Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Vibeke Olsson
Krönika

Vi kan inte ha det så här

Om sovjetiskt toalettpapper och svensk avreglering. Om en marknad som kan vara bra att ha men gärna dansar på våra gravar. Om järnvägar och om den nödvändiga yrkesstoltheten.

12 april 2016 13:14

I årets avtalsrörelse har Seko ett krav på entreprenörsansvar. Både arbetsmiljön, säkerheten och kvalitén hotas av de långa kedjorna av underentreprenörer.

Det är oklart vem som har ansvar för vad, arbetskamraterna känner ibland inte ens igen varandra och lönedumpning och språkförbistring kan till slut bli livsfarliga.

Seko tillsammans med Byggnads, som driver samma fråga, är värda ett brett samhällsstöd för sina krav.

Problemet är skriande när det gäller järnvägsunderhållet. Banarbetare slår larm om stress och missförhållanden, om fel de upptäcker men inte får åtgärda.

Vi kan inte ha det så här. Vi kan inte vänta tills besparingar, vinstjakt och entreprenörskedjor har orsakat ytterligare en allvarlig tågolycka eller ett hoprasat fuskbygge.

I radion berättade en person om en resa i USA strax efter elfte september. Hans fickkniv och en flaska med okänd vätska fick följa med i kabinväskan trots rigorösa säkerhetsbestämmelser.

Packningen var ett led i ett undersökande reportage. Journalisten gick vidare och fann att kontrollanterna hade låga löner, långa arbetsdagar och osäkra anställningar – allt det som urholkar yrkesstoltheten.

Vi som växte upp under rekordåren fick lära oss att ”Sverige har en blandekonomi”. Tanken var att marknaden är bra när det gäller schampo, bilar och veckotidningar, men förödande när det gäller järnväg, skola och sjukvård.

Sovjetsamhällets detaljstyrning av kastruller och toalettpapper förskräcker. Men varför är det så många som inte ser att avregleringen av järnvägen och taxibranschen och vinstdrivande skolor är lika förskräckande?

Den nyliberala konkurrensen ackompanjeras av tal om mångfald och valfrihet och rörlighet. Men ödsligheten breder ut sig.

Järnvägen är ett barn av 1800­talets framtidstro och positiva människosyn, alldeles som sjukvården. Slut ögonen en stund och föreställ dig att du åker tåg, låt oss säga 1879. Föreställ dig landskapet, de små åkrarna, de magra små korna, de små grå stugorna – Falu rödfärg var för dyr för de flesta.

Med den blanka rälsen lades framtiden ut. En enorm investering i ett av Europas fattigaste länder. Också privata investerare byggde järnvägar. Märk väl: byggde järnvägar, de utnyttjade inte statens spårsystem.

Så småningom blev allt fler järnvägar förstatligade, alla olika aktörer ledde till logistiska problem och svårigheter att köpa biljetter. Någon som känner igen den …?

Jag erkänner gärna att jag är jävig; ända sedan tre års ålder har jag varit fascinerad av tåg. Själva tågresandet är en avkoppling, med läsning, goda samtal, vackra landskap.

Järnvägens enorma infrastruktur, i nutid och i historien, är hisnande fascinerande.

Ingenting är bättre för klimatet än tågresande, och politiken kan inte fortsätta att abdikera från ansvar. Marknaden kommer aldrig att rädda oss. Vi kan nyttja den till det den är bra till – bara vi kommer ihåg att den inte har något emot att dansa på våra gravar.

Dela det här

1 kommentar

  1. Joakim Ek

    Mycket bra skrivet! :)

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.