Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stora förväntningar på lokala löneförhandlingar

13 november 2007 09:41

– Det fattas säkert 500 lokförare per år de närmaste åren. Vi närmar oss en pensionspuckel, samtidigt växer tågtrafiken och kräver mer personal. I de företag som släpar efter med lönerna är förväntningarna på de lokala förhandlingarna stora, säger Sekos ombudsman Robert Westberg.
Mellan SJ, som är äldst i klassen, och personaluthyrningsföretaget Traindrivers kan det skilja hela 7.340 kronor i grundlön, beroende på antal ordinarie arbetsdagar. Hos Traindrivers är allt arbete över 18 arbetsdagar per månad frivilligt och betalas extra.
Annars skiljer det cirka 5.000 kronor i månaden i slutlön mellan gamla och nya tågbolag.
Men inte nog med att slutlönen är högre i de nya bolagen – man kommer dessutom snabbare dit. En del bolag har helt avskaffat lönetrappan, där kommer man direkt in på slutlön.

Hetast är arbetsmarknaden för lokförare i Stockholmsområdet och i Skåne. Där ligger också lönerna i topp, hos Stockholmståg och Arriva. Strax efter kommer stockholmsbaserade A-train, där man just nu håller på att omförhandla ett komplicerat lönesystem med många tillägg.
– Jag tror inte att SJ och Green cargo kan leva med de stora löneskillnader man har idag. De kan inte vara löneledande, men de kan inte heller ligga lägst, säger Sekos ombudsman Valle Karlsson.
Pensionsåldern är en annan pusselbit i spelet om lokförarna.
De som anställdes i SJ och Green cargo före 2001 kan gå hem vid 60 år fyllda. Det är en förmån som många håller fast vid, byter man arbetsgivare så mister man fem års pension. Men från och med 2001 är villkoren lika hos alla tågoperatörer: pension blir det vid 65 år.

– Det kan bli en riktig rysare för SJ och Green cargo. De unga och pigga söker sig till de nya bolagen, sedan står SJ och Green cargo med en allt äldre arbetskår, säger Valle Karlsson.
Det märks särskilt tydligt i Stockholmsområdet, där SJ redan tidigare tappat de yngsta förarna. De fick flytta över till nystartade Citypendeln den 1 januari 2000 efter att SJ förlorat upphandlingen av pendeltågstrafiken.
Samtidigt som lönerna för lokförarna sticker iväg ökar glappet i kronor och ören lokförare och tågmästare/tågvärdar. Löneskillnaderna för tågmästare/tågvärdar mellan skiljer inte lika mycket mellan bolagen, knappt 4.000 kronor .
Inom SJ är dessutom tågmästarna som yrkesgrupp på väg att försvinna, de ersätts av tågvärdar som inte har lika stort ansvar och därför lägre lön.
Till det kommer teknikutvecklingen som utgör ett hot mot arbetstillfällena för tågvärdar. På flygtåget i Oslo till exempel finns inte längre tågpersonal som säljer eller kontrollerar biljetter.
anita.fors@sekotidningen.se

VAD TYCKER DU OM LÖNENIVÅN I DITT FÖRETAG?
VILKA FÖRVÄNTNINGAR HAR DU PÅ ÅRETS LOKALA LÖNEFÖRHANDLINGAR?

Göran Holmström, 58 år
lokförare i SJ, Hallsberg

– Den är för låg. Vi släpar efter. När jag började som lokförare 1978 låg vi bra till, hade så bra lön att vi fick fulla ATP-poäng. Nu ligger vi i botten av listan när man jämför lokförarlöner, med ett bra gap till de andra.
– Inga som helst, om jag ska vara ärlig. De som förhandlar för oss är så försiktiga. Vill vi ha något måste vi ju begära något också. Vi borde upp i nivå med dem som ligger i topp, tycker jag.

Anders Eliasson, 48 år
lokförare i Arriva, Helsingborg

– Den är bra. Jag är nöjd. Jag gick över från SJ till Arriva i juni i år och fick en löneförhöjning på strax under 4.000 kronor. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor.
– Vi får nog 3,7 procent. Jag tror inte det finns mer pengar att hämta lokalt i år. Men jag är nöjd med det, jag har ju fått en stor löneförhöjning för bara några månader sedan.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer