Det var i samband med en publicering som SVT gjorde i slutet av mars som missnöjet bland anställda på Vattenfall kundtjänst i Umeå briserade.

I artikeln med rubriken ”Glädjebesked i Jokkmokk – 32 anställda blir kvar och får lönelyft” förekom uppgifter om att de som fått fastanställning på Vattenfalls nya nätservicekontor i Jokkmokk får en högre snittlön om 32 000 kronor i månaden, vilket innebär 4 000 kronor mer än tidigare.

Vägarbetarnas säkerhet

Theodor mejades ned på jobbet – efter fyra år döms föraren

Nyhet

Det är att jämföra med anställda på Manpower på Vattenfall kundtjänst i Umeå som har en snittlön för de som fyllt 20 år på 18 072, och 21 056 efter det att man fyllt 24 år.

”Ont i magen”

Omedelbart väcktes kritiska röster till liv bland bemanningspersonal, men även tillsvidareanställda på Vattenfall i Umeå, om att lönesättningen är orättvis. En anställd uppger att flera mår dåligt av hur de behandlas.

– Jag och många kollegor har haft sömnproblem längre tid. Det finns många som har ständigt ont i magen och drömmer stressdrömmar på grund av jobbet. Vattenfall väljer att ta in fler och fler konsulter som leder till att fler ska ha passen och därmed sker hyvling av våra scheman. I perioder har många bara kunnat arbeta 60 procent på en redan otroligt skral lön, säger personen, som vill vara anonym, till Sekotidningen.

Mer än hälften av Vattenfalls kundkommunikatörer i Umeå är bemanningsanställda. Enligt en person ligger även de som är tillsvidareanställda på Vattenfall kundservice i Umeå på flera tusenlappar under kollegor i Jokkmokk.

– Vi har absolut mer lön än konsulterna, men alla på kundservice har i sin tur mycket lägre lön än anställda i Jokkmokk, eftersom de anställs av Vattenfall Eldistribution och inte Vattenfall Kundservice, säger en annan anställd.

Enligt en artikel på SVT Västerbotten, som pratat med flera anställda, hetsas personalen i Umeå av sina teamchefer att ta så många samtal i timmen som möjligt. De bedöms även utifrån hur många samtal de klarar.

En av de anställda, som Sekotidningen varit i kontakt med, uppger att en person på kundtjänst har sagt att hen har självmordstankar på grund av den dåliga psykosociala arbetsmiljön.

”Vanligt upplägg”

I ett internmejl, som Sekotidningen tagit del av, dementerar Caroline Häggström, chef på Vattenfall i Umeå, uppgifterna om de stora löneskillnaderna.

”Vi vill börja med att tydliggöra att påståendet om nya snittlöner samt nivåerna på dessa för verksamheten i Jokkmokk inte är korrekta”, skriver hon.

Brevbärare klämdes ihjäl – polis­utredningen nedlagd

Arbetsmiljö

I ett mejlsvar till Sekotidningen förklarar hon vidare att löneskillnaderna hänger ihop med att det rör sig om anställda på två företag med olika kollektivavtal och arbetsvillkor. Dessutom påpekar Caroline Häggström att konsulter ofta inte har någon erfarenhet av branschen.

– I många fall helt utan erfarenhet av arbetsmarknaden. Att lönen varierar beroende av antal år som anställd och ålder är ett vanligt upplägg på de flesta företag, säger hon, och fortsätter:

– Vi behöver ta in konsulter under perioder då vi har extra stor arbetsbelastning, för att kunna möta kundernas behov. Frågan om hur Manpower lönesätter måste du ta med dem, men jag antar att Manpower ger olika ingångslöner beroende på erfarenhet.

Hur skulle du beskriva situationen på Vattenfall kundtjänst i Umeå?

– Om det som påstås stämmer, är det mycket oroande. Vi tar det på stort allvar. Vi har ett löpande och proaktivt arbetsmiljöarbete samt en tät dialog med Manpower och våra personalorganisationer för att säkerställa en god arbetsmiljö och förbättrar kontinuerligt förutsättningarna för detta, säger Caroline Häggström.

”Stort allvar”

Michael Mukka, förtroendevald på Seko Vattenfall Kundservice, tycker missnöjet bland konsulterna är befogat.

– Kollektivavtalet som konsultföretaget har är tjänstemannaavtal hos Unionen. Hade vi haft avtalet inom LO så hade vi inte haft samma villkor.

Han uppger att företrädare för Vattenfall Kundservice har träffat Manpower.

– Vi har lyft hur viktigt vi anser det är, att Manpower tar sitt personalansvar. Där har man tydliggjort om att konsulterna på kundservice har framfört många frågor, men som Manpower måste hantera bättre och stötta sin egen personal, genom att svara på och lösa dessa frågor som deras personal har.

En person har uppgett att hen har självmordstankar på grund av situationen. Är detta något som facket känner till?

– Nej, det är inget som kommit till vår kännedom. Om någon av våra medlemmar gått med sådana tankar, och får vi sådan vetskap, så skulle vi tagit det på stort allvar omgående, säger Michael Mukka.

Manpower uppger att bolaget haft informationsmöten om lönemodellen i kollektivavtalet och genomfört en enkät. I den svarade runt 15 procent att de var mycket stressade. 

– Det tar vi mycket allvarligt på, det ska vi självklart jobba med, vi hanterar det bland annat i medarbetarsamtal då vi diskuterar psykosocial arbetsmiljö, vi gör handlingsplan och har dialog med Vattenfall, säger Helene Belin, kommunikationschef Manpower, i en skriftlig kommentar.