Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Snåla vindar över järnvägsbranschen Foto: Thomas Johansson
Nyhet

Slut på järnvägspengar

Pengarna till järnvägsunderhåll har tagit slut, trots ett extra tillskott på 1,8 miljarder. Det bäddar för en ny kaosvinter hävdar Seko i en debattartikel. Men enligt Trafikverket är pengarna inte alls slut och man är bättre rustad än någonsin för den annalkande vintern.

20 november 2012 14:37

Sekos ordförande Janne Rudén och trafikutskottets ordförande Ander Ygeman (s) skriver på DN Debatt att 2012 års pengar till järnvägsunderhåll tog slut redan i september. Detta trots att regeringen skjutit till 1,8 miljarder. Vart har pengarna tagit vägen, frågar de sig och varnar för en ny kaosvinter.

De minskade beställningarna från Trafikverket har börjat sätta spår hos entreprenörerna. Nyligen varslade Balfour Beatty 55 personer om uppsägning och på Infranord pågår en översyn på grund av det ekonomiska läget.

– Volymerna går ner och vi kommer inleda förhandlingar om nedskärningar. Runt 20 procent kommer behöva skäras, sedan om det blir huvuden eller maskiner vet jag inte. Men innan årsskiftet kommer vi ha varsel, säger Jörgen Lundström, ordförande för Infranords företagsfack och personalrepresentant i företagets styrelse.

Även på Strukton Rail har man märkt av minskade volymer.

­– Det finns inga pengar. Det har varit en enorm nedgång under hösten. Branschen varslar folk och det kommer innebära problem om ett-två år när det kommer nya projekt, säger företagets vd, Robert Röder.

Men på Trafikverket har man svårt att förstå kritiken.

– Pengarna är inte slut och vi har resurser att säkra vintern. Vi har mer pengar till vinterunderhåll än tidigare och vi är bättre förberedda än någonsin, säger Jan Pettersson, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.

Varför hävdar entreprenörerna att volymerna gått ned dramatiskt då?

– Jag vet inte om de menar att det är färre förfrågningsunderlag eller mindre pengar ute i systemet när de säger så.

Menar du att det är färre jobb men mer pengar?

– Nej, men en del av pengarna går in i redan påbörjade projekt och andra till nystartade arbeten. Men alla pengar går ut till entreprenörerna.

Går alla pengarna till drift och underhåll, eller stoppar ni in dem i andra projekt?

– Absolut inte. Vi är väldigt hårt anslagsstyrda så det skulle inte gå. Alla pengar går till det de är öronmärkta för.

Hur ser du på kritiken att ni struntar i säkerheten och bara går på lägsta pris i upphandlingarna?

– Jag blir bedrövad när jag hör sådant. Våra entreprenörer vet att vi sätter säkerheten främst och den tummar vi inte på. I år gör vi 450 kontroller av arbetsmiljön hos entreprenörerna mot kanske 100 per år tidigare.

Jörgen Lundström låter sig dock inte övertygas av Trafikverkets försäkringar.

– I mina öron är det ren lögn. Eller så har de ingen aning men då handlar det om ren dumhet i stället.

Enligt honom kommer uppgiften om att pengarna är slut från Trafikverket när det talat med entreprenörerna. Något som också Janne Rudén bekräftar.

– Branschföreträdare har berättat att Trafikverket har sagt att pengarna för 2012 är slut. Och jag tror inte att de från branschen står och ljuger. Man skulle ju inte varsla folk om det var så.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Lock out

En stridsåtgärd då arbetsgivarsidan utestänger de anställda från sin arbetsplats. Den som är lockoutad får ingen lön.