Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2016
Nyhet

Yrkanden växlade för post och flyg

Idag har parterna växlat yrkanden inom post- och flygbranschen. Seko kräver bland annat en individgaranti, höjda lägstalöner, att mertid över 50 timmar per år ska ersättas som övertid och starkare skydd vid verksamhetsöverlåtelse.

26 april 2016 14:26

Texten är uppdaterad

Almega yrkar på löneökningar inom ramen för industrin och vill ha flera ändringar när det gäller arbetstiden. Almega menar att övertid ska betalas ut först efter att den som arbetar deltid jobbat mer än ordinarie heltidstjänst.

-Arbetsgivarna vill ha mer flexibilitet, säger Chaker Nassar, ansvarig ombudsman på Seko för bransch kommunikation.

Beata Hammarskiöld är förhandlingsansvarig på Almega. Hon bekräftar att arbetsgivarna vill ha en större flexibilitet.

-Det är inget bra ord, men vi vill att arbetstiden ska kunna läggas ut friare så att vi kan klara arbetstoppar med heltidsanställda och slippa ta in så många visstidsanställda, säger hon.

Seko står också fast vid de gemensamma krav som 6F antog före jul. Där kvarstår kravet på 3,2 procent i löneökning och minst 800 kronor. Seko har dock godtagit den norm som LO och Svenskt Näringsliv slog fast för några veckor sedan och som bygger på industrins och handelns överenskommelser om 2,2 procent respektive 590 kronor. 6F kräver också bland annat ökad skydd för deltids- och visstidsanställda.

I yrkandet finns ett krav från Seko att den som varit visstidsanställd i två år ska få en fast tjänst, oavsett vilken anställningsformen varit. Allt för att undvika ett staplande av visstider.

-Vi vill satsa på de lägst avlönade i branschen. Vi vill också motverka att de otrygga anställningarna får större fotfäste på området. Det finns en stor andel visstidsanställningar i branschen och det ska inte vara så att företagen ska kunna planera sin verksamhet baserad på visstidsanställningar. Heltid ska vara normen, säger Chaker Nassar.

Bransch kommunikation har cirka 15 000 medlemmar och omfattar postverksamhet som exempelvis Postnord och Bring Citymail samt marktjänstföretag på flygplatser.

Avtalet löper ut den sista juli i år.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Yrkanden växlade för post och flyg

Idag har parterna växlat yrkanden inom post- och flygbranschen. Seko kräver bland annat en individgaranti, höjda lägstalöner, att mertid över 50 timmar per år ska ersättas som övertid och starkare skydd vid verksamhetsöverlåtelse. Läs mer

Bring medger att omorganisation gått för fort

Arbetet med det som kallas centralisering på Bring Citymail, det vill säga separation av sortering och utdelning, fortsätter, men i lägre tempo. Läs mer

Seko protesterar mot Postnords outsourcing

Postnord lägger ut allt mer av sin paket- och palldistribution på privata åkerier. I våras berördes Göteborgsregionen, nyligen fattades beslut om outsourcing i Stockholm och norra Sverige. Läs mer

Brevbärare stressade av nytt arbetssätt

Efter nyår ska Postnords nya arbetssätt, koncept utdelning, vara genomfört i hela landet. Tempot har varit högre än planerat, vilket på sina håll lett till ökad övertid, stress och till att brev inte delas ut i rätt tid. Läs mer

Brevbärare måste kunna nå chefen

Längre turer och senare utdelning av post gör att brevbärare har behov av att få kontakt med arbetsledningen per telefon under arbetsdagen. I dag har inte alla tjänstetelefon och inte heller privat telefon. Läs mer

Posten sätter p efter reportage i Sekotidningen

I senaste numret av Sekotidningen fanns ett reportage om Sekos organiseringsprojekt i Skåne. Det fick Posten att stoppa Seko från att åka med i postbilarna. Läs mer

Ännu inget postavtal

Ännu finns inget nytt avtal på kommunikationsområdet. Förhandlingar pågår om att få till stånd ett lokalt avtal på Posten, vilket är en förutsättning för att det ska bli ett branschavtal. Läs mer