Sekos klubb på Krösa nord, som kör regionaltrafik i bland annat Jönköpings län, har bestämt att kräva samma ersättning som på Öresundståg.

-Ja det ska vi göra, sen får vi se vad det blir för resultat, säger Mats Andersson, klubbordförande för Krösa Nord.

Kan ta ett tag

Han tror att det kan ta ett tag att gå igenom material bakåt i tiden till 2015.  I december i år går trafiken över till Tågkompaniet, men fram till dess gäller ob-reglerna, enligt klubbens bedömning.

-De försvann även hos oss sommaren 2015, säger Mats Andersson.

För Upptågets del ser det ut som om de anställda redan i dag får den ob-ersättning de har rätt till.

Transdev kan inte svara på hur företaget ställer sig till krav på ob-ersättning på Krösatåg, enligt Anders Ekman, affärschef på Transdev Öresundståg och talesperson i frågan inom företaget.

-Vi har ännu inte tagit del av hela domen, säger han.

Gäller från 1 september

Det var förra veckan som Arbetsdomstolen slog fast att all arbetstid på obekväm tid på Transdev Öresundståg, förutom en timmes obetald rast och överliggningar, ger rätt till ob-ersättning. Rätten gäller från och md den 1 september, men också retroaktivt från juni 2015, då den drogs in.

-Vi har kommit fram till att alla lokala kollektivavtal som grundar sig på ett DSB-avtal, med en timmes obetald rast, omfattas av domen. På samma sätt som på Öresundståg, säger Thomas Gorin Weijmer, ombudsmans på Seko.

Övriga tågbolag har lokala avtal som bygger på SJ-avtal som har en annan modell för ersättning vid arbete på obekväm tid, så kallad kvartstid. I det fallet får den anställde betalt för en kvart per timme.