Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Skärgårdsstrejken är över

Sjöbefälen och Almega har tecknat nytt avtal för skärgårdstrafiken och därmed är den drygt två veckor långa strejken över. Befälen få ses som vinnare då avtalet innebär att tarifflönerna återinförs.

2 maj 2016 11:01

– Vi fick med oss väldigt mycket men det är svårt att vara helt nöjd när man varit i öppen konflikt. Då kan man inte få med sig allt man vill, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Det de fick med sig, som konflikten mycket handlade om, var ett återinförande av tarifflönerna som förhandlades bort i förra avtalsrörelsen.

– Det var en stor seger som skapar trygghet för de som jobbar i branschen. det är ett rättvist, säkert och jämställt lönesystem som våra medlemmar är väldigt nöjda med, säger Mats Jäderland.

Motparten, Almega, är mindre nöjd.

– Vi beklagar att vi tvingats gå bakåt och återinföra tarifferna. Det har varit en lång konflikt och till slut fick vi ge oss där. Vi är ju tvungna att ta hänsyn till den verksamhet vi driver och  understödja näringslivet i skärgården som är beroende av sjötrafiken. Speciellt nu när säsongen kommer igång ordentligt, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen.

Trots att tarifflönerna förhandlades bort i förra avtalsrörelsen har många rederier behållit den löneformen. Något som varit möjligt om man kommit överens lokalt. Nu vänder man på steken och gör tarifferna till standard och individuella löner möjliga lokalt.

Varför har så många företag behållit tarifferna trots att ni förhandlade bort dem?

– Först vill jag säga att delegationen varit helt enig. Men sedan finns det företag som tycker att tariffer passar bättre för deras verksamhet. Men vi är övertygade om att det i framtiden kommer bli individuella löner då det bäst kan utveckla företagen. Men nu får vi se tiden an, säger Patrik Eidfelt.

En annan stridsfråga har handlat om att föra ihop tre avtal till ett branschavtal. Något som båda parter förvisso vill men man är oense om nivåerna.

– Vi ville ju få med så mycket som möjligt från Waxholmsbolagsavtalet, som var det bästa. Men där lyckades vi inte, säger Mats Jäderland.

Problemet där är att Stockholms sjötrafik, som hade det avtalet, förlorade senaste upphandlingen och har begärt utträde ur Almega. Därmed är avtalet uppsagt.

– Rent juridiskt är det så och därför kunde vi inte riktigt hävda det. Nu blev det två avtal, ett för västkusten och ett för östkusten, säger Mats Jäderland.

Almega vill alltså också få till ett avtal, men ser det som en längre process.

– Det är inget vi löser i en avtalsrörelse, framförallt för att arbetstiden är så olika. Men nu har vi i alla fall bara två avtal i ställer för tre, säger Patrik Eidfelt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Fota ditt jobb

Fota ditt jobb

Visa upp din arbetsplats, delta i Sekotidningens fototävling ”Mitt jobb”. Enda kravet är att bilden på något sätt ska ha anknytning till jobbet och gärna till dina arbetskamrater. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Varnar för smutsigare pendeltåg

Varnar för smutsigare pendeltåg

Hur skitigt blir det på Stockholms pendeltåg och stationer om hälften av städarna sägs upp? Ingen skillnad, enligt arbetsgivaren. Det tror inte städarna. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Minimilön

Den lägsta lön som arbetsgivaren enligt gällande kollektivavtal får betala ut.