Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vibeke Olsson
Krönika

Vi kan inte ha det så här

Om sovjetiskt toalettpapper och svensk avreglering. Om en marknad som kan vara bra att ha men gärna dansar på våra gravar. Om järnvägar och om den nödvändiga yrkesstoltheten.

12 april 2016 13:14

I årets avtalsrörelse har Seko ett krav på entreprenörsansvar. Både arbetsmiljön, säkerheten och kvalitén hotas av de långa kedjorna av underentreprenörer.

Det är oklart vem som har ansvar för vad, arbetskamraterna känner ibland inte ens igen varandra och lönedumpning och språkförbistring kan till slut bli livsfarliga.

Seko tillsammans med Byggnads, som driver samma fråga, är värda ett brett samhällsstöd för sina krav.

Problemet är skriande när det gäller järnvägsunderhållet. Banarbetare slår larm om stress och missförhållanden, om fel de upptäcker men inte får åtgärda.

Vi kan inte ha det så här. Vi kan inte vänta tills besparingar, vinstjakt och entreprenörskedjor har orsakat ytterligare en allvarlig tågolycka eller ett hoprasat fuskbygge.

I radion berättade en person om en resa i USA strax efter elfte september. Hans fickkniv och en flaska med okänd vätska fick följa med i kabinväskan trots rigorösa säkerhetsbestämmelser.

Packningen var ett led i ett undersökande reportage. Journalisten gick vidare och fann att kontrollanterna hade låga löner, långa arbetsdagar och osäkra anställningar – allt det som urholkar yrkesstoltheten.

Vi som växte upp under rekordåren fick lära oss att ”Sverige har en blandekonomi”. Tanken var att marknaden är bra när det gäller schampo, bilar och veckotidningar, men förödande när det gäller järnväg, skola och sjukvård.

Sovjetsamhällets detaljstyrning av kastruller och toalettpapper förskräcker. Men varför är det så många som inte ser att avregleringen av järnvägen och taxibranschen och vinstdrivande skolor är lika förskräckande?

Den nyliberala konkurrensen ackompanjeras av tal om mångfald och valfrihet och rörlighet. Men ödsligheten breder ut sig.

Järnvägen är ett barn av 1800­talets framtidstro och positiva människosyn, alldeles som sjukvården. Slut ögonen en stund och föreställ dig att du åker tåg, låt oss säga 1879. Föreställ dig landskapet, de små åkrarna, de magra små korna, de små grå stugorna – Falu rödfärg var för dyr för de flesta.

Med den blanka rälsen lades framtiden ut. En enorm investering i ett av Europas fattigaste länder. Också privata investerare byggde järnvägar. Märk väl: byggde järnvägar, de utnyttjade inte statens spårsystem.

Så småningom blev allt fler järnvägar förstatligade, alla olika aktörer ledde till logistiska problem och svårigheter att köpa biljetter. Någon som känner igen den …?

Jag erkänner gärna att jag är jävig; ända sedan tre års ålder har jag varit fascinerad av tåg. Själva tågresandet är en avkoppling, med läsning, goda samtal, vackra landskap.

Järnvägens enorma infrastruktur, i nutid och i historien, är hisnande fascinerande.

Ingenting är bättre för klimatet än tågresande, och politiken kan inte fortsätta att abdikera från ansvar. Marknaden kommer aldrig att rädda oss. Vi kan nyttja den till det den är bra till – bara vi kommer ihåg att den inte har något emot att dansa på våra gravar.

Dela det här

1 kommentar

  1. Joakim Ek

    Mycket bra skrivet! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Avskedade kontrollanter till AD

Avskedade kontrollanter till AD

Seko stämmer ISS i Arbetsdomstolen för avskedandet av biljettkontrollanter i Stockholm. De centrala förhandlingarna med Almega ledde inte till att biljettkontrollanterna fick tillbaka sina jobb. Läs mer

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS: Vi har vidtagit tillräckliga åtgärder

ISS har vidtagit tillräckliga åtgärder när det gäller de sexuella trakasserierna på biljettkontrollen. Det säger ISS affärsområdeschef Ulrika Andersson. Läs mer

Fransk strejkvåg når energisektorn

Fransk strejkvåg når energisektorn

Franska energiarbetare stänger av strömmen för dåliga arbetsgivare och lovar samtidigt att leverera billigare el till hushållen. - Vi vill tvinga regeringen till att helt lägga om kurs, säger Rachel Neis, hos gasföretaget GRDF. Läs mer

Sextrakasserier på ISS till AD

Sextrakasserier på ISS till AD

Seko och Almega kunde inte komma överens om hur problemen med sexuella trakasserier på ISS biljettkontroll ska lösas. Seko förbereder nu en stämning till Arbetsdomstolen. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Individgaranti

En garanterad lägsta löneökning för varje enskild anställd.