71 procent av alla motorfordon kör mer än 10 kilometer i timmen för fort förbi vägarbeten, visar en ny undersökning från riksförbundet M Sverige, tidigare motormännen. 

Bland bilisterna körde 73 procent för fort. Av lastbilarna 63 procent.

De som kör för fort har också ofta en sportmodell och vill inte köra över gupp. I stället kör de sicksack och till och med in på arbetsområdet

Esbjörn Johansson, aktiv i Sekoklubben Väg och ban Skåne

Totalt 1 782 observationer gjorts i Norrbotten, Skaraborg, nordvästra Skåne och Västerbotten.

– Den här rapporten är inte den enda som visar på detta. Vi vet också att hot och våld mot vägarbetare i hela Sverige ökar. Det är en problematik vi står inför, säger Andreas Forsberg, ordförande i Sekos branschorganisation, Väg och Ban.

Seko: Dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten

Seko kräver flera åtgärder för att höja säkerheten och förbättra arbetsmiljön för vägarbetare. Bland annat att trafiken ska ledas om oftare, att fler hastighetskontroller ska göras av polis och att fartkameror ska kunna användas, samt att fortkörning förbi vägarbeten ska ge dubbla böter.

Förslaget om dubbla böter är ett krav som Seko drivit sedan 2011. År 2018 blev det även ett vallöfte från Socialdemokraterna. Men än länge har partiet inte gjort verklighet av det. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tidigare sagt att man jobbar vidare med frågan.

”Skrämmande hastighet”

Esbjörn Johansson, som är aktiv i Sekoklubben, väg och ban Skåne, har tidigare gjort egna hastighetskontroller vid vägarbeten.

– Det är skrämmande vilka hastigheter det kan vara, trots att vi lagt ut fartgupp. De som kör för fort har också ofta en sportmodell och vill inte köra över gupp. I stället kör de sicksack och till och med in på arbetsområdet, säger han.

Esbjörn Johansson, ordförande i Seko Skåne, menar att den allra bästa vore om trafiken kan ledas om på andra vägar när vägarbeten ska göras.

Enligt Esbjörn Johansson sker det incidenter eller tillbud varje dag, alltså händelser som kunnat leda till en allvarlig olycka.

– Tyvärr blir många anläggare härdade. Man orkar inte bry sig. Om man själv försöker få folk att sänka hastigheten så får man ett finger. Det har även hänt att folk hoppat ur bilen och utsatt anläggare för hot och våld.