Under våren har tillgången till pass blivit en akut samhällsfråga. Väntetider har varit månadslånga, folk har åkt land och rike runt i jakt på passtider och Polisen har gjort passfrågan till en särskild händelse. Det brukar bland annat göras vid naturkatastrofer, stora olyckor och terrordåd.

Landets passexpeditioner har varit under hård press. Orsaken är att folk inte har förnyat sina pass under pandemin och är ivriga att resa.

– Allting exploderade i början på februari när restriktionerna släpptes. Då sa det ”kaboom” i våra bokningssystem, säger passhandläggaren Eva-Ley Kamijo.

Hon jobbar på Göteborg Passcentral och har sett folk komma ända från Kalmar.

– De kommer hit om de lyckas hitta en ledig tid, säger Eva-Ley Kamijo.

Så lång tid tar en passansökan

Passhandläggarna ska i snitt klara en ansökan på tio minuter. I normalfallet är det tillräckligt mycket tid för att göra ett pass utan att stressa.

Problemet är att vissa ärenden tar mer tid. Föräldrar som söker pass för sina barn har till exempel inte alltid fyllt i all dokumentation innan de kommer fram till luckan. Barn som gråter efter lång väntan i kö kan inte fotas.

Om en ansökan drar ut på tiden hopar sig köerna. Ibland strular dessutom tekniken och en passmaskin går inte att använda. Då måste kollegor täcka upp för dessa ansökningar.

– Jag vill påstå att de flesta av handläggarna på mitt kontor gör betydligt fler än vårt mål på sex ansökningar i timmen, just för att täcka upp för de luckor som uppstår, säger Eva-Ley Kamijo.

Kaoset satte press på personalen

Det höga tempot har satt en enorm press på personalen. Signaler om en tuff arbetsbörda har kommit från flera passexpeditioner runt om i landet. I Flemingsberg anmäldes Polisen till Arbetsmiljöverket efter för hög arbetsbelastning under lång tid.

För Eva-Ley Kamijo sa kroppen stopp i samband med påskledigheten.

– Det blev en sådan fullständig överbelastning för huvudet att jag började glömma bort vad jag sysslade med i luckan.

Sedan dess har hon varit hemma sjukskriven, med extrem trötthet och en hjärna som är utarbetad.

– Jag försöker göra så lite som möjligt och koppla bort jobbet från huvudet, säger hon.

”Varit för kortsiktigt tänk”

Eva-Ley Kamijo är även skyddsombud, en roll som är svårare att släppa. Hon är kritisk till att polisen inte har förberett sig tillräckligt för den våg av pass som behövde förnyas.

– Det har tyvärr varit för kortsiktigt tänk, säger hon.

Under våren har Polisen jobbat för att få fram mer personal och många polisanställda har anmält sig för att stötta kollegorna. Expeditioner har gått över till att jobba i tvåskift och nya passhandläggare slussas in löpande.

I Göteborg har nyblivna poliser skolats in. Det är jättebra, men kräver tid från andra passhandläggare som lär upp dem, förklarar Eva-Ley Kamijo.

– Man kan inte heller räkna med att en helt grön person som sitter med en handläggare ska vara lika snabb som oss som har jobbat i ett antal år, säger hon.

Kollegor söker andra tjänster

I skrivande stund är den genomsnittliga väntetiden på pass 22 veckor. På Göteborg passcentral har öppettiderna just nu utökats med flera timmar per dag.

Eva-Ley Kamijo hoppas återvända till jobbet tids nog, där hon vanligtvis trivs med fantastiska kollegor. Risken är att flera inte jobbar kvar.

– Jag vet kollegor som söker andra tjänster både inom och utanför myndigheten. Folk mår inte bra.

Vad är ett pass?

Pass är en resehandling som är godkänd i hela världen. Svenska pass är giltiga i fem år för personer över 12 år och tre år för barn under 12 år.

2005 ändrades giltighetstiden på pass från tio till fem år. 2016 sänktes giltighetstiden ytterligare för barn, till 3 år på grund av att yngre barns utseende snabbt förändras.

Det finns 110 passexpeditioner runt om i Sverige. Det går endast att söka pass med bokat tid.

Källa: Polisen, Sweden Abroad