Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Tågia angriper Sekoföreträdare

11 november 2005 14:06

Tågia, som sköter reparationer och underhåll av tunnelbanetågen, ägs till 1/3 vardera av SL, tågtillverkaren Bombardier och Connex, företaget som nyligen utmärkt sig genom att sparka Seko-ordförande Per Johansson.
I styrelsen för Tågia sitter Torborg Chetkovich och Björn Weidstam från Connex och suppleant är Connex VD Pelle Svensson.
Enligt Sixto Iturra har Tågias företagsledning framfört anklagelserna mot honom muntligen.
När det skedde vände han sig till Seko Stockholm som skrev till företaget och frågade vad som hänt.
Till svar fick man en skrivelse där företaget bekräftade anklagelserna men de kunde inte ange när det skulle ha hänt, hur det hade gått till och inte heller mot vem.
Allt man berättade var att någon gång under hösten 2004 skulle Sixto i samband med en anställningsintervju sexuellt ha kränkt kvinnliga sökanden till en chefspost.
– Dom tror att det är smartare att misskreditera mig genom att på det här sättet sprida ut rykten istället för att avskeda mig som dom gjorden med Pelle. Dom vet att den här typen av beskyllningar alltid ”kletar fast” och på det sättet försöker dom göra det omöjligt för mig att arbeta fackligt, säger Sixto Iturra.
Ombudsman Lasse Eriksson vid Seko Stockholm är övertygad om att beskyllningarna mot Sixto är grundlösa.
– Sixto har naturligtvis varit besvärlig för Tågia genom att han på ett framgångsrikt sätt försvarat avtalen. Därför försöker de att smutskasta honom på det här sättet, säger Lasse Eriksson.
När Seko magasinet (SM) ringer Tågias personalchef Inge Asplund (IA) för en kommentar låter det så här.
(IA) – Inge Asplund.
(SM) – Hej, jag heter Leif Andersson och ringer från tidningen Sekomagasinet.
(IA) – Hallå, Inge Asplund……
Klick! Tut, tut, tut.
Nytt försök.
(Telefonist) – Det kan vara överkopplingen som inte fungerar.
(IA) – Inge Asplund
(SM) –J a hallå, Leif Andersson Sekomagasinet här.
Klick!
(SM) – Hallå.
(Telefonist) – Jag vet inte om han lägger på telefon.
(SM) – Ska vi prova en gång till?
(Telefonist) – När du pressenterade dig här så la han ju på.
(SM) – Gjorde han?
(Telefonist) –J a, det gjorde han.
(Telefonist) – Men jag kopplar in dig en gång till och hänger med så får vi se.
(SM) –J a tack.
Något mer svar från Inge Asplund fick vi inte

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Medlingsinstitutet

Medlingsinstitutet, MI, är en statlig myndighet som har ansvar för medling i arbetstvister. De har också ansvar för den officiella lönestatistiken i Sverige och ska se till att lönerna inte ökar för mycket. MI ska medverka till avtal som ska ge ökad reallön och jämställda löner mellan kvinnor och män. Samtidigt ska de motverka lönenivåer som äventyrar Riksbankens inflationsmål eller blir högre än i Sveriges konkurrentländer.