Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Sluta gnäll – rädda järnvägen

28 januari 2014 11:19

Rätt ofta har jag tyckt att det gnälls lite väl mycket på järnvägen i allmänhet och på SJ i synnerhet. Men nu förefaller det som om verkligheten till vissa delar har hunnit ikapp gnället. Ni som inte suttit isolerade de senaste veckorna vet vad jag menar.

Jag, som minsann aldrig någonsin gnäller, tänkte istället få uttrycka en smula oro för SJs framtid. Visst förstår jag att människors ändrade vanor måste leda till förändringar i SJ som i alla företag och att de förändringarna i värsta fall leder till uppsägningar.  Men om uppsägningarna i sin tur leder till sämre service och till att SJ blir mer oåtkomligt för resenärerna, då är frågan om företaget inte valt fel väg in i framtiden.

Som vanligt de senaste 30 åren passerade jag härom kvällen resecentrum i Uppsala på väg hem från Stockholm. I vänthallen har SJ tre biljettautomater, denna kväll var det inte någon av dem som fungerade. Det gjorde däremot resebutiken. Och det har den alltid gjort vid förseningar, vid inställda tåg, när det varit snökaos eller när förvirrade resenärer behöver hjälp med något.

Allt går inte att lösa via telefon och det är många som av olika anledningar inte fixar att navigera sig fram med hjälp av inspelade meddelanden och knapptryckningar. Väntetiderna i luren lär inte heller minska när SJ lägger ner sitt call center i Tranås.

Resebutikerna i Uppsala och på andra orter innebär närvaro och service. Ska SJ möta konkurrensen från nya tågbolag känns inte försämrad service som rätt väg.

SJ bör alltså ta tillbaka stängningsbeslutet och se kostnaden för resebutikerna som en investering i nuvarande och framtida kunder. Precis som man gör med den omfattande renoveringen av sina snabbtåg.

SJ har aviserat ytterligare stora besparingar, kanske de är mer genomtänkta och inte drabbande för servicen? Annars är det lätt att se nedskärningarna som ett tecken på att det inte fungerar med konkurrens på spåren. För när fler bolag blir inblandade i trafiken då ökar behovet hos resenärerna att få veta vem som kör var och när, och hur blir det med anslutningen och får jag åka vidare med bolag B när bolag A ställt in en avgång, och så vidare. Alla de problem och frågor som kan uppstå när resan börjat. Men när samma konkurrens som skapar förvirrade resenärer också minskar deras möjligheter att få svar, vad är då vunnet?

 

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Landsorganisationen / LO

Se Huvudorganisationer