Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer hoppas att det ska bli en bra övergång och ett bra avtal med MTR.

Annette Kusma är förare stationerad i Eskilstuna och ledamot i styrelsen för Seko klubb Mälartåg. Klubben har inte träffat MTR och vet inte så mycket om vad som väntar.

– Vi får väl se, det gäller att kämpa med näbbar och klor för att få ett bra avtal, säger hon. Upphandlingen kan också bli överklagad.

Säkerheten viktig

Som förare är Annette Kusma mest rädd för att tågvärdarna ska nedgraderas och bli av med sina säkerhetstjänster.

Annette Kusma 2019 när Seko delade ut flygblad för att få resenärerna att trycka på om ett bra avtal för Mälardalstrafiken.

–Det är en trygghet för mig att det finns personal ombord med god kunskap. Jag vet att det finns krav på att det ska finnas tågvärdar, men inget om vilken typ av tjänster.

Regionerna har också krävt 100 procent biljettvisering, vilket skapat en del oro bland tågvärdarna.

–Många är rädda att det ska bli mycket bråk med resenärer som inte vill betala för sin resa. Vi hoppas att det kan lösas på ett bra sätt, säger Annette Kusma.

Hopp om bättre villkor

Att det blir en ny operatör skapar även förhoppningar, tror Annette.

–SJ har ganska låga löner jämfört med andra tågbolag, så det finns ett hopp om att villkoren nu ska bli bättre, säger hon.

Mälardalstrafiken omfattar hela Mälardalen och det senaste året har nya tåg, dubbeldäckare, satts i trafik. Utbildningen av förarna har dragit ut på tiden, för att allt inte fungerat tekniskt.

–Vi har haft en stökig tid, som fortsätter nu. Jag personligen hade velat att SJ fått fortsätta, säger Annette Kusma.

Det nya avtalet omfattar fem regionala tåglinjer i Stockholm och Mälardalen, från Linköping i söder till Gävle i norr, Stockholm i öster och Örebro i väster. Även Upptåget kommer att ingå från 2021.

Regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland äger Mälardalstrafiken.

Dagens affär är värd 4 miljarder och omfattar 8 år plus möjlighet till förlängning.