Det var hans första jobb efter gymnasiet. Men när Theodor Sagen hade varit anställd på Harrys flaggvakter i två år tog arbetslivet en helt ny vändning.
Vid ett vägarbete i Vargön i Vänersborgs kommun blev han påkörd.

– Det började med att jag hörde i komradion att den sista bilen i ett släpp kommer i en jävla fart, berättar han.

Theodor ingick i en grupp på tre flaggvakter, vars uppgift gick ut på att släppa fram trafiken växelvis på det ena körfältet – medan det andra var avstängt. Han fick den mötande trafiken på sin sida. När bilarna var runt tio meter från honom, hänvisades de över till den andra sidan.

– Det var en väg med öppen sikt och åkermark på båda sidorna. De sa åt mig i komradion att se till att få ner hastigheten på en bil som kom i 40-50 kilometer i timmen. Jag gjorde en fartdämpningsgest, men bilen saktar inte ner. Då vände jag mig om för att kolla bilarna som stod i kö bakom mig. Nästa sekund låg jag på motorhuven, krossar rutan med mitt huvud, glider över och ner på marken. Bilens högra bakhjul körde över mitt vänstra ben.

– Jag låg kvar på backen, tittade upp i luften och skrek av smärta.

”Finner inga ord”

Föraren försökte köra iväg men hindrades av Theodors arbetskollega, som ställde sig framför bilen och sa åt honom att inte ”röra sig en jävla meter”. När polisen kom till platsen släpptes han dock efter en nykterhetskontroll.

– Det är så fel så jag finner inga ord, säger Theodor.

Händelsen inträffade i juli 2015 och ledde till åtal. Men det dröjde ända fram till slutet av mars i år innan föraren dömdes vid Vänersborgs tingsrätt för vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada, samt att betala ett skadestånd på 5 000 kronor, plus ränta.

– Jag var på tre rättegångar där gubben inte dök upp. Ett nytt datum sattes flera gånger. Till slut dömdes han i sin frånvaro. Rättsprocessen har inte funkat överhuvudtaget. Det har varit väldigt underprioriterat känns det som.

Samtidigt är det en lättnad att det är över, berättar Theodor. Han lider heller inte av några allvarligare men efter påkörningen. Hans skador var bland annat en stukning av nacken, mjukskador i vänstra höften, underbenet och fotleden. Och tre sprickor i bäckenbenet.

– Jag hade änglavakt. Eftersom jag kollade bakåt när jag blev påkörd var jag mjuk i kroppen, har läkare sagt. Om jag hade varit beredd hade jag varit spänd och brutit alla ben i kroppen. Däremot var jag sjukskriven i tio månader och fick ta hjälp av en psykolog för att kunna vistas i vägmiljö igen.

Många otrygga

Minst 300 olyckor sker årligen vid vägarbeten, enligt Trafikverket. I en enkät från Seko 2016 uppgav 91 procent av vägarbetarna att trafikanter inte tog tillräcklig hänsyn till dem. En markant försämring jämfört med hur det såg ut 2011. Dessutom upplevde många att det fanns brister i säkerheten på arbetsplatsen.

I slutet av juni kommer en uppföljningsrapport. Linda Agetoft, ansvarig för väg- och banavtalet på Seko, uppger redan nu att den dystra trenden håller i sig.

I dag är 24-årige Theodor Sagen anläggare på NCC. Han kan inte tänka sig att arbeta vid vägarbeten igen.

– Jag håller mig borta från det, säger han.