I vintras skadades två av Citymails brevbärare efter att ha ramlat med sina mopeder.

Båda brevbärarna drabbades av benbrott sedan de fått de tunga mopederna över sig.

Från och med april kräver Arbetsmiljöverket att Citymails anställda har skyddsskor när de gör sina postrundor på moped. Annars tvingas företaget att betala 200 000 kronor.

– Det finns en allvarlig risk för kläm- och krosskador i samband med brevutdelning från moped, säger Jenny Bengtsson, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket.

Jenny Bengtsson tittar in i kameran med armarna i kors, bärandes en gul varseljacka med Arbetsmiljöverkets logotyp.
Jenny Bengtsson, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket.

Flera mopedolyckor på Citymail

Myndigheten ska ha fått in ett antal händelser genom åren där brevbärare har ramlat med moped och skadat sig eller varit nära att få allvarliga skador.

Citymail har tidigare motsatt sig Arbetsmiljöverkets beslut. De har bland annat hävdat att olyckorna är ytterst få och att skyddsskor gör det svårt att springa i trappor.

Det är ett problem som Citymail måste lösa själva, enligt arbetsmiljöinspektör Jenny Bengtsson.

– Vi kan förstå att det är tungt att springa i trapphus med tunga skyddsskor, men skyddsskorna är till för att skydda vid användning av moped, säger hon.

Skyddsskor frivilligt idag

Patrik Allinger som är kommunikationsansvarig på Citymail säger att företaget tittar på kravet om skyddsskor och att hitta en lösning i samverkan med facket.

Han poängterar att Citymail har skyddsskor i dag, men att det är frivilligt att använda dessa.

– Sedan gör vi kontinuerliga riskbedömningar kopplat till hela verksamheten. Det är också viktigt för oss att i dialog och i utbildningar ta upp med medarbetarna om hur man hanterar mopeden, säger han.

Olyckorna som ligger till grund för kravet skedde i december och januari. Är det lämpligt att köra moped då?

– Vi kör moped året runt. Det viktiga för oss är att det alltid görs en daglig riskbedömning på enheterna, där vi bland annat uppmanar till försiktighet och tar upp olika risker med att köra moped på vintern.

Porträttbild på Patrik Allinger i en gråbeige tröja.
Patrik Allinger, kommunikationsansvarig på Citymail.

Postnord använder fyrhjuliga fordon i stället för mopeder. Varför gör inte ni det?

– Vi har tagit in en typ av eldrivna fyrhjuliga fordon som vi i dag använder i vår verksamhet, vi tittar också på möjligheten om vi kan ta in fler av den här typen av fordon.

Kommer ni att slopa mopederna till förmån för dem i framtiden?

– Det har jag inte svar på just nu, men jag vet att vi tar in dem här och sen får vi se hur väl det faller ut.

Facket: Ser fram emot samverkan

Seko på Citymail har inte hunnit diskutera kravet med arbetsgivaren.

– Vi ser fram emot en samverkan med företaget för att kunna ta fram skyddsutrustning enligt Arbetsmiljöverkets vägledning, säger Martin Edbom, huvudskyddsombud på Citymail i Stockholmsregionen.

Mopedolyckor på Citymail

Under loppet av en och en halv månad skedde flera mopedolyckor på Citymail i vintras.

2021-12-21 Lidingö

Mopeden halkade till i en nedförsbacke. Brevbäraren föll till marken och fick mopeden över vänster ben. Troligen brutet ben, enligt polisanmälan.

2022-01-20 Sigtuna

Brevbärare åkte omkull när mopedens bakhjul inte följde med upp på trottoarkanten. Personen fick mopedens styre över knät och två benbrott runt vänster knä.

2022-02-01 Eskilstuna/Torshälla

Brevbärare ramlade på moped på hal skogsväg i en fart på 25–30 kilometer i timmen. Gled på vägen i 25–30 meter med mopeden ovanför sig. Tappade andan några sekunder och fick ont i ben, huvud, nacke och axel.  Sov i två dagar i rad efter olyckan. Fick efter olyckan veta att den vägen inte får köras med moped på vintern, bara bil.