Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Sluta gnäll – rädda järnvägen

28 januari 2014 11:19

Rätt ofta har jag tyckt att det gnälls lite väl mycket på järnvägen i allmänhet och på SJ i synnerhet. Men nu förefaller det som om verkligheten till vissa delar har hunnit ikapp gnället. Ni som inte suttit isolerade de senaste veckorna vet vad jag menar.

Jag, som minsann aldrig någonsin gnäller, tänkte istället få uttrycka en smula oro för SJs framtid. Visst förstår jag att människors ändrade vanor måste leda till förändringar i SJ som i alla företag och att de förändringarna i värsta fall leder till uppsägningar.  Men om uppsägningarna i sin tur leder till sämre service och till att SJ blir mer oåtkomligt för resenärerna, då är frågan om företaget inte valt fel väg in i framtiden.

Som vanligt de senaste 30 åren passerade jag härom kvällen resecentrum i Uppsala på väg hem från Stockholm. I vänthallen har SJ tre biljettautomater, denna kväll var det inte någon av dem som fungerade. Det gjorde däremot resebutiken. Och det har den alltid gjort vid förseningar, vid inställda tåg, när det varit snökaos eller när förvirrade resenärer behöver hjälp med något.

Allt går inte att lösa via telefon och det är många som av olika anledningar inte fixar att navigera sig fram med hjälp av inspelade meddelanden och knapptryckningar. Väntetiderna i luren lär inte heller minska när SJ lägger ner sitt call center i Tranås.

Resebutikerna i Uppsala och på andra orter innebär närvaro och service. Ska SJ möta konkurrensen från nya tågbolag känns inte försämrad service som rätt väg.

SJ bör alltså ta tillbaka stängningsbeslutet och se kostnaden för resebutikerna som en investering i nuvarande och framtida kunder. Precis som man gör med den omfattande renoveringen av sina snabbtåg.

SJ har aviserat ytterligare stora besparingar, kanske de är mer genomtänkta och inte drabbande för servicen? Annars är det lätt att se nedskärningarna som ett tecken på att det inte fungerar med konkurrens på spåren. För när fler bolag blir inblandade i trafiken då ökar behovet hos resenärerna att få veta vem som kör var och när, och hur blir det med anslutningen och får jag åka vidare med bolag B när bolag A ställt in en avgång, och så vidare. Alla de problem och frågor som kan uppstå när resan börjat. Men när samma konkurrens som skapar förvirrade resenärer också minskar deras möjligheter att få svar, vad är då vunnet?

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Sifferlöst avtal

Se Nollavtal.