Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Svenska sjömän kan förlora sina jobb

7 september 2010 06:35

Nyhetsbyrån TT har läst delar av den pågående utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar. Sekos vice ordförande Tomas Abrahamsson bekräftar att uppgifterna stämmer. Utredningen föreslår, enligt Abrahamsson, att paragraf 7 i lagen om anställningsskydd inte ska gälla om ett fartyg förs över till ett svenskt register.
Paragraf 7 säger att en uppsägning ska vara sakligt grundad, antingen genom arbetsbrist eller personliga skäl.
– Det är ett exempellöst förslag från en statlig utredning, säger Tomas Abrahamsson. Svenska kollektivavtal upphör att gälla och vi får inte ens förhandla om villkoren på dessa fartyg, trots att vi har medlemmar.
Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, leder utredningen.
Han säger att utredningen analyserar om det är lämpligt att det införs ett svenskt internationellt sjöfartsregister. Om det blir utredningens förslag blir inte offentligt förrän den 27 oktober.
– Motivet för att införa ett register är att få ner bemanningskostnaderna, så har det varit i alla länder som infört det, säger Jonas Bjelfvenstam.
Lägre löner är ett sätt och för att få det måste annan personal tas in och den svenska, som har svenska kollektivavtal, sägas upp.
– Det danska registret bygger på att det införts specialregler för sjöfarten, säger Jonas Bjelfvenstam.
Varför spara på besättningarna, som är en liten kostnad för sjöfarten?
– Det är den kostnad man kan påverka. Andra kostnader, som bränsle och kapital, är fasta. Säger Jonas Bjlevfenstam.
Tomas Abrahamsson säger att de ekonomiska problem som svensk sjöfart har idag har att göra med krisen, att det är för få kunder och för låga priser. Inte att personalen kostar pengar.
– Det är en försvinnande liten del av kostnaderna. För två år sedan skrek rederierna efter personal, när det var uppgång i ekonomin.
Seko vill att det införs en s k tonnageskatt (skatt på intjänandeförmågan istället för på fartygen) som övriga EU-länder har, för att stödja sjöfarten och förmå den att flagga svenskt. 80 procent av det svenska godset transporteras någon gång med båt, det är därmed en av de viktigaste transportmedlen och behöver samhällsstöd.
– Tyvärr har regeringen schabblat bort frågan om tonnageskatt. Det är även redarna upprörda över.
Jonas Bjelfvenstams utredning analyserar också övrigt sjöfartsstöd i Sverige och har bland annat kommit fram till att svensk flagg inte är det viktigaste för svenskt näringsliv.
– Flexibilitet och priser är sådant som företaget sätter högst, säger Jonas Bjelfvenstam.
Ett internationellt sjöfartsregister innebär att sjömän som är medborgare i tredje land, inte i Sverige eller EES-området, inte omfattas av de regler som finns i den stat där registret finns. Alltså gäller inte svenska kollektivavtal för utomeuropeisk personal på fartyg hör till ett svenskt register.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Strandning

När kollektivavtalsförhandlingarna avbryts för att parterna inte längre anser att förhandlingarna leder någonstans. Även medlare kan stranda förhandlingarna om han anser att avståndet mellan parterna är alltför stort för att man ska nå en överenskommelse. Om förhandlingarna strandas brukar det innebära att man varslar om stridsåtgärder.