När MTR tog över pendeln den 12 december förra året hade man en ny städentreprenör, Reneriet, som tog över efter ISS. Sedan den dagen förlorar Reneriet 3 miljoner kronor i månaden på uppdraget.

Företaget förklarar varslen i ett brev till de anställda med att ”Den organisation vi tog över var inte anpassad till den organisation vi beräknat i avtalet.” Reneriets anbud byggde på 120 till 130 anställda, i själva verket var det cirka 200 anställda. MTR ska ha uppgett att det rörde sig om 160 anställda. Dessutom var det delvis andra arbetsuppgifter som skulle utföras.

Rainer Andersson på pendeklubben säger att Reneriet nu utför uppgifter som man inte får betalt för.

Reneriet hade inte heller räknat med att det skulle bli en ”övergång av verksamhet”, det vill säga att de fick ta över de anställda från ISS. I och med det blir lönekostnaderna högre eftersom företaget inte kan anställa nya städare till lägre löner.

Rainer Andersson håller med om att MTR var dåligt på att informera men att ansvaret också vilar på Reneriet som varit för dåligt förberedda och inte gjort något för att anpassa verksamheten.

– Vi anade redan våren 2016 att det kunde bli problem och bad att få se hur de skulle organisera verksamheten. Men när de tar över verksamheten i december visar det sig vara med befintliga scheman, ingen anpassning har gjorts, trots att verksamheten delvis är en annan jämfört med när ISS hade kontraktet.

På fredag börjar förhandlingarna som avgör hur många som slutligen blir varslade om uppsägning.

Vi återkommer med kommentarer från fler anställda och från ledningen på Reneriet.