Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Svenska sjömän kan förlora sina jobb

7 september 2010 06:35

Nyhetsbyrån TT har läst delar av den pågående utredningen om sjöfartens konkurrensförutsättningar. Sekos vice ordförande Tomas Abrahamsson bekräftar att uppgifterna stämmer. Utredningen föreslår, enligt Abrahamsson, att paragraf 7 i lagen om anställningsskydd inte ska gälla om ett fartyg förs över till ett svenskt register.
Paragraf 7 säger att en uppsägning ska vara sakligt grundad, antingen genom arbetsbrist eller personliga skäl.
– Det är ett exempellöst förslag från en statlig utredning, säger Tomas Abrahamsson. Svenska kollektivavtal upphör att gälla och vi får inte ens förhandla om villkoren på dessa fartyg, trots att vi har medlemmar.
Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör vid VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, leder utredningen.
Han säger att utredningen analyserar om det är lämpligt att det införs ett svenskt internationellt sjöfartsregister. Om det blir utredningens förslag blir inte offentligt förrän den 27 oktober.
– Motivet för att införa ett register är att få ner bemanningskostnaderna, så har det varit i alla länder som infört det, säger Jonas Bjelfvenstam.
Lägre löner är ett sätt och för att få det måste annan personal tas in och den svenska, som har svenska kollektivavtal, sägas upp.
– Det danska registret bygger på att det införts specialregler för sjöfarten, säger Jonas Bjelfvenstam.
Varför spara på besättningarna, som är en liten kostnad för sjöfarten?
– Det är den kostnad man kan påverka. Andra kostnader, som bränsle och kapital, är fasta. Säger Jonas Bjlevfenstam.
Tomas Abrahamsson säger att de ekonomiska problem som svensk sjöfart har idag har att göra med krisen, att det är för få kunder och för låga priser. Inte att personalen kostar pengar.
– Det är en försvinnande liten del av kostnaderna. För två år sedan skrek rederierna efter personal, när det var uppgång i ekonomin.
Seko vill att det införs en s k tonnageskatt (skatt på intjänandeförmågan istället för på fartygen) som övriga EU-länder har, för att stödja sjöfarten och förmå den att flagga svenskt. 80 procent av det svenska godset transporteras någon gång med båt, det är därmed en av de viktigaste transportmedlen och behöver samhällsstöd.
– Tyvärr har regeringen schabblat bort frågan om tonnageskatt. Det är även redarna upprörda över.
Jonas Bjelfvenstams utredning analyserar också övrigt sjöfartsstöd i Sverige och har bland annat kommit fram till att svensk flagg inte är det viktigaste för svenskt näringsliv.
– Flexibilitet och priser är sådant som företaget sätter högst, säger Jonas Bjelfvenstam.
Ett internationellt sjöfartsregister innebär att sjömän som är medborgare i tredje land, inte i Sverige eller EES-området, inte omfattas av de regler som finns i den stat där registret finns. Alltså gäller inte svenska kollektivavtal för utomeuropeisk personal på fartyg hör till ett svenskt register.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Lönespridning

Skillnader i lön mellan olika grupper som beror på olika faktorer som utbildning, yrke, bransch, ålder, kön och efterfrågan.