Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Utredaren Gunnar Alexandersson anser att Trafikverket har usel koll i den utredning han idag överlämnade till infrastrukturminister Anna Johansson
Nyhet

Skarp kritik mot Trafikverket

Trafikverket fick en rejäl känga när utredningen om järnvägens organisation i dag presenterade ett delbetänkande om järnvägsunderhållet. Ingen koll och dålig styrning var betyget från utredaren.

16 april 2015 15:31

Trafikverket har ingen koll på var pengarna de får gör mest nytta. Det är utredarens beska besked, om än uttryckt i andra ordalag:

– Trafikverket har inte ett ändamålsenligt system för att ge en aggregerad bild av anläggningen, dess tillstånd, kostnad för att byta komponenter och när så behöver ske, kopplat till användningen av anläggningen, sade utredaren Gunnar Alexendersson.

– Det är anmärkningsvärt hård kritik mot Trafikverket och regeringen måste snarast återkomma med åtgärder för att komma till rätta med det här, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

När det gäller utförandet av underhållet anser utredaren att det även fortsatt borde handlas upp av externa entreprenörer. I alla fall i dagsläget. Han öppnar emellertid för att det både finns fördelar och nackdelar med att låta Trafikverket ha egna resurser för att bedriva underhåll i spåren. Denna slutsats han landar i är Trafikverket själva ska avgöra huruvida de vill utföra underhåll i egen regi eller inte.

– Det innebär en avpolitisering av järnvägsfrågan. Frågan är av alldeles för stor politisk vikt för att avgöras av anställda tjänstemän. Ansvariga politiker måste kunna ställas till svars för den infrastruktur som finansieras genom skattemedel. Vi tycker att utredaren ska lämna ett konkret förslag på hur underhållet ska bedrivas, säger Sekos ordförande Janne Rudén.

När det gäller besiktningen av banan är Alexandersson tydligare. Den ska ske i egen regi, både när det gäller vad som behöver göras och i efterkontrollerna av utfört arbete.

– Det är ett bra förslag, men långt ifrån tillräckligt. I ett första steg bör man skapa en egen järnvägsenhet inom Trafikverket och på sikt tror jag att en egen myndighet för järnvägsfrågor är det bästa, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

Järnvägsbranschens intresseorganisationen ser också allvarligt på kritiken mot Trafikverket, även om man inte till fullo delar Sekos analys av vad som behöver göras.

– Att återförstatliga underhållet löser inga problem. Fokusera istället på det som gör skillnad – dela upp Trafikverket i två separata enheter, en för väg och en för järnväg. Det skulle förbättra styrningen av verksamheten och öka kompetensen i upphandlingar, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen i ett pressmeddelande.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att regeringen kommer återkomma med förslag utifrån utredningen runt årsskiftet och att man till dess ska fortsätta kunskapsinhämtandet.

Är du förvånad över den skarpa kritiken mot Trafikverket?

– Delar av nulägesbeskrivningen överraskar. Jag har ju haft en aning, men när man får en samlad bild så här blir det mycket tydligare. Och utifrån den bilden blir det tydligt att mer behöver göras, säger Anna Johansson.

Trafikverket håller med om delar av kritiken men hävdar att det redan pågår ett förbättringsarbete.

– Vi har själva sett flera av bristerna och arbetar redan med ett flertal åtgärder för att bli bättre. Mycket fungerar bra i Trafikverket, men de brister som utredningen pekar på är mycket viktiga att komma till rätta med. Utredningen stärker mig i min uppfattning att vi jobbar med rätt åtgärder och att vi i är på väg åt rätt håll, säger Torbjörn Suneson, tillförordnad generaldirektör på Trafikverket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Kvinnor avstår fackliga kurser efter sextrakasserier

Sexuella trakasserier är så vanligt förekommande att kvinnor avstår från att gå på fackliga kurser. Nyligen inträffade ett allvarligare fall på LO:s kursgård Runö.  Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Tågvärdar testar kroppskameror

Under tre månader framåt ska ett antal tågvärdar på Pågatågen bära kroppskameror. Tanken är att det ska öka tryggheten ombord på tågen. En utvärdering får avgöra om alla ska bära kameror. Läs mer

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Arbetsmiljöverket kritiserar Strukton

Efter en inspektion på Strukton rail riktar Arbetsmiljöverket kritik mot företagets arbetsmiljöarbetet. Bolaget har två månader på sig att svara hur man ska åtgärda bristerna. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Bruttolön

Lön före skatt.