Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

20 augusti 2017 10:19

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina biljetter på valideringsstolpar på perrongerna.

SL och Arriva argumenterade att konduktörerna på grund av trängsel i vagnarna inte kunde säkra att alla betalar för resorna. Alltså skulle SL gå miste om intäkter om konduktörerna blev kvar.

Nu visar det sig dock att det där med intäktssäkringen kanske inte är så viktigt trots allt. Under sex månader ersätts spårvagnarna med bussar. Bussarna saknar valideringsutrustning och SL kan därmed inte ta betalt av resenärerna. För att underlätta påstigande och göra ersättningstrafiken snabbare får resenärerna också stiga på i bussarnas bakre dörrar, meddelar SL.

Det går alltså att resa utan biljett. Samtidigt finns kravet på att resenären ska ha en giltig biljett kvar.

Det är bara det att ingen kollar.

På en fråga från Sekotidningen om hur SL har råd att låta bussarna gå utan viseringsutrustning svarar SL:s presstjänst att eftersom majoriteten, 85 procent, har periodbiljett, och de allra flesta byter till andra trafikslag när de stiger av ersättningsbussen  ”tror vi att intäktsbortfallet i sammanhanget rör sig om en mycket liten summa.”

SL är medvetna om att det kan finnas resenärer som passar på att åka en kortare sträcka utan biljett. Hur många det är och vad det i så fall kostar i intäktsbortfall för SL ”är omöjligt att veta”. Det skriver SL trots att tjänstemännen räknat ut att stolparna, som ersätter konduktörerna, kan öka intäkterna med en miljoner per månad. Det är den uppgift politikerna fått i samband med beslutet att permanenta stolparna.

SL skriver vidare i sitt svarsmejl:

”Den eventuella kostnaden väljer vi att acceptera som en konsekvens av själva avstängningen av Tvärbanan.”

Sekos lokalbaneklubb, som företräder de sparkade konduktörerna, poängterar att avskedandet av konduktörerna byggde på att SL förlorade en massa pengar på att resenärer inte viserades i tillräcklig omfattning.

”Nu säger plötsligt SL att det är ”en mycket lite summa” som de förlorar på att biljetter inte valideras. Mycket upprörande och det är ytterligare ett bevis på att målet var att spara pengar genom att sparka konduktörerna”, skriver klubben i en kommentar.

Ökade intäkter i all ära, men sänkta kostnader är bättre.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Arbetsvärdering

En systematisk metod för att bestämma krav och svårigheter i olika arbeten. Används för att kunna bedöma om olika arbeten är likvärdiga när man bestämmer lön. Det finns flera system för arbetsvärdering, men inget som alla är nöjda med.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer