Vad gör du på jobbet? 

– För tillfället ackreditering av den personal som ska befinna sig inne på Malmö Arena under Eurovisionveckan. 
 
Hur går jobbet till? 

– Vi får in underlag från en annan grupp inom Polisen, som har i uppgift att kontrollera vem det är som får lov att ha behörighet. Sedan ser vi till att de blir godkända.

Det är en förhöjd terrorhotnivå och i Malmö har det varit flera protester mot Israels deltagande i Eurovision, på grund av kriget i Palestina mot Hamas. Hur påverkar det ditt jobb? 

– Det blir mer att hantera. Vi måste ha en ökad polisiär närvaro under den här perioden, och det ökar arbetsbelastningen för oss. Det är bra att vi tar det säkra före det osäkra. 
 

Kevin Vågeteg Häggström

Ålder: 32. 
Bor: Malmö. 
Yrke: Serviceman. 
Arbetsplats: Polisen i Malmö.
Arbetstider: Vanligtvis 7-15.30, måndag till fredag. 
Lön: 28 200 kronor i månaden. 

Som Malmöbo, hur känns det att ha Eurovision i stan? 

– Det är jättekul att Malmö sätts på kartan. Det är aktivitet i stan och Malmö stad fixar och gör det fint för alla besökare. Samtidigt är det en ökad hotbild. Då tänker man till om man ska gå ut på stan under Eurovisionveckan. 
 
Följer du Eurovision?

– Jag håller bara ett halvt öga på det av yrkesintresse. Eurovision är inte min ”cup of tea”, vilket nästan är en folksynd att erkänna. 
 
 Vad gör du i vanliga fall när du inte jobbar med Eurovision? 

– Jag är serviceman. Det är i princip som en vaktmästare. Vi ser till så att Polisen har möbler och det som behövs för att utföra sitt dagliga arbete.

– Vi reparerar och byter ut saker, och transporterar till exempel post och bud mellan polisstationerna.   

Kevin Vågeteg Häggström sitter med solglasögon framför Malmö Arena
Kevin Vågeteg Häggström, serviceman på Polisen, sköter ackrediteringen av personal på Malmö Arena.

Vad är roligast med ditt jobb? 

– Att jag får träffa så många nya människor hela tiden, och hjälpa till i den dagliga verksamheten.  Vi får väldigt mycket uppskattning för det vi gör. 

Vad är det svåraste? 

– Det är nog när vi inte kan leverera det som en medarbetare vill ha. Att säga ”Nej, det går inte lösa”.