Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Svenska sjömän kan förlora sina jobb

7 september 2010 06:35

Nyhetsbyrån TT har läst delar av den pågående utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar. Sekos vice ordförande Tomas Abrahamsson bekräftar att uppgifterna stämmer. Utredningen föreslår, enligt Abrahamsson, att paragraf 7 i lagen om anställningsskydd inte ska gälla om ett fartyg förs över till ett svenskt register.
Paragraf 7 säger att en uppsägning ska vara sakligt grundad, antingen genom arbetsbrist eller personliga skäl.
– Det är ett exempellöst förslag från en statlig utredning, säger Tomas Abrahamsson. Svenska kollektivavtal upphör att gälla och vi får inte ens förhandla om villkoren på dessa fartyg, trots att vi har medlemmar.
Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, leder utredningen.
Han säger att utredningen analyserar om det är lämpligt att det införs ett svenskt internationellt sjöfartsregister. Om det blir utredningens förslag blir inte offentligt förrän den 27 oktober.
– Motivet för att införa ett register är att få ner bemanningskostnaderna, så har det varit i alla länder som infört det, säger Jonas Bjelfvenstam.
Lägre löner är ett sätt och för att få det måste annan personal tas in och den svenska, som har svenska kollektivavtal, sägas upp.
– Det danska registret bygger på att det införts specialregler för sjöfarten, säger Jonas Bjelfvenstam.
Varför spara på besättningarna, som är en liten kostnad för sjöfarten?
– Det är den kostnad man kan påverka. Andra kostnader, som bränsle och kapital, är fasta. Säger Jonas Bjlevfenstam.
Tomas Abrahamsson säger att de ekonomiska problem som svensk sjöfart har idag har att göra med krisen, att det är för få kunder och för låga priser. Inte att personalen kostar pengar.
– Det är en försvinnande liten del av kostnaderna. För två år sedan skrek rederierna efter personal, när det var uppgång i ekonomin.
Seko vill att det införs en s k tonnageskatt (skatt på intjänandeförmågan istället för på fartygen) som övriga EU-länder har, för att stödja sjöfarten och förmå den att flagga svenskt. 80 procent av det svenska godset transporteras någon gång med båt, det är därmed en av de viktigaste transportmedlen och behöver samhällsstöd.
– Tyvärr har regeringen schabblat bort frågan om tonnageskatt. Det är även redarna upprörda över.
Jonas Bjelfvenstams utredning analyserar också övrigt sjöfartsstöd i Sverige och har bland annat kommit fram till att svensk flagg inte är det viktigaste för svenskt näringsliv.
– Flexibilitet och priser är sådant som företaget sätter högst, säger Jonas Bjelfvenstam.
Ett internationellt sjöfartsregister innebär att sjömän som är medborgare i tredje land, inte i Sverige eller EES-området, inte omfattas av de regler som finns i den stat där registret finns. Alltså gäller inte svenska kollektivavtal för utomeuropeisk personal på fartyg hör till ett svenskt register.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

12 miljoner kronor till Sekomedlemmar

Medlemmar i Seko fick förra året ut 12,6 miljoner kronor i olika ersättningar tack vare LO-TCO Rättsskydd. Till största del gällde det sjuk- och arbetsskadeanmälningar. Läs mer

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer