Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Debatt

Ur spår, om marknadens misslyckande

Ett tåg har spårat ur. Igen. När vi idag sätter oss på ett tåg kan vi inte vara säkra på att komma fram, eller ens överleva. Och det är inte bara tågen som spårar ur.

4 februari 2014 09:50

I stort sett dagligen kan vi läsa larmrapporter om en äldreomsorg som spårar ur, om skolor som spårar ur, om sjukvård och apotek som spårar ur. I välfärdslandet Sverige.

Själva poängen med att bygga ett välfärdssamhälle var att alla i samhället skulle kunna känna sig trygga. Idag är ingen längre trygg. Oron och otryggheten följer oss numera från vaggan till graven. Kommer jag att få föda mitt barn på BB – eller finns det inte plats för mig? Kommer ambulansen när jag ringer – eller har det privata ambulansföretaget gått i konkurs? Kommer mitt barn att få gå ut skolan – eller har friskolan också gått i konkurs? När jag blir gammal och skruttig, är jag då bara en obekväm kostnad utan människovärde? Allt detta är verklighet i Sverige idag.

Hur blev det så här? Den sönderrostade rälsen kan berätta om vad det är som händer i samhället. De viktigaste samhällsfunktionerna har styckas upp och drivs numera enligt kommersiella principer. När det sedan går på tok är det ingen som tar ansvar. Steg för steg, bit för bit har hela vårt samhälle marknadsanpassats, och i marknadskalkylerna finns det inte plats för samhällsansvar eller medborgarnas trygghet. Även inom det som är kvar av offentlig sektor är det nu ett kortsiktigt marknadstänkande som gäller. Det kallas New Public Management.

En rad politiska beslut om privatiseringar, avregleringar, nedskärningar och skattesänkningar har lett fram till dagens situation. Den nyliberala politiken tog först fart i Reagans USA och Thatchers Storbritannien på 1980-talet och har sedan dess förblindat de flesta regeringar jorden runt. 

Som medborgare har vi all anledning att känna oss lurade. Vi fick ju veta att det var för vår skull samhället skulle stöpas om. Vi skulle få billigare och bättre välfärd. Det blev inte så. Avregleringarna av el, tågtrafik och bilbesiktning har lett till kraftigt stigande priser och minskad säkerhet. Genom att släppa in privata, vinstdrivande företag i skola, vård och omsorg har kostnaderna för verksamheten ibland sjunkit, men konsekvenserna är knappast önskvärda för oss. Det som sparas in på är personalen. 

Vinnarna i spelet om välfärden satsar hellre på mördande reklam och privata vinster i stället för på investeringar i verksamheten. Riskkapitalbolagen, som nu dominerar den privatiserade välfärden, är imponerande uppfinningsrika när det gäller att ta över skattefinansierad verksamhet och samtidigt själva smita undan skatten. Själva välfärden verkar de vara mindre intresserade av.

Om vi vill ha en fungerande välfärd och infrastruktur, har vi inte råd med riskkapitalister, skattesänkningar och nedskärningar. Det nyliberala experimentet har till stor del brutit ner samhället, men historien är inte slut. Utvecklingen går att vända. Om vi vill.

Storbritannien och Nya Zeeland, de länder som var först med att stycka upp och privatisera tågtrafiken, är också de länder som först insett sina misstag efter flera dödsolyckor. Där har staten återtagit ansvaret för tågtrafiken.

Det skotska parlamentet har valt att ta tillbaka sjukhusen helt och hållet i offentlig regi, inklusive städningen. Marknadstänkande och onödig byråkrati har avvecklats, i stället har vårdanställdas och medborgarnas delaktighet förbättrats. Sedan förändringarna genomfördes 2004 har dödligheten på sjukhusen minskat med över tolv procent.

Det finns en växande trend av återkommunalisering runt om i Europa. Ett stort antal kommuner i bl a Storbritannien, Frankrike och Tyskland har sagt upp kontrakten med privata företag för att i stället driva vattenförsörjning, kollektivtrafik och avfallshantering i egen regi  – för att det blir billigare och bättre!

Regionen Lombardiet i Italien kräver av privata företag som vill ingå avtal om tjänster ”av hälsovårdskaraktär” att de inte får vara vinstdrivande. Aktiebolaget Sodemare som intresserat sig för äldreomsorg överklagade beslutet hos EU-domstolen. Sodemare förlorade.

Malmö, Kalmar och Växjö går nu i spetsen tillsammans med kommuner och regioner i Norge, Finland, Frankrike och Spanien för att slå vakt om att medborgarnas skattepengar inte ska gå till företag och banker som utnyttjar skatteparadis. Om vi sätter stopp för skattefusket och skattesänkningarna finns det gott om resurser för både välfärden och klimatsatsningar.

Det råder knappast något tvivel om vad medborgarna i Sverige vill. En tydlig majoritet ville inte att tågtrafiken, elen eller posten skulle avregleras. En tydlig majoritet vill inte att vinstdrivande företag ska driva skattefinansierad vård, skola och omsorg. En majoritet av medborgarna är t o m villiga att betala mer i skatt för att få en riktigt bra sjukvård.

Vi behöver bara ett tydligt regeringsalternativ som står för en sådan politik.

Gunilla Andersson Nätverket för Gemensam Välfärd, Ewa Glimhed ordf LO Malmö, Ellie Cijvat Jordens Vänner, Annica Ericsson Malmö Feministiska Nätverk
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Förtjänstutvecklingsgaranti

En garanti i de centrala kollektivavtalen för att de grupper som inte får någon löneglidning inte ska få det sämre under avtalsperioden.