Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Vi garanterar jobben vid upphandling

Den situation som uppstått i Skåne inom spårtrafiken med strejkvarsel och sympatiåtgärder även för trafik i Stockholm hade kanske kunnat undvikas med bättre ställda krav i upphandlingen. Politiken har inte lyckats skapa rätt förutsättningar och spelregler. Därmed har entreprenören fått fritt utrymme att försämra villkoren för de anställda.

12 juni 2014 16:36

Får vi en socialdemokratiskt ledd majoritet så lovar vi att värna den svenska modellen och ge parterna på arbetsmarknaden tydliga ramar. Sociala krav ska alltid ställas på entreprenörerna och lägst anbud ska inte på automatik vinna budgivningen. Vi kan aldrig gå med på att riskera kvaliteten för resenärerna eller tryggheten för de anställda.

Jag lägger mig inte i förhandling och konflikt mellan arbetsmarknadens parter. Vi har en väl fungerande modell i Sverige där arbetsmarknadens parter förhandlar och i sista hand har rätt att nyttja stridsmedel som nu används och som det varslas om. Men jag konstaterar att politiken spelar roll. Seko:s tågkonflikt likväl som Kommunals tidigare busskonflikt, hade kanske kunnat förhindrats med en annan politik.

Seko och Kommunal står upp för sina medlemmar inom kollektivtrafiken – mot den otrygghet det innebär att vara visstidsanställd med all den svårighet det innebär att planera sin ekonomi, få bostadskontrakt, ta lån med mera. Att få ha trygga arbeten med heltid som norm är något vi verkligen sympatiserar med. Självklart ska en tillsvidareanställning gälla även om man byter arbetsgivare efter en politiskt styrd upphandling.

Arbetsmarknadens parter får förhandla som de alltid gör vid omorganisationer och arbetsbrist, men vi politiker ska i upphandlingar ge ramar för schyssta villkor. Konkurrensneutralitet gällande de sociala aspekterna måste råda mellan entreprenörer. Att dumpa villkoren för de anställda ska inte vara vägen för att få kontrakt och del av skattemedel.

Det ska vara ordning och reda. Det går att förena tillväxt med miljöansvar, och fler jobb med bra villkor för de anställda. Men Moderaterna har annan syn på vilka krav man ska ställa i upphandlingar. Att vara tillsvidareanställd kan idag innebära att man är garanterad jobb så långt som ens nuvarande arbetsgivare har kontrakt.

Vid varje ny upphandling kan den nya entreprenören fritt välja vilka i personalen som de vill ha med sig över till sitt företag, om inte politiken kräver något annat eller facket vinner framgång i förhandling. Lägg där till att de entreprenörer som är intresserade av att vinna en upphandling i de flesta fall nu behöver lägga ett billigare bud än de som för tillfället kör trafiken. Det leder till att det nya företaget måste skära på kostnader och ofta är det villkoren för personalen som utmanas. Så ska det inte vara.

Vi socialdemokrater sätter en god kvalitet för våra resenärer och trygga anställningsvillkor för våra anställda främst. Vi ser inget egenvärde med att privatisera och upphandla trafik – det är bäst kvalitet för lägst kostnad som är målet. I en upphandlad verksamhet är kravställning vid upphandling och fungerande avtalsuppföljning helt avgörande.

En socialdemokratiskt majoritet kommer alltid att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Vi säkerställer även personalens villkor via andra krav som meddelarfrihet och huvudentreprenörsansvar. Genom att kräva verksamhetsövergång med personalövertagande redan i förfrågningsunderlaget vid upphandlingar kan vi garantera att de som arbetar på och omkring kollektivtrafiken får behålla jobbet även hos en ny entreprenör.

Facket, arbetsgivaren och politiken har olika roller. Men vi kan med rätt spelregler skapa schyssta villkor, högre kvalitet och minskade kostnader. Det kräver dock ett ansvarstagande, avtalsuppföljning och annan inställning till politikens roll än vad Moderaterna visat.

Erika Ullberg, (S) trafiklandstingsråd i opposition, Stockholms läns landsting.
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Uppgörelse

Är detsamma som överenskommelse. Parterna har gjort upp eller kommit överens om hur avtalet ska se ut och har skrivit på.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer