Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stort varsel på Green Cargo

Statliga godstransportören Green Cargo varslar i dag om övertaglighet på 350 tjänster runt om i landet. Var, när och vilka som berörs är inte klart.

20 december 2012 14:24

–Nästa steg är verksamhetsförhandlingar och de startar efter helgerna. Då klarnar villkoren och vilka som berörs, säger Sekos Håkan Ederwall, ordförande för företagsfacket på Green Cargo.

Varslet kom inte som någon överraskning för facken på företaget. Seko och ST har tidigare förhandlat om ett krisavtal för att minska kostnaderna. Båda facken sa nej så sent som förra veckan. Ett faktum som företaget nu hänvisar till.

–De lägger allt ansvar och all skuld på personalen. Det känns tungt och inte riktigt kul, säger Sekos Peter Lundmark, styrelseledamot i företagsfacket.  

Håkan Ederwall ångrar inte att det blev nej till krisavtalet.

–Vi lät våra klubbar ta ställning till att gå ner i arbetstid och lön och de sa nej. Fullt medvetna om att det kunde innebära varsel, säger han.

Klubbarna och företagsfacket ansåg att ett krisavtal enbart skulle vara en kortsiktig lösning.

–Det hade blivit varsel ändå, säger Peter Lundmark.

Företagsfacket kommer nu att åter fråga klubbarna om de vill förhandla om någon form av krisavtal efter att varslet blivit känt. Pensionslösningar är inte aktuellt, enligt företaget.

–Kommer medlemmarna fram till att det går att  rädda jobb på lång sikt kan vi kanske diskutera krisavtal igen, säger Peter Lundmark. Vi har en svår situation med många äldre anställda och många nyanatsällda.

Green Cargo behöver spara för att få en budget i balans. Att företaget har vikande volymer och övertalighet är det ingen tvekan om enligt facket. Frågan är bara hur man bäst löser det.

Green Cargo har drabbats hårt av den vikande konjunkturen för stora kunder inom stål- och pappersindustrin. Företaget har också fått en ökad konkurrens från andra godstransportörer, både på väg och järnväg.

2008 varslades 400 anställda. Många gick i pension, andra sades upp. Nästan alla som fick sluta återanställdes senare.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

6 kommentarer

  1. Tommy Pettersson

    När skall ledning för GC ta sitt ansvar. Det vart ju många nya tjänster högre upp förra gången.

  2. Johan

    När ska SEKO ta sitt ansvar är väl frågan du bör ställa. Är det inte bättre med en lösning där färre får gå hem? Nu får massor gå. Grattis, smartskallar!

  3. Tommy Pettersson

    Seko är ingen arbetsgivare man har ju röstat om detta avtal. Med samma förutsättningar för järnväg och landsväg så skulle det vara mer transporter på järnväg. Tacka de borliga. Seko tar sitt ansvar för sina medlemmar,det måste bli en långsiktigt avtal.

  4. Ej röstat

    Man har ej röstat om detta avtal, klubbarnas ordförande har gått efter vad de tyckt. Medlemmarna har inte fått säg sitt.

  5. Martin Alnebring

    Bra gjort SEKO. Förstår inte varför SEKO ska få bära hundhuvudet när skiten borde dunpas där den hör hemma. Glöm inte det fackliga löftet.

  6. Berndt Lindström

    Nu (läs 27/12-12) verkar det som våra fackliga företrädare med kepsen i näven, springer till arbetsköparen för att godkänna en lönesänkning på 10%, för att rädda ett antal medlemmar från övertalighet. En vacker tanke i sig, men som helt klart är otillräcklig. Produktionspersonalen med de lägsta lönerna skall nu fungera som ekonomisk regulator, när den inkompetenta företagsledningen knäpper med fingrarna.Borta är snart allt av Saltsjöbadsanda, och facken tackar o tar imot. Ett fraktåkeri som nästan har lika många personer bakom skrivbord ,som ”på fältet” och med med staber o chefslöner som är otroliga. Inte ens under de ”goda” åren blev överskotten tillräckliga för att klara en kortare lågkonjunktur, och med den ryggsäcken är det inte att undra på. Situationen har varit klar för oss på ”golvet ” sedan lång tid tillbaka.
    Vi har sett hur ”friåkarna” bara ökar, och plockar russinen ur kakan.
    Och inte beror det på produktionspersonalens kostnader, dom är snarare lägre än konkurenternas. Till sist, inte ett erbjudande om pensionslösningar, ell. utlånande till SJ AB som sökt folk åtminstonde i södra hälften i landet. Jag vet vad A-kasse ersättn. innebär idag och kan väl tänka mig att rädda kolleger från detta, men inte utan avtal om en administrativ sanering i åkeriet, för då är vi ändå ”dödsdömda”.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Offentliganställdas förhandlingsråd /OFR

är en samarbetsorganisation för fackföreningar i den offentliga sektorn; kommuner, landsting och staten. De har 15 medlemsförbund, dock inget LO-förbund.
OFR består av tre statliga områden; statstjänstemän, S, poliser, P, och officerare, O. Inom OFR/S,P,O finns ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Försvarsförbundet, Lärarförbundet, Tull-Kust, Ledarna, Vårdförbundet och Svenska folkhögsskolans lärarförbund.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer