De extrema väntetiderna på pass sätter press på Polisens passhandläggare. De får ta emot mycket frustration från allmänheten, uppger företrädare från Seko Polisen. Dessutom viker sig personalen dubbel för att hinna med.

– Vi har aldrig upplevt det vi ser nu. Det är trots allt 1,5 miljon svenskar som vill ha pass. Polismyndigheten har helt enkelt inte varit tillräckligt förberedd för det, säger Annika Olsen, sektionsordförande för Seko Polisen Väst.

I veckan meddelade Polisen att läget är akut och att beslut tagits att gå upp i en särskild händelse. Det innebär att situationen nu hanteras på ett mer enhetligt och samordnat sätt över hela landet. Polisen kan dock i dagsläget inte svara på vilka insatser som specifikt kommer att göras eller hur tidshorisonten för detta ser ut.

Annika Olsen, sektionsordförande för Seko Polisen.
Annika Olsen, sektionsordförande för Seko Polisen.

Låga löner är ett problem

Monica Veberg, sektionsordförande för Seko Polisen Syd, har fått signaler om att arbetsgivaren vill införa tvåskift på alla expeditioner. Det skulle då kunna innebära öppettider mellan 8-22, istället för som i dag som i snitt är klockan 9-15.

Polisen bekräftar att det pågår diskussioner, men att inga beslut är ännu fattade.

Skulle människor då dra upp sina barn ur sängen mitt i natten? Det tror jag inte någon är beredd att göra

Monica Veberg på Seko Polisen Syd är kritisk mot SD:s förslag om 24/7 passexpeditioner.

Enligt Monica Veberg har passhandläggarna i Syd vänt ut och in på sig själva under många månader. Flera har jobbat åtskillig övertid för att lösa ut extra passtider. Detsamma säger Annika Olsen i Väst.

– Vi har längre öppettider, men vi behöver mer personal. Just nu pågår ett omfattande rekryteringsarbete.

Polisen försöker nu hitta personal internt som har arbetat med pass tidigare och som kan stärka upp tillfälligt. 150 frivilliga ska ha anmält sig för att hjälpa till. Men det räcker inte för att lösa läget, menar Annika Olsen.

– Vi behöver även mer utrustning och större lokaler. Dessutom är de låga lönerna för passhandläggare ett problem. Det finns flera exempel på personer som tackat nej till en tjänst eftersom lönen är för låg.

Karna Tillheden är ordförande för Seko Polisen.

Den bilden bekräftas av Karna Tillheden, ordförande för Seko Polisen.

– På vissa ställen erbjuds man bara 22 000 kronor i månaden. Många kanske tackar nej till jobbet då.

Under onsdagen meddelade Sverigedemokraterna att partiet vill se dygnet-runt öppna passexpeditioner. Men det ser ingen av de förtroendevalda som realistiskt.

– För att kunna ha öppet 24/7 krävs betydligt mer personal. Och jag vet inte heller om allmänheten är intresserad av att söka pass hos oss klockan tre på natten, säger Annika Olsen i Väst.

Moderaterna vill ha dansk modell

Monica Veberg i Syd tycker förslaget går till överdrift.

– Skulle människor då dra upp sina barn ur sängen mitt i natten? Det tror jag inte någon är beredd att göra.

Även våra nordiska grannländer har just nu liknande utmaningar med extremt långa väntetider. Men det finns ett undantag: Danmark. Där går det att få en tid för nytt pass inom några dagar.

Danmark är också det enda av våra grannländer som har flyttat passhandläggningen från Polisen till kommunerna. De gjordes i samband med en stor reform år 2006.

Något liknande vill Moderatledaren Ulf Kristersson nu se i Sverige. Det är Seko Polisens Monica Veberg, kritisk till:

– Som facklig vill jag inte se att Polisen säljer ut sina tjänster. Problemet med personalbrist skulle dessutom kvarstå ändå, oavsett vem som ansvarar för handläggningen. Den utvecklingen har vi sett när Migrationsverket tog över ansvaret för en del av våra tidigare uppgifter, som exempelvis ansökningar om arbetstillstånd.