Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Fem lastbilar röjer på Kallax i Luleå Foto: Erik Holmstedt
Reportage

Ständig kamp mot snö och is

Varenda snöflinga ska bort. Så lyder uppdraget för snöröjarna på Kallax flygplats i Luleå.

14 februari 2013 09:30

Det ser ut att bli en fin vinterdag. Klar himmel och minus 15 grader. Vid horisonten stiger solen. Snön lyser vit på mark och träd.

– Nu är det härligt att jobba, säger John Holmberg när han för andra gången samma morgon rattar plogbilen ut mot Sveriges längsta landningsbana.

Klockan är strax efter åtta.

En gång fanns tanken att skapa en stor godsflygplats här på Kallax i Luleå. Banan förlängdes i bägge ändar. Det blev aldrig någon succé, men banan finns kvar och måste hållas ren från snö och is.

Bansystemet på Kallax ägs och sköts av Försvarsmakten som har en av sina viktigaste flygbaser, F 21, på samma mark. F 21 håller till på ena sidan fältet. Swedavia, som hyr för den civila verksamheten, har sitt säte mitt emot.

John Holmberg och hans kolleger utgår från försvarets planhalva. De arbetar åt F 21, är stationerade på flygbasen, men är anställda av Svevia, som bemannat fältunderhållet på försvarets uppdrag sedan 2002.

John kör den sista bilen i en karavan om fem. Framför sig har han fyra långa lastbilar med plog fram och sop- och blåsmaskiner därbak. Hytten är militärgrön, släpet vitt av snö.

Som passagerare går det inte att förnimma en enda ojämnhet när plogen ligger mot banan. Ytan ska vara så jämn som möjligt och fälthållarna nöter på underlaget. Kör fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Lastbilarna nöter och nöter, dag efter dag. Varje flinga ska bort, så lyder uppdraget. När det snöar driver karavanen av bilar bort snön mellan varje start och landning. Vissa dagar blir mycket långa, säger John Holmberg.

Målet är att få en godtagbar friktion på marken, det ska vara tillräckligt ”strävt” för varje enskilt flygplan. Om det är godkänt el- ler inte avgör respektive pilot.

Inget flygplan är det andra likt och friktionen mäts därför  kontinuerligt. En personbil utrustad med en mätutrustning tar prov på banan, en rapport går direkt till flygledarna, som i sin tur meddelar piloterna.

Mätningarna står försvarets personal för. Och militärer leder fälthållningspersonalens dagliga arbete. Snöröjarna har militära  arbetsledare, kör och gör enkelt underhåll på militära fordon och är beroende av försvarets verkstäder. ”Det enda” Svevia står för är personalstyrka och allt som har med bemanning att göra.

Sex man i varje skift, tre skift per dygn. Plus tre jourstyrkor på vardera fyra personer.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.

– Trots alla militärer är det viktigaste uppdraget att hålla flygplatsen farbar för det civila flyget, säger Christer Öberg, en av lagledarna på Svevia och fackligt ombud för Seko.

Flygplatsen öppnar halv sex på morgonen, då det första  postflyget kommer, och stänger vid midnatt. Nattetid kommer ambulansflyg och fälthållarna har i regel en timme på sig att röja inför en sådan landning.

– Vi kan aldrig låta snön ligga, ens nattetid, säger Christer Öberg.

De svåraste väderförhållandena är inte kyla eller snökaos, enligt John Holmberg och Christer Öberg. Frost eller regn som fryser på är värst. Då går maskinerna på högvarv.

– Stänger gör vi aldrig, säger de.

Nästa år är det dags för ny upphandling av fältunderhållet och Svevia vill förstås fortsätta.

Fredrik Bäcklund är entreprenadingenjör på Svevia och tidigare företagets platschef. Han är en av dem som ska räkna på  anbudet så småningom, och har redan börjat fundera.

– Det är svårt när det i praktiken bara handlar om lönekostnader. Det finns väldigt lite att spela med, men vi hoppas förstås att få fortsätta, säger han.

Hoppas på en fortsättning gör även personalen. De trivs, och även om bara hälften har en fast helårsanställning räknar alla med att få fortsätta nästa vinter. Somrarna brukar ordna sig.

–Finns det några fasta jobb i dag, frågar sig 24-åriga John Holmberg, som gjort två vintrar på F 21 och hoppas på fler.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.Den allmänna meningen i det nyrenoverade lunchrummet verkar vara att man är lyckligt lottad som har jobb både vinter och sommar. Ola Johansson har varit anställd sedan 1975 och aldrig haft det så bra som nu.

– Det är rena himmelriket, samma arbetsplats mellan oktober och maj, fasta tider, fikarum och allt, säger han och lutar sig tillbaka i stolen med en kaffekopp i handen.

Att lunchrum med spis och flera mikrovågsugnar är något av en lyx för mark- och vägarbetare håller Christer Öberg med om.

Han passar ofta på att laga sin lunch på jobbet. I dag kokar han pasta och fixar köttbullar.

– Det blir så mycket medhavd matlåda i mitt jobb, säger han.

Så, här trivs man, trots treskift och regel- bundet nattarbete. Inget finns att klaga på. Inte ens de militära rutinerna. Tvärtom är det en källa till trygghet.

– Säkerheten är oerhört viktig. Det får helt enkelt inte bli fel eller förekomma några frågetecken. Om man undrar är det bara att fråga, säger John Holmberg.

Christer Öberg har en del pappersarbete på sin lott, men ser fördelar med dokumentationen.

– Om jag fyller i felrapporter så vet jag att de tas om hand och att mina kolleger får veta vad som gäller när de kommer på sitt skift, säger han. Det fungerar.

Ordergivningen går helt enkelt inte att ifrågasätta. När  fälthållningsledaren – 01 kallad – säger i radion att bana U ska sopas är det bara att köra, konstaterar John Holmberg, och vänder plogbilen åt andra hållet.

En stund senare hör alla flygledaren ropa:

– Banan fri från fälthållningsfordon, plan landar om fyra minuter.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

OB-tillägg

Ett extra tillägg för arbete som utförs under obekväm arbetstid på nätter och helger.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer