Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Opålitlig järnväg
Nyhet

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan.

4 augusti 2015 10:50

Det visar en utredning från Trafikverket som Sveriges Television har tagit del av. Sprickorna beror på fel i tillverkningen och har varit kända i mer än 20 år.

Många av de sträckor som har felaktig räls trafikeras av tåg som kör 200 kilometer per timme, bland annat delar av södra stambanan.

Erik Johannesson är lokförare på SJ och ordförande för Seko SJ. Han kör på de utpekade bandelarna, men är inte orolig för sin personliga del.

-Vi som kör tågen i 200 kilometer per timme måste lita på att det fungerar, rälsen, signalsystem och allt som vi är beroende av. Annars kan vi inte arbeta. Samtidigt finns en oro hos medlemmarna. Det är dubbelt.

Erik Johannesson förväntar sig att Trafikverket tar sitt ansvar, undersöker och byter ut den felaktiga rälsen så snart som möjligt. Och han litar på att SJ informerar sin personal allt eftersom det kommer fram ny information.

-Vi vet att järnvägsunderhållet är eftersatt och i stort behov av upprustning. Inte minst i norra Sverige. Det gör en del men det går sakta.

Han kände inte till de fel som nu rapporterats. Och hoppas att det inte finns fler fel i anläggningen som järnvägspersonal bör känna till.

De vertikalsprickor som uppstår i den felaktiga rälsen orsakade troligen en svår urspårning väster om Piteå för två år sedan. Då spårade ett godståg lastat med kopparslig ur. Risken för flera sådana olyckor ökar för varje år enligt Trafikverkets egna utredare. På fem år har 2 800 fel som beror på utslitning upptäckts på den här rälstypen, enligt Svt.

Sekos ordförande Janne Rudén kräver i en intervju i Svt att den felaktiga rälsen byts ut snarast och att hastigheten sänks på de mest utsatta delarna av banan.

Trafikverket skriver på sin hemsida att kontrollerna av rälsen ska utökas och att räls som har sprickor ska bytas ut inom ett par veckor.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Ett under att ingen skadats”

”Ett under att ingen skadats”

Först efter att lokförare vid flera tillfällen rapporterat om allvarliga tillbud vid bygget av en planskild korsning i Karlskrona tillsatte Trafikverket en utredning av säkerheten på arbetsplatsen. Då hade arbetet pågått i flera månader. Läs mer

Ådalsbanan får extra underhållspengar

Den hårt slitna norra Ådalsbanan får del av regeringens extra 620 miljoner till underhåll. Och bandelen får dessutom 15 miljoner kronor extra från ordinarie budget för att förstärka banan. Jobben pågår just nu. Läs mer

Sprucken räls oroar lokförare

Mer än 120 mil räls på den svenska järnvägen spricker sönder. Fel som i värsta fall kan leda till urspårning. Den felaktiga rälsen finns såväl i norr som på västra och södra stambanan. Läs mer

”Strategiskt felslut av Trafikverket”

Satsa på förebyggande järnvägsunderhåll i stället för akututryckningar. På så sätt får vi mer underhåll för en betydligt mindre slant. Det menar järnvägexperten Per Corshammar. Läs mer

Ny urspårning i Stockholm

Ett posttåg spårade ut i Huddinge utanför Stockholm natten till tisdagen. Det är den andra allvarliga urspårningen på en dryg månad i Stockholmsregionen. Bristande underhåll ligger bakom menar Johnny Naderus på Seko Stockholm. Läs mer

Norsk-svensk samordning för arbete på väg

Snart kan det bli enklare för vägarbetare att arbeta över gränserna. Inom EU-projektet Skandinavisk Infrastruktur håller man på att ta fram ett kompetensbevis som ska gälla i både Norge och Sverige. Läs mer

Missbedömning orsak till olycka

Olyckan i Hestra i november förra året då ett godståg körde in i en traktorgrävare och föraren precis hann rädda sig berodde på brister i kommunikationen mellan de inblandade. Läs mer

Trafikverket får hård kritik

Statens haverikommission är kritisk till Trafikverkets sätt att hantera, leda och följa upp sina projekt. I utredningen av olyckan i Kimstad för två år sedan slår haverikommissionen fast att det är Trafikverket som har ansvar för riskbedömningen vid ett projekt. Läs mer