Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Snåla vindar över järnvägsbranschen Foto: Thomas Johansson
Nyhet

Slut på järnvägspengar

Pengarna till järnvägsunderhåll har tagit slut, trots ett extra tillskott på 1,8 miljarder. Det bäddar för en ny kaosvinter hävdar Seko i en debattartikel. Men enligt Trafikverket är pengarna inte alls slut och man är bättre rustad än någonsin för den annalkande vintern.

20 november 2012 14:37

Sekos ordförande Janne Rudén och trafikutskottets ordförande Ander Ygeman (s) skriver på DN Debatt att 2012 års pengar till järnvägsunderhåll tog slut redan i september. Detta trots att regeringen skjutit till 1,8 miljarder. Vart har pengarna tagit vägen, frågar de sig och varnar för en ny kaosvinter.

De minskade beställningarna från Trafikverket har börjat sätta spår hos entreprenörerna. Nyligen varslade Balfour Beatty 55 personer om uppsägning och på Infranord pågår en översyn på grund av det ekonomiska läget.

– Volymerna går ner och vi kommer inleda förhandlingar om nedskärningar. Runt 20 procent kommer behöva skäras, sedan om det blir huvuden eller maskiner vet jag inte. Men innan årsskiftet kommer vi ha varsel, säger Jörgen Lundström, ordförande för Infranords företagsfack och personalrepresentant i företagets styrelse.

Även på Strukton Rail har man märkt av minskade volymer.

­– Det finns inga pengar. Det har varit en enorm nedgång under hösten. Branschen varslar folk och det kommer innebära problem om ett-två år när det kommer nya projekt, säger företagets vd, Robert Röder.

Men på Trafikverket har man svårt att förstå kritiken.

– Pengarna är inte slut och vi har resurser att säkra vintern. Vi har mer pengar till vinterunderhåll än tidigare och vi är bättre förberedda än någonsin, säger Jan Pettersson, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.

Varför hävdar entreprenörerna att volymerna gått ned dramatiskt då?

– Jag vet inte om de menar att det är färre förfrågningsunderlag eller mindre pengar ute i systemet när de säger så.

Menar du att det är färre jobb men mer pengar?

– Nej, men en del av pengarna går in i redan påbörjade projekt och andra till nystartade arbeten. Men alla pengar går ut till entreprenörerna.

Går alla pengarna till drift och underhåll, eller stoppar ni in dem i andra projekt?

– Absolut inte. Vi är väldigt hårt anslagsstyrda så det skulle inte gå. Alla pengar går till det de är öronmärkta för.

Hur ser du på kritiken att ni struntar i säkerheten och bara går på lägsta pris i upphandlingarna?

– Jag blir bedrövad när jag hör sådant. Våra entreprenörer vet att vi sätter säkerheten främst och den tummar vi inte på. I år gör vi 450 kontroller av arbetsmiljön hos entreprenörerna mot kanske 100 per år tidigare.

Jörgen Lundström låter sig dock inte övertygas av Trafikverkets försäkringar.

– I mina öron är det ren lögn. Eller så har de ingen aning men då handlar det om ren dumhet i stället.

Enligt honom kommer uppgiften om att pengarna är slut från Trafikverket när det talat med entreprenörerna. Något som också Janne Rudén bekräftar.

– Branschföreträdare har berättat att Trafikverket har sagt att pengarna för 2012 är slut. Och jag tror inte att de från branschen står och ljuger. Man skulle ju inte varsla folk om det var så.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Stupstocksregel

En tvingande regel som gäller om lokala fack och arbetsgivare inte kommer överens.