Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Stora förväntningar på lokala löneförhandlingar

13 november 2007 09:41

– Det fattas säkert 500 lokförare per år de närmaste åren. Vi närmar oss en pensionspuckel, samtidigt växer tågtrafiken och kräver mer personal. I de företag som släpar efter med lönerna är förväntningarna på de lokala förhandlingarna stora, säger Sekos ombudsman Robert Westberg.
Mellan SJ, som är äldst i klassen, och personaluthyrningsföretaget Traindrivers kan det skilja hela 7.340 kronor i grundlön, beroende på antal ordinarie arbetsdagar. Hos Traindrivers är allt arbete över 18 arbetsdagar per månad frivilligt och betalas extra.
Annars skiljer det cirka 5.000 kronor i månaden i slutlön mellan gamla och nya tågbolag.
Men inte nog med att slutlönen är högre i de nya bolagen – man kommer dessutom snabbare dit. En del bolag har helt avskaffat lönetrappan, där kommer man direkt in på slutlön.

Hetast är arbetsmarknaden för lokförare i Stockholmsområdet och i Skåne. Där ligger också lönerna i topp, hos Stockholmståg och Arriva. Strax efter kommer stockholmsbaserade A-train, där man just nu håller på att omförhandla ett komplicerat lönesystem med många tillägg.
– Jag tror inte att SJ och Green cargo kan leva med de stora löneskillnader man har idag. De kan inte vara löneledande, men de kan inte heller ligga lägst, säger Sekos ombudsman Valle Karlsson.
Pensionsåldern är en annan pusselbit i spelet om lokförarna.
De som anställdes i SJ och Green cargo före 2001 kan gå hem vid 60 år fyllda. Det är en förmån som många håller fast vid, byter man arbetsgivare så mister man fem års pension. Men från och med 2001 är villkoren lika hos alla tågoperatörer: pension blir det vid 65 år.

– Det kan bli en riktig rysare för SJ och Green cargo. De unga och pigga söker sig till de nya bolagen, sedan står SJ och Green cargo med en allt äldre arbetskår, säger Valle Karlsson.
Det märks särskilt tydligt i Stockholmsområdet, där SJ redan tidigare tappat de yngsta förarna. De fick flytta över till nystartade Citypendeln den 1 januari 2000 efter att SJ förlorat upphandlingen av pendeltågstrafiken.
Samtidigt som lönerna för lokförarna sticker iväg ökar glappet i kronor och ören lokförare och tågmästare/tågvärdar. Löneskillnaderna för tågmästare/tågvärdar mellan skiljer inte lika mycket mellan bolagen, knappt 4.000 kronor .
Inom SJ är dessutom tågmästarna som yrkesgrupp på väg att försvinna, de ersätts av tågvärdar som inte har lika stort ansvar och därför lägre lön.
Till det kommer teknikutvecklingen som utgör ett hot mot arbetstillfällena för tågvärdar. På flygtåget i Oslo till exempel finns inte längre tågpersonal som säljer eller kontrollerar biljetter.
anita.fors@sekotidningen.se

VAD TYCKER DU OM LÖNENIVÅN I DITT FÖRETAG?
VILKA FÖRVÄNTNINGAR HAR DU PÅ ÅRETS LOKALA LÖNEFÖRHANDLINGAR?

Göran Holmström, 58 år
lokförare i SJ, Hallsberg

– Den är för låg. Vi släpar efter. När jag började som lokförare 1978 låg vi bra till, hade så bra lön att vi fick fulla ATP-poäng. Nu ligger vi i botten av listan när man jämför lokförarlöner, med ett bra gap till de andra.
– Inga som helst, om jag ska vara ärlig. De som förhandlar för oss är så försiktiga. Vill vi ha något måste vi ju begära något också. Vi borde upp i nivå med dem som ligger i topp, tycker jag.

Anders Eliasson, 48 år
lokförare i Arriva, Helsingborg

– Den är bra. Jag är nöjd. Jag gick över från SJ till Arriva i juni i år och fick en löneförhöjning på strax under 4.000 kronor. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor.
– Vi får nog 3,7 procent. Jag tror inte det finns mer pengar att hämta lokalt i år. Men jag är nöjd med det, jag har ju fått en stor löneförhöjning för bara några månader sedan.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Neutralitet

En arbetstagare är inte skyldig att utföra arbete som är uttaget i strejk eller blockad på ett annat avtalsområde. Den som inte deltar i konflikten ska kunna göra sitt vanliga arbete.