Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Slut på järnvägspengar

Pengarna till järnvägsunderhåll har tagit slut, trots ett extra tillskott på 1,8 miljarder. Det bäddar för en ny kaosvinter hävdar Seko i en debattartikel. Men enligt Trafikverket är pengarna inte alls slut och man är bättre rustad än någonsin för den annalkande vintern.

20 november 2012 14:37

Sekos ordförande Janne Rudén och trafikutskottets ordförande Ander Ygeman (s) skriver på DN Debatt att 2012 års pengar till järnvägsunderhåll tog slut redan i september. Detta trots att regeringen skjutit till 1,8 miljarder. Vart har pengarna tagit vägen, frågar de sig och varnar för en ny kaosvinter.

De minskade beställningarna från Trafikverket har börjat sätta spår hos entreprenörerna. Nyligen varslade Balfour Beatty 55 personer om uppsägning och på Infranord pågår en översyn på grund av det ekonomiska läget.

– Volymerna går ner och vi kommer inleda förhandlingar om nedskärningar. Runt 20 procent kommer behöva skäras, sedan om det blir huvuden eller maskiner vet jag inte. Men innan årsskiftet kommer vi ha varsel, säger Jörgen Lundström, ordförande för Infranords företagsfack och personalrepresentant i företagets styrelse.

Även på Strukton Rail har man märkt av minskade volymer.

­– Det finns inga pengar. Det har varit en enorm nedgång under hösten. Branschen varslar folk och det kommer innebära problem om ett-två år när det kommer nya projekt, säger företagets vd, Robert Röder.

Men på Trafikverket har man svårt att förstå kritiken.

– Pengarna är inte slut och vi har resurser att säkra vintern. Vi har mer pengar till vinterunderhåll än tidigare och vi är bättre förberedda än någonsin, säger Jan Pettersson, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.

Varför hävdar entreprenörerna att volymerna gått ned dramatiskt då?

– Jag vet inte om de menar att det är färre förfrågningsunderlag eller mindre pengar ute i systemet när de säger så.

Menar du att det är färre jobb men mer pengar?

– Nej, men en del av pengarna går in i redan påbörjade projekt och andra till nystartade arbeten. Men alla pengar går ut till entreprenörerna.

Går alla pengarna till drift och underhåll, eller stoppar ni in dem i andra projekt?

– Absolut inte. Vi är väldigt hårt anslagsstyrda så det skulle inte gå. Alla pengar går till det de är öronmärkta för.

Hur ser du på kritiken att ni struntar i säkerheten och bara går på lägsta pris i upphandlingarna?

– Jag blir bedrövad när jag hör sådant. Våra entreprenörer vet att vi sätter säkerheten främst och den tummar vi inte på. I år gör vi 450 kontroller av arbetsmiljön hos entreprenörerna mot kanske 100 per år tidigare.

Jörgen Lundström låter sig dock inte övertygas av Trafikverkets försäkringar.

– I mina öron är det ren lögn. Eller så har de ingen aning men då handlar det om ren dumhet i stället.

Enligt honom kommer uppgiften om att pengarna är slut från Trafikverket när det talat med entreprenörerna. Något som också Janne Rudén bekräftar.

– Branschföreträdare har berättat att Trafikverket har sagt att pengarna för 2012 är slut. Och jag tror inte att de från branschen står och ljuger. Man skulle ju inte varsla folk om det var så.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Tarifflön

Ett lönesystem som bygger på anställningstid och yrkesgrupp.