Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Vi garanterar jobben vid upphandling

Den situation som uppstått i Skåne inom spårtrafiken med strejkvarsel och sympatiåtgärder även för trafik i Stockholm hade kanske kunnat undvikas med bättre ställda krav i upphandlingen. Politiken har inte lyckats skapa rätt förutsättningar och spelregler. Därmed har entreprenören fått fritt utrymme att försämra villkoren för de anställda.

12 juni 2014 16:36

Får vi en socialdemokratiskt ledd majoritet så lovar vi att värna den svenska modellen och ge parterna på arbetsmarknaden tydliga ramar. Sociala krav ska alltid ställas på entreprenörerna och lägst anbud ska inte på automatik vinna budgivningen. Vi kan aldrig gå med på att riskera kvaliteten för resenärerna eller tryggheten för de anställda.

Jag lägger mig inte i förhandling och konflikt mellan arbetsmarknadens parter. Vi har en väl fungerande modell i Sverige där arbetsmarknadens parter förhandlar och i sista hand har rätt att nyttja stridsmedel som nu används och som det varslas om. Men jag konstaterar att politiken spelar roll. Seko:s tågkonflikt likväl som Kommunals tidigare busskonflikt, hade kanske kunnat förhindrats med en annan politik.

Seko och Kommunal står upp för sina medlemmar inom kollektivtrafiken – mot den otrygghet det innebär att vara visstidsanställd med all den svårighet det innebär att planera sin ekonomi, få bostadskontrakt, ta lån med mera. Att få ha trygga arbeten med heltid som norm är något vi verkligen sympatiserar med. Självklart ska en tillsvidareanställning gälla även om man byter arbetsgivare efter en politiskt styrd upphandling.

Arbetsmarknadens parter får förhandla som de alltid gör vid omorganisationer och arbetsbrist, men vi politiker ska i upphandlingar ge ramar för schyssta villkor. Konkurrensneutralitet gällande de sociala aspekterna måste råda mellan entreprenörer. Att dumpa villkoren för de anställda ska inte vara vägen för att få kontrakt och del av skattemedel.

Det ska vara ordning och reda. Det går att förena tillväxt med miljöansvar, och fler jobb med bra villkor för de anställda. Men Moderaterna har annan syn på vilka krav man ska ställa i upphandlingar. Att vara tillsvidareanställd kan idag innebära att man är garanterad jobb så långt som ens nuvarande arbetsgivare har kontrakt.

Vid varje ny upphandling kan den nya entreprenören fritt välja vilka i personalen som de vill ha med sig över till sitt företag, om inte politiken kräver något annat eller facket vinner framgång i förhandling. Lägg där till att de entreprenörer som är intresserade av att vinna en upphandling i de flesta fall nu behöver lägga ett billigare bud än de som för tillfället kör trafiken. Det leder till att det nya företaget måste skära på kostnader och ofta är det villkoren för personalen som utmanas. Så ska det inte vara.

Vi socialdemokrater sätter en god kvalitet för våra resenärer och trygga anställningsvillkor för våra anställda främst. Vi ser inget egenvärde med att privatisera och upphandla trafik – det är bäst kvalitet för lägst kostnad som är målet. I en upphandlad verksamhet är kravställning vid upphandling och fungerande avtalsuppföljning helt avgörande.

En socialdemokratiskt majoritet kommer alltid att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Vi säkerställer även personalens villkor via andra krav som meddelarfrihet och huvudentreprenörsansvar. Genom att kräva verksamhetsövergång med personalövertagande redan i förfrågningsunderlaget vid upphandlingar kan vi garantera att de som arbetar på och omkring kollektivtrafiken får behålla jobbet även hos en ny entreprenör.

Facket, arbetsgivaren och politiken har olika roller. Men vi kan med rätt spelregler skapa schyssta villkor, högre kvalitet och minskade kostnader. Det kräver dock ett ansvarstagande, avtalsuppföljning och annan inställning till politikens roll än vad Moderaterna visat.

Erika Ullberg, (S) trafiklandstingsråd i opposition, Stockholms läns landsting.
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.