Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Utredaren Gunnar Alexandersson anser att Trafikverket har usel koll i den utredning han idag överlämnade till infrastrukturminister Anna Johansson
Nyhet

Skarp kritik mot Trafikverket

Trafikverket fick en rejäl känga när utredningen om järnvägens organisation i dag presenterade ett delbetänkande om järnvägsunderhållet. Ingen koll och dålig styrning var betyget från utredaren.

16 april 2015 15:31

Trafikverket har ingen koll på var pengarna de får gör mest nytta. Det är utredarens beska besked, om än uttryckt i andra ordalag:

– Trafikverket har inte ett ändamålsenligt system för att ge en aggregerad bild av anläggningen, dess tillstånd, kostnad för att byta komponenter och när så behöver ske, kopplat till användningen av anläggningen, sade utredaren Gunnar Alexendersson.

– Det är anmärkningsvärt hård kritik mot Trafikverket och regeringen måste snarast återkomma med åtgärder för att komma till rätta med det här, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko.

När det gäller utförandet av underhållet anser utredaren att det även fortsatt borde handlas upp av externa entreprenörer. I alla fall i dagsläget. Han öppnar emellertid för att det både finns fördelar och nackdelar med att låta Trafikverket ha egna resurser för att bedriva underhåll i spåren. Denna slutsats han landar i är Trafikverket själva ska avgöra huruvida de vill utföra underhåll i egen regi eller inte.

– Det innebär en avpolitisering av järnvägsfrågan. Frågan är av alldeles för stor politisk vikt för att avgöras av anställda tjänstemän. Ansvariga politiker måste kunna ställas till svars för den infrastruktur som finansieras genom skattemedel. Vi tycker att utredaren ska lämna ett konkret förslag på hur underhållet ska bedrivas, säger Sekos ordförande Janne Rudén.

När det gäller besiktningen av banan är Alexandersson tydligare. Den ska ske i egen regi, både när det gäller vad som behöver göras och i efterkontrollerna av utfört arbete.

– Det är ett bra förslag, men långt ifrån tillräckligt. I ett första steg bör man skapa en egen järnvägsenhet inom Trafikverket och på sikt tror jag att en egen myndighet för järnvägsfrågor är det bästa, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng.

Järnvägsbranschens intresseorganisationen ser också allvarligt på kritiken mot Trafikverket, även om man inte till fullo delar Sekos analys av vad som behöver göras.

– Att återförstatliga underhållet löser inga problem. Fokusera istället på det som gör skillnad – dela upp Trafikverket i två separata enheter, en för väg och en för järnväg. Det skulle förbättra styrningen av verksamheten och öka kompetensen i upphandlingar, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen i ett pressmeddelande.

Infrastrukturminister Anna Johansson säger att regeringen kommer återkomma med förslag utifrån utredningen runt årsskiftet och att man till dess ska fortsätta kunskapsinhämtandet.

Är du förvånad över den skarpa kritiken mot Trafikverket?

– Delar av nulägesbeskrivningen överraskar. Jag har ju haft en aning, men när man får en samlad bild så här blir det mycket tydligare. Och utifrån den bilden blir det tydligt att mer behöver göras, säger Anna Johansson.

Trafikverket håller med om delar av kritiken men hävdar att det redan pågår ett förbättringsarbete.

– Vi har själva sett flera av bristerna och arbetar redan med ett flertal åtgärder för att bli bättre. Mycket fungerar bra i Trafikverket, men de brister som utredningen pekar på är mycket viktiga att komma till rätta med. Utredningen stärker mig i min uppfattning att vi jobbar med rätt åtgärder och att vi i är på väg åt rätt håll, säger Torbjörn Suneson, tillförordnad generaldirektör på Trafikverket.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.