Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

”Skärp tillsynen på järnvägen”

Haverikommissionen beslutade i dag att utreda olyckan på Saltsjöbanan där en städare skadades svårt. Seko kräver att Transportstyrelsen blir aktivare i sin tillsyn av säkerheten och förbundet ska fråga medlemmarna vad de anser.

21 januari 2013 17:00

Haverikommissionen inleder olycksutredningar när stora värden gått till spillo eller när man anser att det finns något att dra lärdom av. Här anser man att det finns skäl att utreda av båda dessa orsaker.

Normalt tar en utredning mellan 9 månader och ett år, inget tyder på att denna utredning skulle vara klar tidigare än så.

Förutom av Haverikommissionen utreds olyckan av de inblandade företagen, och polisen har inlett en utredning om arbetsmiljöbrott.

Säkerhetstillsynen sköts av Transportstyrelsen och sker huvudsakligen genom att kontrollera om företagen ”har en fungerande säkerhetsstyrning, det vill säga att företagen själva upptäcker och korrigerar sina egna fel och brister”.

Från Sekos sida anser man att det inte är nog på en avreglerad marknad med många aktörer och förbundet efterlyser därför fler oanmälda säkerhetsinspektioner.

Med anledning av olyckan på Saltsjöbanan kommer Seko att genomföra en medlemsundersökning om säkerhetsarbetet inom den spårbundna kollektivtrafiken.

Mats Andersson, chefredaktör
mats.andersson@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Frist för pendelstädare

Efter förhandlingar med Seko har ISS backat något angående städarna på pendeln i Stockholm. ISS skjuter upp beslutet om personalen ska sägas upp till den 9 februari, då man vet om städarna får gå över till den nya entreprenören eller inte. Läs mer

SJ: Gör om pendelupphandlingen

SJ anser att det fortfarande finns stora frågetecken kring beslutet att ge MTR kontraktet på pendeltågstrafiken i Stockholm. Därför går bolaget vidare med sitt överklagande. Läs mer

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva ska köra östgötatåg i tio år

Arriva fortsätter att köra Östgötapendeln från första juni 2015. Avtalet löper på tio år med möjlighet att förlänga ytterligare fyra år. Läs mer

Fortsatt tystnad kring olyckan på Saltsjöbanan

Drygt ett år har gått sedan tåget på Saltsjöbanan körde in i ett hus vid ändstationen. Ännu finns ingen officiell version av vad som hände. Trots minst fem olika utredningar. Läs mer

– Förstår att det kommer gå åt helvete

I drygt 80 kilometer i timmen kör tåget på Saltsjöbanan igenom stoppbocken vid ändstationen och in i ett bostadshus. Det stannar på 2,3 sekunder. Ombord finns Sara, städaren som först beskylldes för att ha stulit tåget. I en exklusiv intervju för Sekotidningen berättar hon om olycksnatten, beskyllningarna och rehabiliteringen. Läs mer

”Skärp tillsynen på järnvägen”

Haverikommissionen beslutade i dag att utreda olyckan på Saltsjöbanan där en städare skadades svårt. Seko kräver att Transportstyrelsen blir aktivare i sin tillsyn av säkerheten och förbundet ska fråga medlemmarna vad de anser. Läs mer

Städerskan inte längre misstänkt

Åklagaren har skrivit av misstankarna mot städerskan som befann sig ombord på tåget som kraschade in i ett bostadshus. Läs mer

Arriva backar om stulet tåg

Det kan ha varit en olyckshändelse att städaren på Saltsjöbanan fick i gång tåget som sedan körde in i ett hus vid slutstationen. Det uppger flera medier i dag. Läs mer

Tåg körde in i hus

En städerska på Saltsjöbanan har enligt uppgift i natt stulit ett tåg med vilket hon kraschade in i ett bostadshus. Hon är nu häktad, misstänkt för allmänfarlig ödeläggelse. Läs mer

1,8 miljoner till sparkade kontrollanter

Nio före detta biljettkontrollanter i Stockholm får omkring 200 000 kronor var av Securitas efter en förlikning. Läs mer