–Skamlöst agerat mot våra medlemmar, säger Sekos ordförande Valle Karlsson i en kommentar.

Bakgrunden till neddragningarna är att coronapandemin minskat resandet och att Skånetrafiken valt att glesa ut turtätheten i trafiken på helger och kvällar. Det leder till minskade intäkter för Arriva, som i juni varslade 300 anställda om uppsägning.

Istället för uppsägningar väljer nu företaget att hyvla samtliga tjänster. Det vill säga omvandla heltider till deltider, utan val för den enskilde medarbetaren.

Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer menar att Arriva låter personalen på Pågatågen ta hela den ekonomiska smällen för att Skånetrafiken dragit ner på turtätheten i samband med coronpandemin.

Löntagarkonsult inne

–Företaget tar inte på sig någon del av kostnaden. Istället får våra medlemmar betala, säger han.

Seko har förhandlat och även tagit hjälp av en löntagarkonsult för att försöka förhindra uppsägningar. Förslag från Seko har varit pensionslösningar och ett system med 80-90-100, vilket innebär att den anställde arbetar 80 procent, får 90 procent av lönen och 100 procent pensionsinbetalning.

­–Med dessa förslag hade vi fått en mer human lösning och då hade det till och med varit bättre att säga upp ett mindre antal medarbetare. De kan då ta del av omställningsinsatser, säger Thomas Gorin Weijmer.

Sekos klubb på Pågatåg uppmanar alla medlemmar att ”tacka nej till erbjudandet”. Om ingen tackar ja till dessa “erbjudanden” faller Arrivas plan om att hota oss för att få ner heltidsanställda på deltid, skriver klubben på sin blogg. Samtidigt påminner man om att den som tacka nej har uppsägningstid.

Christer Ekelund är kommunikationschef på Arriva. Han menar att de åtgärder som Seko föreslagit inte räcker för att Arriva ska klara ekonomin. Företaget hoppas att trafiken ska komma igång igen så att personalen kan arbeta kvar. Och att verksamheten då kan ”växla upp”.

–De anställda blir helt utlämnade åt företaget, när man väljer att använda dem för att vänta ut Skånetrafiken och politikerna i Region Skåne, som ännu inte sagt sig beredda att öka trafiken, säger Thomas Gorin Weijmer.

Tvist om kollektivavtal

Seko har även en tvist med Arriva om vilket kollektivavtal som ska gälla på Pågatågen. Seko hävdar att det finns ett gällande lokalt avtal, som har bättre villkor än det centrala avtalet.

Arriva anser att det centrala avtalet ska gälla. Ett av Sekos huvudkrav i den kommande avtalsrörelsen handlar om att säkra villkoren vid upphandlingar.

–Vi kommer aldrig att acceptera att de lokalt framförhandlade villkoren på Pågatågen försvinner, säger Thomas Gorin Weijmer. Den som tackar ja till erbjudandet riskerar att få gå på ett avtal som är betydligt sämre än det som gäller nu.

Kommande vecka skulle frågan om avtalets giltighet avgöras i Arbetsdomstolen, men, enligt Seko, är förhandlingen inställd på begäran av Arriva.

­–Det hade varit bra att få ett avgörande, säger Thomas Gorin Weijmer.