–Vi har säkrat att det kommer att finnas vagnar som uppfyller Trafikverkets krav, men det är våra samarbetspartners som tillhandahåller vagnar, lok och personal, säger Jelena Jovanovic, pressansvarig på Flixbus, som är ett bussbolag som driver tågoperatören Flixtrain.

Konkurrera med låga priser

Hon bekräftar att affärsmodellen bygger på att företaget ska konkurrera med låga priser. Ju billigare desto tidigare man bokar. Tanken är att passagerare ska boka paketresor med en kombination av buss och tåg.  

Vi kan ha låga priser eftersom vi inte har några stora fasta kostnader

Flixbus är etablerat i Sverige sedan något år tillbaka och har busstrafik över hela landet. Företaget finns i flera länder i Europa och bedriver tågtrafik i Tyskland sedan ett år tillbaka.

–Vi kan ha låga priser eftersom vi inte har några stora fasta kostnader, säger Jelena Jovanovic.

Samtidigt är hon tydlig med att företaget kräver att samarbetsföretagen har kollektivavtal och följer den svenska arbetsmarknadsmodellen.

–Det är ett krav vi har, säger hon.

I december blir det klart vilket eller vilka företag som ska köra trafiken.

Juwanro Haddad, ombudsman på Seko Stockholm, har ännu inte haft kontakt med Flixtrain och kan inte säga något om hur företaget ställer sig till fackligt samarbete.

Kommunal har goda erfarenheter

Enligt Thomas Gorin Weijmer, Sekos ombudsman för spårtrafiken, har Kommunal, som organiserar bussförarna på Flixbus, hittills goda erfarenheter av företaget.

Flixtrain kommer att köra tre turer dagligen, sex fram och tillbaka mellan Stockholm och Göteborg och sammanlagt fyra Stockholm-Malmö.

Trafikverket fastställer den slutgiltiga tågplanen för 2020 i november. Då blir det klart vilka avgångstider Flixtrain och övriga tågbolag får. Tågplanen omfattar samtliga tågavgångar under ett år.