Flixtrain planerade att börja köra sträckan Stockholm-Göteborg redan förra året, men i augusti drog företaget i nödbromsen. Förändrat resmönster i spåren av coronapandemin var orsaken.

Ett nytt datum för den första avgången sattes till 6 maj. Och i dag kom beskedet från Flixtrain att biljettförsäljning startar. Men nästan samtidigt möttes aktören av ett orosmoment.

Flixtrain vill ha statligt stöd

Regeringen har meddelat att den vill förlänga restriktionerna som säger att bara hälften av platserna ombord fjärrtåg och långdistansbussar får bokas.

På onsdagsmorgonen satt man i stormöte om vad beskedet innebär för Flixtrain.

– Det är jättetråkigt att regeringen känner att det här är en åtgärd som måste tas till. Vi är ganska ledsna och tycker det är dåligt att det inte finns något riktat stöd till branschen som går på knäna och lider under den här pandemin, säger Peter Ahlgren, vd på företaget i Norden.

Hur kommer det påverka Flixtrain?

– Vi kommer inte ha de intäkter som vi hade räknat med. Vi är besvikna på den bristande kommunikation från regeringens sida, särskilt Socialdepartementet. De säger sig ha en dialog med branschen, när de egentligen inte har det.

Även bransch- och arbetsgivarorganisation Tågföretagen är kritiska till en förlängning av restriktionerna.

Hector rail ska köra Flixtrain och bemanna med runt tio lokförare och tio ombordpersonal. Avtalet gäller i fem år.

Men ännu har Seko på Hector rail inte fått till någon medbestämmande förhandling, MBL, med arbetsgivaren. Det som ska förhandlas är en verksamhetsförändring för anställda, vad de ska göra, hur många anställda det rör sig om som ska jobba för Flixtrain, vilken placering de ska ha, lön.

Varför detta inte redan gjorts ska bero på coronapandemin, men även på själva samarbetsavtalet mellan Flixtrain och Hector rail. Seko vill inte säga mer än så.

Fakta: Samverkansavtal

• Om det inte finns ett lokalt samverkansavtal är arbetsgivaren skyldig att kalla fackliga organisationer till medbestämmande-förhandling (MBL) före ett beslut tas som påverkar anställda.
• När ledningen och fackliga organisationer sluter ett samverkansavtal innebär det att den lokala fackliga klubben och företaget kommer överens om i vilken utsträckning samverkan ersätter MBL-förhandling.
• Medbestämmande kan då ske genom möten inom verksamheten eller genom samverkansgrupper.

Lokföraren Conny Roos, som är fackligt förtroendevald för Seko på Hector Rail, menar att det i slutändan inte blir några större förändringar för lokförarna.

– Vi har varit tågdragare åt kunder och kört både person- och godståg i många år. Den enda skillnaden är att vi nu får ombordpersonal. Det har vi inte haft inom Hector rail innan, säger han.

En annan förändring för lokförarna är att fler kommer köra mer på dagtid än förut.

– Vi kommer ha ett rullande schema och köra både persontåg och godståg som förut, säger Conny Roos.

Hector rail har över 200 lokförare i Sverige.

Flixtrain har ingen bistro

Sedan flera år tillbaka är Flixbus, som drivs av företaget Flixmobility, etablerat i Sverige. Flixtrain lanserades 2013 i Tyskland och är tänkt som ett lågprisalternativ inom spårtrafiken.

Till en början blir det 2-3 avgångar per dag för Flixtrain. På sträckan Stockholm-Göteborg stannar tågen i Södertälje, Hallsberg, Skövde eller Falköping och hela resan tar cirka 3,5 timmar. Det fins ingen restaurangvagn ombord.

En enkelbiljett ska kosta från 129 kronor, enkel väg. Men ju fler som bokar platser går priserna upp.

Hur kan ni erbjuda så billiga biljetter?

– Jag har fått den frågan innan. Mitt svar får egentligen vara: hur får de andra inte ner sina priser. Generellt är vi duktiga på att marknadsföra och sälja biljetter, vilket innebär att vi kan fylla upp våra bussar och tåg, och därmed inte ta ut samma priser, säger Peter Ahlgren, vd på företaget i Norden.