Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Debatt

Vi garanterar jobben vid upphandling

Den situation som uppstått i Skåne inom spårtrafiken med strejkvarsel och sympatiåtgärder även för trafik i Stockholm hade kanske kunnat undvikas med bättre ställda krav i upphandlingen. Politiken har inte lyckats skapa rätt förutsättningar och spelregler. Därmed har entreprenören fått fritt utrymme att försämra villkoren för de anställda.

12 juni 2014 16:36

Får vi en socialdemokratiskt ledd majoritet så lovar vi att värna den svenska modellen och ge parterna på arbetsmarknaden tydliga ramar. Sociala krav ska alltid ställas på entreprenörerna och lägst anbud ska inte på automatik vinna budgivningen. Vi kan aldrig gå med på att riskera kvaliteten för resenärerna eller tryggheten för de anställda.

Jag lägger mig inte i förhandling och konflikt mellan arbetsmarknadens parter. Vi har en väl fungerande modell i Sverige där arbetsmarknadens parter förhandlar och i sista hand har rätt att nyttja stridsmedel som nu används och som det varslas om. Men jag konstaterar att politiken spelar roll. Seko:s tågkonflikt likväl som Kommunals tidigare busskonflikt, hade kanske kunnat förhindrats med en annan politik.

Seko och Kommunal står upp för sina medlemmar inom kollektivtrafiken – mot den otrygghet det innebär att vara visstidsanställd med all den svårighet det innebär att planera sin ekonomi, få bostadskontrakt, ta lån med mera. Att få ha trygga arbeten med heltid som norm är något vi verkligen sympatiserar med. Självklart ska en tillsvidareanställning gälla även om man byter arbetsgivare efter en politiskt styrd upphandling.

Arbetsmarknadens parter får förhandla som de alltid gör vid omorganisationer och arbetsbrist, men vi politiker ska i upphandlingar ge ramar för schyssta villkor. Konkurrensneutralitet gällande de sociala aspekterna måste råda mellan entreprenörer. Att dumpa villkoren för de anställda ska inte vara vägen för att få kontrakt och del av skattemedel.

Det ska vara ordning och reda. Det går att förena tillväxt med miljöansvar, och fler jobb med bra villkor för de anställda. Men Moderaterna har annan syn på vilka krav man ska ställa i upphandlingar. Att vara tillsvidareanställd kan idag innebära att man är garanterad jobb så långt som ens nuvarande arbetsgivare har kontrakt.

Vid varje ny upphandling kan den nya entreprenören fritt välja vilka i personalen som de vill ha med sig över till sitt företag, om inte politiken kräver något annat eller facket vinner framgång i förhandling. Lägg där till att de entreprenörer som är intresserade av att vinna en upphandling i de flesta fall nu behöver lägga ett billigare bud än de som för tillfället kör trafiken. Det leder till att det nya företaget måste skära på kostnader och ofta är det villkoren för personalen som utmanas. Så ska det inte vara.

Vi socialdemokrater sätter en god kvalitet för våra resenärer och trygga anställningsvillkor för våra anställda främst. Vi ser inget egenvärde med att privatisera och upphandla trafik – det är bäst kvalitet för lägst kostnad som är målet. I en upphandlad verksamhet är kravställning vid upphandling och fungerande avtalsuppföljning helt avgörande.

En socialdemokratiskt majoritet kommer alltid att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Vi säkerställer även personalens villkor via andra krav som meddelarfrihet och huvudentreprenörsansvar. Genom att kräva verksamhetsövergång med personalövertagande redan i förfrågningsunderlaget vid upphandlingar kan vi garantera att de som arbetar på och omkring kollektivtrafiken får behålla jobbet även hos en ny entreprenör.

Facket, arbetsgivaren och politiken har olika roller. Men vi kan med rätt spelregler skapa schyssta villkor, högre kvalitet och minskade kostnader. Det kräver dock ett ansvarstagande, avtalsuppföljning och annan inställning till politikens roll än vad Moderaterna visat.

Erika Ullberg, (S) trafiklandstingsråd i opposition, Stockholms läns landsting.
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Osakliga löneskillnader

Se Lönediskriminering.