Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Reportage

Ständig kamp mot snö och is

Varenda snöflinga ska bort. Så lyder uppdraget för snöröjarna på Kallax flygplats i Luleå.

14 februari 2013 09:30

Det ser ut att bli en fin vinterdag. Klar himmel och minus 15 grader. Vid horisonten stiger solen. Snön lyser vit på mark och träd.

– Nu är det härligt att jobba, säger John Holmberg när han för andra gången samma morgon rattar plogbilen ut mot Sveriges längsta landningsbana.

Klockan är strax efter åtta.

En gång fanns tanken att skapa en stor godsflygplats här på Kallax i Luleå. Banan förlängdes i bägge ändar. Det blev aldrig någon succé, men banan finns kvar och måste hållas ren från snö och is.

Bansystemet på Kallax ägs och sköts av Försvarsmakten som har en av sina viktigaste flygbaser, F 21, på samma mark. F 21 håller till på ena sidan fältet. Swedavia, som hyr för den civila verksamheten, har sitt säte mitt emot.

John Holmberg och hans kolleger utgår från försvarets planhalva. De arbetar åt F 21, är stationerade på flygbasen, men är anställda av Svevia, som bemannat fältunderhållet på försvarets uppdrag sedan 2002.

John kör den sista bilen i en karavan om fem. Framför sig har han fyra långa lastbilar med plog fram och sop- och blåsmaskiner därbak. Hytten är militärgrön, släpet vitt av snö.

Som passagerare går det inte att förnimma en enda ojämnhet när plogen ligger mot banan. Ytan ska vara så jämn som möjligt och fälthållarna nöter på underlaget. Kör fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Lastbilarna nöter och nöter, dag efter dag. Varje flinga ska bort, så lyder uppdraget. När det snöar driver karavanen av bilar bort snön mellan varje start och landning. Vissa dagar blir mycket långa, säger John Holmberg.

Målet är att få en godtagbar friktion på marken, det ska vara tillräckligt ”strävt” för varje enskilt flygplan. Om det är godkänt el- ler inte avgör respektive pilot.

Inget flygplan är det andra likt och friktionen mäts därför  kontinuerligt. En personbil utrustad med en mätutrustning tar prov på banan, en rapport går direkt till flygledarna, som i sin tur meddelar piloterna.

Mätningarna står försvarets personal för. Och militärer leder fälthållningspersonalens dagliga arbete. Snöröjarna har militära  arbetsledare, kör och gör enkelt underhåll på militära fordon och är beroende av försvarets verkstäder. ”Det enda” Svevia står för är personalstyrka och allt som har med bemanning att göra.

Sex man i varje skift, tre skift per dygn. Plus tre jourstyrkor på vardera fyra personer.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.

– Trots alla militärer är det viktigaste uppdraget att hålla flygplatsen farbar för det civila flyget, säger Christer Öberg, en av lagledarna på Svevia och fackligt ombud för Seko.

Flygplatsen öppnar halv sex på morgonen, då det första  postflyget kommer, och stänger vid midnatt. Nattetid kommer ambulansflyg och fälthållarna har i regel en timme på sig att röja inför en sådan landning.

– Vi kan aldrig låta snön ligga, ens nattetid, säger Christer Öberg.

De svåraste väderförhållandena är inte kyla eller snökaos, enligt John Holmberg och Christer Öberg. Frost eller regn som fryser på är värst. Då går maskinerna på högvarv.

– Stänger gör vi aldrig, säger de.

Nästa år är det dags för ny upphandling av fältunderhållet och Svevia vill förstås fortsätta.

Fredrik Bäcklund är entreprenadingenjör på Svevia och tidigare företagets platschef. Han är en av dem som ska räkna på  anbudet så småningom, och har redan börjat fundera.

– Det är svårt när det i praktiken bara handlar om lönekostnader. Det finns väldigt lite att spela med, men vi hoppas förstås att få fortsätta, säger han.

Hoppas på en fortsättning gör även personalen. De trivs, och även om bara hälften har en fast helårsanställning räknar alla med att få fortsätta nästa vinter. Somrarna brukar ordna sig.

–Finns det några fasta jobb i dag, frågar sig 24-åriga John Holmberg, som gjort två vintrar på F 21 och hoppas på fler.

Snöröjning på F21 Luleå. SEKO tidningen.Den allmänna meningen i det nyrenoverade lunchrummet verkar vara att man är lyckligt lottad som har jobb både vinter och sommar. Ola Johansson har varit anställd sedan 1975 och aldrig haft det så bra som nu.

– Det är rena himmelriket, samma arbetsplats mellan oktober och maj, fasta tider, fikarum och allt, säger han och lutar sig tillbaka i stolen med en kaffekopp i handen.

Att lunchrum med spis och flera mikrovågsugnar är något av en lyx för mark- och vägarbetare håller Christer Öberg med om.

Han passar ofta på att laga sin lunch på jobbet. I dag kokar han pasta och fixar köttbullar.

– Det blir så mycket medhavd matlåda i mitt jobb, säger han.

Så, här trivs man, trots treskift och regel- bundet nattarbete. Inget finns att klaga på. Inte ens de militära rutinerna. Tvärtom är det en källa till trygghet.

– Säkerheten är oerhört viktig. Det får helt enkelt inte bli fel eller förekomma några frågetecken. Om man undrar är det bara att fråga, säger John Holmberg.

Christer Öberg har en del pappersarbete på sin lott, men ser fördelar med dokumentationen.

– Om jag fyller i felrapporter så vet jag att de tas om hand och att mina kolleger får veta vad som gäller när de kommer på sitt skift, säger han. Det fungerar.

Ordergivningen går helt enkelt inte att ifrågasätta. När  fälthållningsledaren – 01 kallad – säger i radion att bana U ska sopas är det bara att köra, konstaterar John Holmberg, och vänder plogbilen åt andra hållet.

En stund senare hör alla flygledaren ropa:

– Banan fri från fälthållningsfordon, plan landar om fyra minuter.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Löneglidning

Löneökningar som ligger utöver de pengar man kommit överens om i de centrala kollektivavtalen. Förekommer ibland efter lokala löneförhandlingar och gäller för ett enskilt företag eller enskild arbetsplats.