Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Skärgårdsstrejken är över

Sjöbefälen och Almega har tecknat nytt avtal för skärgårdstrafiken och därmed är den drygt två veckor långa strejken över. Befälen få ses som vinnare då avtalet innebär att tarifflönerna återinförs.

2 maj 2016 11:01

– Vi fick med oss väldigt mycket men det är svårt att vara helt nöjd när man varit i öppen konflikt. Då kan man inte få med sig allt man vill, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Det de fick med sig, som konflikten mycket handlade om, var ett återinförande av tarifflönerna som förhandlades bort i förra avtalsrörelsen.

– Det var en stor seger som skapar trygghet för de som jobbar i branschen. det är ett rättvist, säkert och jämställt lönesystem som våra medlemmar är väldigt nöjda med, säger Mats Jäderland.

Motparten, Almega, är mindre nöjd.

– Vi beklagar att vi tvingats gå bakåt och återinföra tarifferna. Det har varit en lång konflikt och till slut fick vi ge oss där. Vi är ju tvungna att ta hänsyn till den verksamhet vi driver och  understödja näringslivet i skärgården som är beroende av sjötrafiken. Speciellt nu när säsongen kommer igång ordentligt, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen.

Trots att tarifflönerna förhandlades bort i förra avtalsrörelsen har många rederier behållit den löneformen. Något som varit möjligt om man kommit överens lokalt. Nu vänder man på steken och gör tarifferna till standard och individuella löner möjliga lokalt.

Varför har så många företag behållit tarifferna trots att ni förhandlade bort dem?

– Först vill jag säga att delegationen varit helt enig. Men sedan finns det företag som tycker att tariffer passar bättre för deras verksamhet. Men vi är övertygade om att det i framtiden kommer bli individuella löner då det bäst kan utveckla företagen. Men nu får vi se tiden an, säger Patrik Eidfelt.

En annan stridsfråga har handlat om att föra ihop tre avtal till ett branschavtal. Något som båda parter förvisso vill men man är oense om nivåerna.

– Vi ville ju få med så mycket som möjligt från Waxholmsbolagsavtalet, som var det bästa. Men där lyckades vi inte, säger Mats Jäderland.

Problemet där är att Stockholms sjötrafik, som hade det avtalet, förlorade senaste upphandlingen och har begärt utträde ur Almega. Därmed är avtalet uppsagt.

– Rent juridiskt är det så och därför kunde vi inte riktigt hävda det. Nu blev det två avtal, ett för västkusten och ett för östkusten, säger Mats Jäderland.

Almega vill alltså också få till ett avtal, men ser det som en längre process.

– Det är inget vi löser i en avtalsrörelse, framförallt för att arbetstiden är så olika. Men nu har vi i alla fall bara två avtal i ställer för tre, säger Patrik Eidfelt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Lönerevision

Lokala löneförhandlingar där man ser över och utvärderar lönesättningen. Sker vanligen en gång per år.