Sekotidningen får inte komma in på Trafikverkets ledningscentral eftersom det är ett skyddsobjekt, så vi träffar Anna–Lena Enochsson när hon går av sitt pass på eftermiddagen.

Det är från Trafikverket all järnvägstrafik i Sverige övervakas och styrs. Trafikledarna är tågens flygledare, och informatörerna ser till att information om till exempel förseningar kommer ut på displayen på perrongerna.

Hektisk miljö

Anna–Lena trivs med den hektiska miljön. En gigantisk skärm med alla spår i södra Sverige täcker en hel vägg, berättar hon. Anna–Lena sitter vid sin dator och så fort hon får information från trafikledaren skickar hon det vidare till passagerarna.

– Det gäller att vara med hela tiden. Efter en riktigt körig dag är man helt slut i huvudet, säger hon med ett skratt. Och i sommar har vi haft att göra. Det kan bli rena dominoeffekten om något blir fel och då gäller det att informera resenärerna.

Norge två och ett halvt år

Anna-Lena har bytt jobb flera gånger. Först utbildade hon sig till fritidsledare och jobbade på fritids och som assistent i skolan, sedan hängde hon med sin man och jobbade som vårdbiträde i Norge i två och ett halvt år. Och så tillbaka till Sverige för att arbeta i kundtjänst, taxiväxel och på callcenter.

– Jag hade varit fem år på mitt senaste jobb på ett callcenter när vi blev uppsagda. Då var det bara ut och söka jobb igen. Jag är 50 år och har massor med arbetslivserfarenhet, så det var bara att ge järnet. Det här jobbet hittade jag i en annons i Platsjournalen. Det var verkligen en vinstlott. Jag tjänar 7 000 kronor mer än på min förra arbetsplats, jag fick en tre månader lång utbildning och har ett spännande arbete.

Sökte 200 jobb

Men vägen dit var lång. Anna–Lena sökte över 200 jobb innan det blev bingo.

– Man får inte ge upp. Först var min plan att bli bra på det här jobbet och där är jag nu, sedan ska jag bli bättre och sluta som bäst. Man måste ha egna mål annars blir det bara rutin.

Trafikverket är en stor arbetsplats och Anna–Lena arbetar skift som varierar, från tidiga morgnar till rena nattpass.

– Jag tyckte det var lätt att komma in i gemenskapen när jag var helt ny och kände direkt att det var en positiv energi här. Det är en trevlig arbetsplats och fifty/ fifty kvinnor och män, och olika åldrar och etniciteter. Det tror jag betyder mycket.

Var dig själv

– Mitt tips till andra som är sugna på att byta jobb är att de ska våga testa! Anta utmaningar och sök även sådant som du inte tänker dig i första hand.

– Och var dig själv från första början. Det blir bara knepigt om man förställer sig och sedan sakta blir sitt vanliga jag. Då måste ju omgivningen lära känna två personer. Och man ska aldrig vara rädd att fråga om man inte förstår något. Bättre att fråga tre gånger än att försöka låtsas förstå.

Perfekt jobbyte

Arbetspasset börjar alltid med ett uppstartsmöte med information om inställda tåg och om det exempelvis har beställts ersättningsbussar. Personalen jobbar i team och har en bansträcka i taget. Det kan exempelvis vara Malmö–Lund eller Hässleholm– Kalmar.

– Jag stortrivs verkligen på det här jobbet. Ett perfekt jobbyte för mig och man växer av att byta jobb och utvecklas, säger Anna-Lena Enochsson.