Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Snåla vindar över järnvägsbranschen Foto: Thomas Johansson
Nyhet

Slut på järnvägspengar

Pengarna till järnvägsunderhåll har tagit slut, trots ett extra tillskott på 1,8 miljarder. Det bäddar för en ny kaosvinter hävdar Seko i en debattartikel. Men enligt Trafikverket är pengarna inte alls slut och man är bättre rustad än någonsin för den annalkande vintern.

20 november 2012 14:37

Sekos ordförande Janne Rudén och trafikutskottets ordförande Ander Ygeman (s) skriver på DN Debatt att 2012 års pengar till järnvägsunderhåll tog slut redan i september. Detta trots att regeringen skjutit till 1,8 miljarder. Vart har pengarna tagit vägen, frågar de sig och varnar för en ny kaosvinter.

De minskade beställningarna från Trafikverket har börjat sätta spår hos entreprenörerna. Nyligen varslade Balfour Beatty 55 personer om uppsägning och på Infranord pågår en översyn på grund av det ekonomiska läget.

– Volymerna går ner och vi kommer inleda förhandlingar om nedskärningar. Runt 20 procent kommer behöva skäras, sedan om det blir huvuden eller maskiner vet jag inte. Men innan årsskiftet kommer vi ha varsel, säger Jörgen Lundström, ordförande för Infranords företagsfack och personalrepresentant i företagets styrelse.

Även på Strukton Rail har man märkt av minskade volymer.

­– Det finns inga pengar. Det har varit en enorm nedgång under hösten. Branschen varslar folk och det kommer innebära problem om ett-två år när det kommer nya projekt, säger företagets vd, Robert Röder.

Men på Trafikverket har man svårt att förstå kritiken.

– Pengarna är inte slut och vi har resurser att säkra vintern. Vi har mer pengar till vinterunderhåll än tidigare och vi är bättre förberedda än någonsin, säger Jan Pettersson, chef för järnvägsunderhållet på Trafikverket.

Varför hävdar entreprenörerna att volymerna gått ned dramatiskt då?

– Jag vet inte om de menar att det är färre förfrågningsunderlag eller mindre pengar ute i systemet när de säger så.

Menar du att det är färre jobb men mer pengar?

– Nej, men en del av pengarna går in i redan påbörjade projekt och andra till nystartade arbeten. Men alla pengar går ut till entreprenörerna.

Går alla pengarna till drift och underhåll, eller stoppar ni in dem i andra projekt?

– Absolut inte. Vi är väldigt hårt anslagsstyrda så det skulle inte gå. Alla pengar går till det de är öronmärkta för.

Hur ser du på kritiken att ni struntar i säkerheten och bara går på lägsta pris i upphandlingarna?

– Jag blir bedrövad när jag hör sådant. Våra entreprenörer vet att vi sätter säkerheten främst och den tummar vi inte på. I år gör vi 450 kontroller av arbetsmiljön hos entreprenörerna mot kanske 100 per år tidigare.

Jörgen Lundström låter sig dock inte övertygas av Trafikverkets försäkringar.

– I mina öron är det ren lögn. Eller så har de ingen aning men då handlar det om ren dumhet i stället.

Enligt honom kommer uppgiften om att pengarna är slut från Trafikverket när det talat med entreprenörerna. Något som också Janne Rudén bekräftar.

– Branschföreträdare har berättat att Trafikverket har sagt att pengarna för 2012 är slut. Och jag tror inte att de från branschen står och ljuger. Man skulle ju inte varsla folk om det var så.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förlikning i antabusfallet

Förlikning i antabusfallet

Pendeltågsföraren som vägrade äta antabus och först hotades med uppsägning och sedan omplacerades har ingått en förlikning med arbetsgivaren. Läs mer

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

Strejkbrytare

En anställd som arbetar trots att arbetsplatsen är försatt i blockad eller strejk.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer