Sekos klubb på Krösa nord, som kör regionaltrafik i bland annat Jönköpings län, har bestämt att kräva samma ersättning som på Öresundståg.

-Ja det ska vi göra, sen får vi se vad det blir för resultat, säger Mats Andersson, klubbordförande för Krösa Nord.

Alla på Öresundståg får retroaktiv ob-ersättning

Nyhet

Kan ta ett tag

Han tror att det kan ta ett tag att gå igenom material bakåt i tiden till 2015.  I december i år går trafiken över till Tågkompaniet, men fram till dess gäller ob-reglerna, enligt klubbens bedömning.

-De försvann även hos oss sommaren 2015, säger Mats Andersson.

För Upptågets del ser det ut som om de anställda redan i dag får den ob-ersättning de har rätt till.

Transdev kan inte svara på hur företaget ställer sig till krav på ob-ersättning på Krösatåg, enligt Anders Ekman, affärschef på Transdev Öresundståg och talesperson i frågan inom företaget.

-Vi har ännu inte tagit del av hela domen, säger han.

Gäller från 1 september

Det var förra veckan som Arbetsdomstolen slog fast att all arbetstid på obekväm tid på Transdev Öresundståg, förutom en timmes obetald rast och överliggningar, ger rätt till ob-ersättning. Rätten gäller från och md den 1 september, men också retroaktivt från juni 2015, då den drogs in.

-Vi har kommit fram till att alla lokala kollektivavtal som grundar sig på ett DSB-avtal, med en timmes obetald rast, omfattas av domen. På samma sätt som på Öresundståg, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsmans på Seko.

Övriga tågbolag har lokala avtal som bygger på SJ-avtal som har en annan modell för ersättning vid arbete på obekväm tid, så kallad kvartstid. I det fallet får den anställde betalt för en kvart per timme.