Nyligen delades ett inlägg i sociala medier om en tågvärd som gjorde ett utrop ombord på ett tåg.

Många reagerade och tyckte det var roligt, andra var lite tveksamma.

I Facebookgruppen Tågsemester, där inlägget först delades, skriver en person:

”Härligt med humor i ”svåra” stunder :) Det är faktiskt lite svårare att bli upprörd när personalen skojar till det. Det är ju ändå inte deras fel att det blir förseningar. Det värsta är när man inte får någon information alls!”

En annan person oroas över hur arbetsgivaren ser på saken:

”Många tågbolag kanske inte uppskattar det lika mycket som resenärerna. Konduktören kan i värsta fall få en varning eller till och med bli av med jobbet”.

Helena Henriksdotter har jobbat som tågvärd på SJ sedan 1981 och har inget emot skämtsamma utrop – men själv håller hon sig till manus. 

– Faktum är att jag gör ganska torra utrop. Det är mest för att jag vill att budskapet ska gå fram och inte misstolkas, vilket är särskilt viktigt vid förseningar. 

Hon säger att det mer eller mindre alltid funnits skämtsamma tågvärdar. 

– Förr fick tågmästarna ett smeknamn. Vi hade en som hette Snoddas, Pluto, Halstanisse. Farbror Snoddas var otroligt förtjust i att guida folk. Han kunde säga saker som: ”Till höger ser vi en ek som stått här i 120 år, till vänster passerar vi snart Folkhögskolan i Kristianstad. 

Så svarar de olika tågbolagen

Så vad säger egentligen tågbolagen och trafikhuvudmännen om humor i utrop – och har någon fått kicken för ett skämt?

Transdev som kör Öresundståg

Tillåts humor?

Humor är inte direkt någonting vi förespråkar med tanke på att det kan misstolkas och uppfattas fel av kunden. Sedan sker det säkert dagligen från medarbetare för att ge kunden det ”lilla extra” på sin resa. Bra humor kan också vara något som lyser upp resan.

Vad tillåts?  

Det som tillåts är att medarbetaren ropar aktuell information som rör kundens resa.

”Det har det skett samtal med medarbetare som har fått klagomål från kund. Sådana samtal har också skett när avvikelser i utropen har identifierats via annat håll”, säger Thomas Charrier, externkommunikatör ansvarig för press och public affairs.

Var går gränsen för vad som inte är lämpligt? 

Gränsen är överskriden när annan information än vad som påverkar kundens resa ropas ut. Det har skett samtal med medarbetare som har fått klagomål från kund. Sådana samtal har också skett när avvikelser i utropen har identifierats via annat håll.

SJ

Tillåts humor?

Det gör det absolut! Men det får inte vara humor på någon annans bekostnad.

Vad tillåts?  

Informationen ska vara saklig och tydlig och gärna med personlig touch. Det finns med andra ord stort utrymme för våra medarbetare att vara personliga i sina utrop. Vi vet att det också är många kunder som uppskattar detta. Det visar att vi är mänskliga och vill skapa en härlig stämning på resorna.

”Du förväntas använda ditt sunda förnuft och goda omdöme. Det vill säga ingen irrelevant information eller kränkande innehåll”, säger Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.

Var går gränsen för vad som inte är lämpligt?

Du förväntas använda ditt sunda förnuft och goda omdöme. Det vill säga ingen irrelevant information eller kränkande innehåll. SJ har nolltolerans vad gäller kränkningar. Ingen har sagts upp för att ha använt en humoristisk ton. Det är grova kränkningar som skulle kunna leda till den typen av åtgärder men det har inte hänt i dessa sammanhang.

Arriva som kör Pågatågen

Tillåts humor? 

Ja, lagom humor som passar med Skånetrafikens varumärke och om vi kan få resenärerna att le och skratta så länge ingen upplever utropet som kränkande så är det okej.

”Vi ropar utgång och ankomstutrop. Däremellan ropar vi anslutningar vid större stationer”, säger Izhak Dan, kundservicechef på
Arriva Sverige AB.

Vad tillåts?  

Allt inom ramen för våra och Skånetrafikens värderingar. Information som är behjälplig för våra kunder i olika situationer. Man behöver inte hålla sig till ett strikt manus.

Var går gränsen för vad som inte är lämpligt? 

Om man går utanför Skånetrafikens och Arrivas värderingar. Men det finns inte definierat i detalj. Ingen har sagts upp för att ha sagt något humoristiskt.

MTR som kör Stockholms pendeltåg

Tillåts humor?

Att vara trevliga och ha ett personlig tilltal vid utrop är något som uppmuntras. Humor tillåts om situationen tillåter det, men precis som i all annan typ av kommunikation är det inte tillåtet att uttrycka sig på ett sätt som kan uppfattas kränkande eller olämpligt.

”Det finns mallar för vad som förväntas ropas ut vid olika trafikhändelser, men då situationerna varierar har den som gör utropen även frihet att anpassa dessa efter rådande omständigheter”, Maria Hansson, pressansvarig på MTR.

Vad tillåts?

Det finns mallar för vad som förväntas ropas ut vid olika trafikhändelser, men då situationerna varierar har den som gör utropen även frihet att anpassa dessa efter rådande omständigheter. Eftersom verksamheterna skiljer sig åt är det också naturligt att utropen varierar. För MTR Express blir det därför naturligt att vara mer fria och personliga i sina utrop. Ingen har blivit uppsagd på grund av humor eller olämpliga utrop.

Vy tåg som kör Norrtåg

Vad tillåts?

Öppenhet och vänlighet i dialog med resenärer uppmuntrar vi. Personalen har en frihet att göra utrop men det är utifrån Vy:s arbetssätt och värdegrund att  ge god information om allas lika värde och rätt till respekt. 

Tillåts humor?

Vi har aldrig utfärdat någon reprimand med anledning av humor hos oss på Vy tåg (före detta Tågkompaniet). Den personal vi har och de resenärer som åker med oss kan relatera till olika språkliga eller kulturella normer. Med tanke på det, kan det bli  svårare att skämta på ett trevligt sätt med bibehållen upplevd professionalitet. Skämt som kan uppfattas som ironi är inget vi rekommenderar. 

”Vi har aldrig utfärdat någon reprimand med anledning av humor hos oss på Vy tåg (före detta Tågkompaniet)”, säger Maria Bäckström,
HR- och kommunikationschef på Vy Tåg.

Västtrafik som upphandlar SJ Götalandståg

Tillåts humor?

Oss veterligen har ingen medarbetare fått lämna sin anställning.

Vi är positiva till att man sätter personlig prägel på sina utrop, även humoristiska sådana, förutsatt såklart att all viktig information enligt manualen når fram.

”Vi har en utropsmanual som stöd för våra tågvärdar och lokförare. I den finns förslag på utrop och den är vägledande för vilka utrop som ska göras när och av vilken funktion (tågvärd eller förare)”, säger Alice Roman, presskommunikatör på Västtrafik.

Utropsguiden

  • Samtliga tågbolag har en utropsguide med rutiner över vad som ska ropas, när och vad som ska informeras i vilken situation. 
  • På SJ uppmuntras personal att tillföra en personlig touch till utropen. Härligt, pålitligt, mänskligt och enkelt är värdeord som tas upp i guiden.
  • Utrop görs vid ankomst, anslutningar vid större stationer, samt vid särskilda tillfällen, vid störningar, banarbeten, event eller högtider. 
  • Tågvärdar ansvarar för utropen på tågen. I tunnelbanan är det lokförarna. På MTR Express ansvarar  lokförarna för trafikutrop.