Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Skärgårdsstrejken är över

Sjöbefälen och Almega har tecknat nytt avtal för skärgårdstrafiken och därmed är den drygt två veckor långa strejken över. Befälen få ses som vinnare då avtalet innebär att tarifflönerna återinförs.

2 maj 2016 11:01

– Vi fick med oss väldigt mycket men det är svårt att vara helt nöjd när man varit i öppen konflikt. Då kan man inte få med sig allt man vill, säger Mats Jäderland, vd för Sjöbefälsföreningen.

Det de fick med sig, som konflikten mycket handlade om, var ett återinförande av tarifflönerna som förhandlades bort i förra avtalsrörelsen.

– Det var en stor seger som skapar trygghet för de som jobbar i branschen. det är ett rättvist, säkert och jämställt lönesystem som våra medlemmar är väldigt nöjda med, säger Mats Jäderland.

Motparten, Almega, är mindre nöjd.

– Vi beklagar att vi tvingats gå bakåt och återinföra tarifferna. Det har varit en lång konflikt och till slut fick vi ge oss där. Vi är ju tvungna att ta hänsyn till den verksamhet vi driver och  understödja näringslivet i skärgården som är beroende av sjötrafiken. Speciellt nu när säsongen kommer igång ordentligt, säger Patrik Eidfelt, förhandlingschef på Almega tjänsteföretagen.

Trots att tarifflönerna förhandlades bort i förra avtalsrörelsen har många rederier behållit den löneformen. Något som varit möjligt om man kommit överens lokalt. Nu vänder man på steken och gör tarifferna till standard och individuella löner möjliga lokalt.

Varför har så många företag behållit tarifferna trots att ni förhandlade bort dem?

– Först vill jag säga att delegationen varit helt enig. Men sedan finns det företag som tycker att tariffer passar bättre för deras verksamhet. Men vi är övertygade om att det i framtiden kommer bli individuella löner då det bäst kan utveckla företagen. Men nu får vi se tiden an, säger Patrik Eidfelt.

En annan stridsfråga har handlat om att föra ihop tre avtal till ett branschavtal. Något som båda parter förvisso vill men man är oense om nivåerna.

– Vi ville ju få med så mycket som möjligt från Waxholmsbolagsavtalet, som var det bästa. Men där lyckades vi inte, säger Mats Jäderland.

Problemet där är att Stockholms sjötrafik, som hade det avtalet, förlorade senaste upphandlingen och har begärt utträde ur Almega. Därmed är avtalet uppsagt.

– Rent juridiskt är det så och därför kunde vi inte riktigt hävda det. Nu blev det två avtal, ett för västkusten och ett för östkusten, säger Mats Jäderland.

Almega vill alltså också få till ett avtal, men ser det som en längre process.

– Det är inget vi löser i en avtalsrörelse, framförallt för att arbetstiden är så olika. Men nu har vi i alla fall bara två avtal i ställer för tre, säger Patrik Eidfelt.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Alltid redo till havs

Alltid redo till havs

Att hämta och lämna lotsar, bistå Sjöräddningen och att sprida de dödas aska. Det är huvuduppgifterna för båtmännen ombord på tjänstebåt 2013 i Malmö. Läs mer

Privat jobbförmedling
Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Ylva Johansson: Matchningsföretag måste leverera

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) kommenterar Arbetet och Sekotidningens avslöjande om att Arbetsförmedlingens externa jobbcoacher får vara hur dåliga som helst på 27 orter i landet – utan att slängas ut. Läs mer

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

Fransk strejkvår stoppar utförsäljning

En tre månader lång strejk har inte hindrat att passagerartrafiken öppnas för konkurrens. Men en ny lag ska stoppa privatisering av SNCF, det statliga franska järnvägsbolaget. Läs mer

Privat jobbförmedling
Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Kommunerna där jobbmatchningen kan vara hur dålig som helst

Arbetsförmedlingen slänger ut matchningsföretag som inte hittar jobb till arbetslösa deltagare. Men i 27 kommuner kan företagen ha hur dåliga resultat som helst – och ändå få vara kvar. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Städbolag betalade ut fel lön – nu får städarna rätt

Drygt 40 städare på Solreneriet i Stockholm har under lång tid fått fel lön. Enligt Seko har städföretaget, som jobbat på uppdrag av MTR, varit skyldiga städarna en halv miljon. Efter förhandlingar har Seko nu lyckats få ut merparten av pengarna. Läs mer

”Vi sköter marken kring slottet”

”Vi sköter marken kring slottet”

Läs mer

Demokratins räddare

Demokratins räddare

Demokratin är hotad från två håll, menar Sverker Gustavsson som forskar om populismen och dess framväxt. Nu är han aktuell som medförfattare till boken ”Vad krävs för att rädda demokratin?”. Läs mer

Ta politikernas oro på allvar

Ta politikernas oro på allvar

Politiker som som har svårt att hantera sin oro innebär på sikt en fara för samhällsutvecklingen. Ett tips är att sluta lyssna på dem som skriker högst och istället satsa på en rättvis fördelning av välfärden. Läs mer

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

Tryggare jobb med socialdemokratisk regering

När de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna tar kampen mot anställningstrygghet, då måste vi visa att socialdemokraterna står för tryggare jobb och justa villkor. Det skriver tre riksdagskandidater och Seko-medlemmar i en debattartikel. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Seko: Kriminalvården behöver mer resurser

Det är trångt, mycket ensamarbete, trakasserier, hot och våld inom Kriminalvården. Det visar en medlemsundersökning som Seko gjort bland medlemmar på anstalter, häkten och i transportverksamheten. Läs mer

Privat jobbförmedling
Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Så blir arbetslösa en kassako för bemanningsbolag

Bemanningsbolag jobbcoachar arbetslösa på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Samtidigt anställer de själva sina deltagare och får bonus för varje fixat jobb. I en gemensam granskning har Sekotidningen och Arbetet tittat på hur det går till. Läs mer

Parterna lägger förslag om strejkrätten

Parterna lägger förslag om strejkrätten

De fackliga centralorganisationerna LO, TCO och Saco har gjort upp med de privata arbetsgivarna i Svenskt näringsliv om förändringar av strejkrätten. Förslaget innebär att stridsåtgärder ska endast få vidtas för att uppnå kollektivavtal med fredsplikt. Läs mer

Järnvägsunderhåll
Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Statligt järvägsunderhåll – nostalgi eller framtid

Regeringen föreslår att Trafikverket ska sköta hälften av järnvägsunderhållet i egen regi. Seko gillar förslaget, men det finns privatanställda som är kritiska och känner sig förbisedda av förbundet. Läs mer

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Uppsagt arbetstidsavtal på Green Cargo

Seko Green Cargo har sagt upp arbetstidsavtalet som infördes 2017. Anledningen är att schemana för lokförarna blev sämre trots löften om motsatsen. Läs mer

Mertidsblockad

En stridsåtgärd där facket stoppar allt mertidsarbete på en arbetsplats eller inom ett företag.