Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Eva-Karin Svensson kundvärd på Norrtåg Foto: Foto: Ralf Bergman
Hälsa

Styr slumpen vilket jobb vi har?

Solen strålar och kundvärden Eva-Karin Svensson ska alldeles snart gå på sitt pass. I dag är det en tripp till Storlien som står på schemat. Hon har jobbat som konduktör i tio år. Drömde om att bli flygvärdinna som liten, jobbade inom vården i massa år innan hon hamnade inom järnvägen.

23 oktober 2012 16:21

Fakta

Slumpen funkar lika bra

Är man nöjdare om man fått jobbet man drömt om sedan man var liten eller funkar slumpen lika bra? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare inom organisationspsykologi vid Lunds universitet.

 

– Ja om man verkligen har fått förverkliga sina drömmar och jobbar med sin passion är svaret ja. Men slumpen funkar bra den också.

Och om man exempelvis vill bli läkare för att det är status, bra pengar och mamma och pappa ville det är risken ganska stor att man vaknar upp missnöjd när man nått sitt mål.

Vad är det som styr val av jobb och yrke?

– Slumpen till stor del. Hur du lever och vilka du umgås spelar stor roll. Om du mest umgås med sjuksyrror är sannolikheten att du hamnar inom vården stor och känner du bara killar i byggbranschen så samma sak där så klart.

Familjens påverkan då?

– Föräldrarna spelar viss roll men inte familjen i sig. Rent historiskt är det här första gången som vi väljer fritt. Tidigare ärvdes yrken och man blev ofta det som pappa arbetade med. Idag är allt fritt inom vissa gränser så klart och alla kan inte bli allt – det är bara en myt.

 

Har du några tips på hur man hittar ett jobb som man trivs med?

Var öppen för det som kommer i din väg. Det kan vara en kompis som har ett jobbtips, en granne som startar ett bussbolag. Vad som helst kan dyka upp om man har ögonen med sig.

 

Sök jobb som du söker en partner. Precis som med kärlek ska man vara mottaglig för det som händer runt sig.  Och testa sju – åtta partners/jobb innan man slår sig till ro – då vet man förhoppningsvis vad man gillar.

 

Ta vara på slumpen. Du vet aldrig vad en kontakt ger. Fokusera inte för stenhårt på ett mål som att exempelvis bli ett visst yrke utan ge dig av på stickspår. Det är kanske det som leder till det bästa jobbet.

 

Våga ta risker. Låt dig inte bäddas in i en mjuk, kvävande filt av trygghet. Bli inte kvar på ett jobb bara för att det känns säkert om du inte trivs. Livet är för kort för det.

 

Byt jobb minst ett par gånger. Man måste få nya impulser och klara av nya situationer. Farligt att fastna och tro att man bara kan just det jobbet man råkar ha.

 

När du väl har ett jobb så försök att hitta det spelutrymme som finns på jobbet. Utvecklas, angrip jobbet på ett nytt sätt. Jag brukar åka buss med en kille som alltid hälsar alla välkomna och pratar om det man ser på vägen. Han har fört sitt jobb till nya dimensioner.

– Jag stortrivs med jobbet. Men det var väl egentligen en slump att det blev just tåg. Ingen i min släkt arbetar på järnvägen men en kompis till mig fick jobb som tågvärd och när jag hörde hur det var blev jag nyfiken.

Eva- Karin bjuder på kaffe i uppehållsrummet ovanpå stationen i Ånge. Det här är hennes stationeringsort och bor hon några minuters promenad från jobbet.

De har bytt arbetsgivare från Veolia till Norrtåg alldeles nyligen. Det mesta är sig likt förutom nya chica uniformer, ny titel och lägre lön.

– Det där med lönen är ju inte så kul men jag är nöjd med att slippa byta stationeringsort till Sundsvall eller Östersund. Då skulle jag få över två timmars pendling varje dag och det kostar ju också, både tid och pengar.

Eva-Karin är uppvuxen i Överturingen, 6 mil från Ånge. En by med stark sammanhållning och bykänsla, och hon hade ingen tanke på att lämna hembygden för att plugga vidare.

– Jag började jobba inom vården och det var bra när barnen var små. Efter tio år utbildade jag mig till undersköterska men egentligen hade jag tröttnat på vården redan då. Jag utvecklades inte och ville se mig om och när jag fick veta att de sökte folk på SJ skickade jag in en ansökan.

Eva-Karin var en av de som fick jobbet bland 100 sökande och började utbildningen till tågvärd. Och hon ångrar sig inte. Allra roligast var tiden när hon jobbade ombord på nattåget – som att jobba på en pub med glada människor på väg på semester. Inte för att hon längtar tillbaka men det var kul att ha varit om det.

– Hur ser en arbetsdag ut?

– Jag jobbar olika skift. I dag går jag på 15.15 och slutar 22. Jag ska åka till Storlien, byta tåg och åka tillbaka till Ånge. Varannan vecka är det en överliggning i Sundsvall och det är alltid trevligt. Förr var det mycket mer. Man var i Göteborg och Stockholm flera gånger i månaden. Man fick se sig om och träffa folk. Det jag tycker bäst om är att ingen dag är den andra lik. Folk kanske tror att det är enahanda jobb men man vet aldrig vad som ska hända under en dag. Vissa saker gör man ju varje tur: kontrollerar biljetter, säljer biljetter, plockstädar under tågvändningarna, tar hand om anslutningar vid förseningar och säljer fika i kiosken. Vi är bara en personal ombord så det blir lite av varje.

– När är du som mest nöjd med jobbet?

– Det är nog när man ordnat upp en jobbig situation. Om det är en försening och man har fixat alla anslutningar och alla passagerarna är på väg dit dom ska. Då känner jag mig riktigt nöjd.

– Är du kvar om tio år?

– Ja så känns det idag i alla fall men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden.

Birgitta Forssell
redaktionen@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

RALS

Ett ramavtal om löner med mera för statligt anställda.