Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Reportage

Ständig kamp mot snö och is

Varenda snöflinga ska bort. Så lyder uppdraget för snöröjarna på Kallax flygplats i Luleå.

14 februari 2013 09:30

Det ser ut att bli en fin vinterdag. Klar himmel och minus 15 grader. Vid horisonten stiger solen. Snön lyser vit på mark och träd.

– Nu är det härligt att jobba, säger John Holmberg när han för andra gången samma morgon rattar plogbilen ut mot Sveriges längsta landningsbana.

Klockan är strax efter åtta.

En gång fanns tanken att skapa en stor godsflygplats här på Kallax i Luleå. Banan förlängdes i bägge ändar. Det blev aldrig någon succé, men banan finns kvar och måste hållas ren från snö och is.

Bansystemet på Kallax ägs och sköts av Försvarsmakten som har en av sina viktigaste flygbaser, F 21, på samma mark. F 21 håller till på ena sidan fältet. Swedavia, som hyr för den civila verksamheten, har sitt säte mitt emot.

John Holmberg och hans kolleger utgår från försvarets planhalva. De arbetar åt F 21, är stationerade på flygbasen, men är anställda av Svevia, som bemannat fältunderhållet på försvarets uppdrag sedan 2002.

John kör den sista bilen i en karavan om fem. Framför sig har han fyra långa lastbilar med plog fram och sop- och blåsmaskiner därbak. Hytten är militärgrön, släpet vitt av snö.

Som passagerare går det inte att förnimma en enda ojämnhet när plogen ligger mot banan. Ytan ska vara så jämn som möjligt och fälthållarna nöter på underlaget. Kör fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Lastbilarna nöter och nöter, dag efter dag. Varje flinga ska bort, så lyder uppdraget. När det snöar driver karavanen av bilar bort snön mellan varje start och landning. Vissa dagar blir mycket långa, säger John Holmberg.

Målet är att få en godtagbar friktion på marken, det ska vara tillräckligt ”strävt” för varje enskilt flygplan. Om det är godkänt el- ler inte avgör respektive pilot.

Inget flygplan är det andra likt och friktionen mäts därför  kontinuerligt. En personbil utrustad med en mätutrustning tar prov på banan, en rapport går direkt till flygledarna, som i sin tur meddelar piloterna.

Mätningarna står försvarets personal för. Och militärer leder fälthållningspersonalens dagliga arbete. Snöröjarna har militära  arbetsledare, kör och gör enkelt underhåll på militära fordon och är beroende av försvarets verkstäder. ”Det enda” Svevia står för är personalstyrka och allt som har med bemanning att göra.

Sex man i varje skift, tre skift per dygn. Plus tre jourstyrkor på vardera fyra personer.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.

– Trots alla militärer är det viktigaste uppdraget att hålla flygplatsen farbar för det civila flyget, säger Christer Öberg, en av lagledarna på Svevia och fackligt ombud för Seko.

Flygplatsen öppnar halv sex på morgonen, då det första  postflyget kommer, och stänger vid midnatt. Nattetid kommer ambulansflyg och fälthållarna har i regel en timme på sig att röja inför en sådan landning.

– Vi kan aldrig låta snön ligga, ens nattetid, säger Christer Öberg.

De svåraste väderförhållandena är inte kyla eller snökaos, enligt John Holmberg och Christer Öberg. Frost eller regn som fryser på är värst. Då går maskinerna på högvarv.

– Stänger gör vi aldrig, säger de.

Nästa år är det dags för ny upphandling av fältunderhållet och Svevia vill förstås fortsätta.

Fredrik Bäcklund är entreprenadingenjör på Svevia och tidigare företagets platschef. Han är en av dem som ska räkna på  anbudet så småningom, och har redan börjat fundera.

– Det är svårt när det i praktiken bara handlar om lönekostnader. Det finns väldigt lite att spela med, men vi hoppas förstås att få fortsätta, säger han.

Hoppas på en fortsättning gör även personalen. De trivs, och även om bara hälften har en fast helårsanställning räknar alla med att få fortsätta nästa vinter. Somrarna brukar ordna sig.

–Finns det några fasta jobb i dag, frågar sig 24-åriga John Holmberg, som gjort två vintrar på F 21 och hoppas på fler.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.Den allmänna meningen i det nyrenoverade lunchrummet verkar vara att man är lyckligt lottad som har jobb både vinter och sommar. Ola Johansson har varit anställd sedan 1975 och aldrig haft det så bra som nu.

– Det är rena himmelriket, samma arbetsplats mellan oktober och maj, fasta tider, fikarum och allt, säger han och lutar sig tillbaka i stolen med en kaffekopp i handen.

Att lunchrum med spis och flera mikrovågsugnar är något av en lyx för mark- och vägarbetare håller Christer Öberg med om.

Han passar ofta på att laga sin lunch på jobbet. I dag kokar han pasta och fixar köttbullar.

– Det blir så mycket medhavd matlåda i mitt jobb, säger han.

Så, här trivs man, trots treskift och regel- bundet nattarbete. Inget finns att klaga på. Inte ens de militära rutinerna. Tvärtom är det en källa till trygghet.

– Säkerheten är oerhört viktig. Det får helt enkelt inte bli fel eller förekomma några frågetecken. Om man undrar är det bara att fråga, säger John Holmberg.

Christer Öberg har en del pappersarbete på sin lott, men ser fördelar med dokumentationen.

– Om jag fyller i felrapporter så vet jag att de tas om hand och att mina kolleger får veta vad som gäller när de kommer på sitt skift, säger han. Det fungerar.

Ordergivningen går helt enkelt inte att ifrågasätta. När  fälthållningsledaren – 01 kallad – säger i radion att bana U ska sopas är det bara att köra, konstaterar John Holmberg, och vänder plogbilen åt andra hållet.

En stund senare hör alla flygledaren ropa:

– Banan fri från fälthållningsfordon, plan landar om fyra minuter.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Stupstocksregel

En tvingande regel som gäller om lokala fack och arbetsgivare inte kommer överens.