför ett jobb på vägen. Vi är inget hinder, utan vi försöker göra något gott för tredje man, så vägarna ska bli bätt­re. Jag vill se fler kampanjer överlag om det här, även på körskolor.