Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Vi garanterar jobben vid upphandling

Den situation som uppstått i Skåne inom spårtrafiken med strejkvarsel och sympatiåtgärder även för trafik i Stockholm hade kanske kunnat undvikas med bättre ställda krav i upphandlingen. Politiken har inte lyckats skapa rätt förutsättningar och spelregler. Därmed har entreprenören fått fritt utrymme att försämra villkoren för de anställda.

12 juni 2014 16:36

Får vi en socialdemokratiskt ledd majoritet så lovar vi att värna den svenska modellen och ge parterna på arbetsmarknaden tydliga ramar. Sociala krav ska alltid ställas på entreprenörerna och lägst anbud ska inte på automatik vinna budgivningen. Vi kan aldrig gå med på att riskera kvaliteten för resenärerna eller tryggheten för de anställda.

Jag lägger mig inte i förhandling och konflikt mellan arbetsmarknadens parter. Vi har en väl fungerande modell i Sverige där arbetsmarknadens parter förhandlar och i sista hand har rätt att nyttja stridsmedel som nu används och som det varslas om. Men jag konstaterar att politiken spelar roll. Seko:s tågkonflikt likväl som Kommunals tidigare busskonflikt, hade kanske kunnat förhindrats med en annan politik.

Seko och Kommunal står upp för sina medlemmar inom kollektivtrafiken – mot den otrygghet det innebär att vara visstidsanställd med all den svårighet det innebär att planera sin ekonomi, få bostadskontrakt, ta lån med mera. Att få ha trygga arbeten med heltid som norm är något vi verkligen sympatiserar med. Självklart ska en tillsvidareanställning gälla även om man byter arbetsgivare efter en politiskt styrd upphandling.

Arbetsmarknadens parter får förhandla som de alltid gör vid omorganisationer och arbetsbrist, men vi politiker ska i upphandlingar ge ramar för schyssta villkor. Konkurrensneutralitet gällande de sociala aspekterna måste råda mellan entreprenörer. Att dumpa villkoren för de anställda ska inte vara vägen för att få kontrakt och del av skattemedel.

Det ska vara ordning och reda. Det går att förena tillväxt med miljöansvar, och fler jobb med bra villkor för de anställda. Men Moderaterna har annan syn på vilka krav man ska ställa i upphandlingar. Att vara tillsvidareanställd kan idag innebära att man är garanterad jobb så långt som ens nuvarande arbetsgivare har kontrakt.

Vid varje ny upphandling kan den nya entreprenören fritt välja vilka i personalen som de vill ha med sig över till sitt företag, om inte politiken kräver något annat eller facket vinner framgång i förhandling. Lägg där till att de entreprenörer som är intresserade av att vinna en upphandling i de flesta fall nu behöver lägga ett billigare bud än de som för tillfället kör trafiken. Det leder till att det nya företaget måste skära på kostnader och ofta är det villkoren för personalen som utmanas. Så ska det inte vara.

Vi socialdemokrater sätter en god kvalitet för våra resenärer och trygga anställningsvillkor för våra anställda främst. Vi ser inget egenvärde med att privatisera och upphandla trafik – det är bäst kvalitet för lägst kostnad som är målet. I en upphandlad verksamhet är kravställning vid upphandling och fungerande avtalsuppföljning helt avgörande.

En socialdemokratiskt majoritet kommer alltid att kräva kollektivavtal vid upphandlingar. Vi säkerställer även personalens villkor via andra krav som meddelarfrihet och huvudentreprenörsansvar. Genom att kräva verksamhetsövergång med personalövertagande redan i förfrågningsunderlaget vid upphandlingar kan vi garantera att de som arbetar på och omkring kollektivtrafiken får behålla jobbet även hos en ny entreprenör.

Facket, arbetsgivaren och politiken har olika roller. Men vi kan med rätt spelregler skapa schyssta villkor, högre kvalitet och minskade kostnader. Det kräver dock ett ansvarstagande, avtalsuppföljning och annan inställning till politikens roll än vad Moderaterna visat.

Erika Ullberg, (S) trafiklandstingsråd i opposition, Stockholms läns landsting.
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Tjänstemännens centralorganisation / TCO

Se Huvudorganisationer