Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Erik Ekblom, Rickard Mattson och Samuel Mikkonen Wingårdh är redo för strejk Foto: Per Asplund
Nyhet

Strejk i skärgårdstrafiken

Strejken i skärgårdstrafiken är nu ett faktum. Klockan 12 gick sista Djurgårdsfärjan från Slussen. Och strejken kan bli utdragen då ingen är beredd att ge sig.

4 november 2013 14:15

– Strike? Ok, säger några turister som tänkt ta färjan över till Djurgården.

– Jaså, det är strejk? Jaha ja, hörs strax därpå från en man med samma mål som sedan lommar i väg till bussen 50 meter bort.

Än så länge ger inte den nyss påbörjade strejken några större svallvågor hos allmänheten. Men kampviljan är god hos de strejkande sekoiterna på plats.

– Om det är någon gång vi ska strejka är det ju nu, säger Erik Ekblom, matros hos Stockholms sjötrafik.

– Vi tänker inte ge upp vårt rättvisa och jämställda lönesystem. Män och kvinnor får lika lön för lika arbete och det är väl det som hela samhället strävar mot. Så vi har ett väldigt modernt avtal, säger Rickard Mattson på Blidösundsbolaget.

Och de får medhåll av kollegan Samuel Mikkonen Wingårdh som just förklarat för några ryska turister att färjan inte går på grund av strejk.

– Ja, det är verkligen rätt tillfälle att gå i strejk. Det finns ett väldigt starkt stöd bland medlemmarna. Även befälen står bakom oss upplever jag, säger han.

På kajen stod också Stefan Koskinen, förbundsdirektör på Almega tjänsteföretagen som är Seko motpart. Strejken blev ett faktum då hans organisation sade nej till medlarnas bud på söndagen samtidigt som Seko sade ja. 

koskinen

– Det är tråkigt och beklagligt att Seko har tvingat fram den här strejken, säger Stefan Koskinen.

Men det var ju ni som sade nej till medlarnas bud?

– Det var för att den arbetsgrupp som skulle tillsättas inte var framåtsyftande. Den skulle bara titta på hur avtalet ser ut i dag, inte hur det bör se ut i morgon. Vi måste få till ett modernt lönesystem där den som jobbar bra kan belönas för det, säger Stefan Koskinen.

Enligt honom gör det rådande tariffsystemet att avtalet blir dyrare än de 6,8 procent som medlarna föreslog och som resten av arbetsmarknaden har fått.

– Dessutom blir det mycket dyrare än för konkurrenter i land, till exempel restauranger, som har individuella löner. Det blir även väldigt svårt att rekrytera kompetent personal, framför allt kockar. Tänk om du vill anställda en stjärnkock, den skulle ju inte nöja sig med de 24000 enligt tariffen.

Vad blir nästa steg?

– Antingen tar medlarna ett initiativ eller någon av parterna. Men det är inte aktuellt för vår del. Vi backa inte.

Samma svar ger Sekos ombudsman Mats Ekeklint.

ekeklint
– Vi tänker inte ge upp. Och vi har ju redan sagt ja till medlarna bud så det är upp till Almega att göra något.

Att man inte ska kunna betala extra till exempel till en stjärnkock är inte sant menar han.

– Almega brukar säga det men om redaren har ett behov av en speciell typ av kompetens är det bara att komma till oss så förhandlar vi om det, det är inga problem.

Även Chang Strömberg, ombudsman på Seko sjöfolk, lägger skulden på Almega.

stromberg

– De har valt den här vägen av ideologiska skäl. Syftet är att slå sönder vårt rättvisa och jämställda lönesystem och i stället införa ett system som grundar sig på subjektivt satta löner. Det tänker vi inte gå med på. 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fick sparken efter att ha blivit slagen och kallad ”nigger”

En biljettkontrollant i Stockholm blev sparkad efter att ha försvarat sig när han blev kallad "nigger" och slagen av en berusad man. Nu har Seko stämt arbetsgivaren och Almega i Arbetsdomstolen. Läs mer

Skyddsombud stoppades av Strömma

Skyddsombud stoppades av Strömma

Strömma hindrade Sekos skyddsombud att komma ombord. Lagbrott säger Seko och Transportstyrelsen Läs mer

Dags att ta itu med konflikträtten

ALMEDALEN Hade Gunnar Schön, Veolias vd, fått bestämma själv och utan inblandning från facket hade heltiderna inom Öresundstrafiken varit fler. Denna kommentar till den avslutade strejken fällde han vid ett seminarium om konfliktreglerna som Almega ordnade i Almedalen. Läs mer

Veolia ställer in lokal förhandling

Veolia har meddelat Seko att dagens planerade förhandlingar ställs in. Det betyder att det inte blir några lokala förhandlingar på Veolia Öresundståg, så som de centrala parterna önskar. Läs mer

Bäddat för strejk på järnvägen

En strejk kan bryta ut på järnvägen i början av juni sedan Seko idag har sagt upp det centrala branschavtalet. Under nästa vecka läggs, sannolikt, ett omfattande varsel. Läs mer

”Almega förlorade”

När krutröken lagt sig efter den laddade konflikten i skärgårdstrafiken kan Seko utropa sig till vinnare. Almega fick en ny mening inskriven i avtalet men tarifflönerna blir kvar. Läs mer

Strejken avblåst

Strejken inom skärgårdstrafiken är över sedan Seko och Almega i dag sagt ja till medlarnas bud. Det nya avtalet ger 6,8 procent på 36 månader. Läs mer

Parterna träffar medlarna

Just nu träffar parterna i skärgårdskonflikten medlarna. Enligt uppgift till Sekotidningen sker mötet på arbetsgivarnas initiativ. Läs mer

Moralisk fråga hur parterna ska agera vid konflikt

Vad parterna får göra vid en konflikt på arbetsmarknaden, som den på skärgårdsområdet just nu, är framför allt en moralisk fråga. Läs mer

”Knepig medling i skärgårdskonflikten”

Ingen av parterna i skärgårdskonflikten har tagit nya kontakter med medlarna och medlarna gör ingenting på eget initiativ. Läs mer