Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vem ska köra Vaxholmsbolaget båtar i vår? Striden rasar vidare. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Sjöslag i skärgårdstrafiken

Seko sjöfolk ifrågasätter TRSM:s kompetens att klara av trafikstarten den 15 april. Nonsen, tycker TRSM i något som börjar likna öppet krig i upphandlingen av skärgårdstrafiken. Dessutom tycks en tredje part ha lagt sig i.

15 februari 2016 08:25

Den storm som blåst upp i upphandlingen av skärgårdstrafiken börjar närma sig orkanstyrka med inslag av hagel i form av anklagelser och motanklagelser. Här är de senaste turerna i den infekterade striden om vem som ska köra båt i Stockholms skärgård.

Seko sjöfolk har uppgifter, som Sekotidningen tagit del av, om att TRSM Group 1 saknar nödvändig säkerhetsdokumentation,  så kallade ISM-manualer, något man nu är på jakt efter. Med anledning av det har ombudsmannen Chang Strömberg skrivit ett öppet brev till ledamöterna i Trafiknämnden i Stockholms landsting. Där ifrågasätter han kompetensen hos TRSM och menar att det är fel att direktupphandla trafiken med vinnarna i väntan på att överklagandena har hanterats i domstol. I stället bör man förlänga med de nuvarande operatörerna, enligt Seko sjöfolk.

– Att de är ute och fiskar efter manuelerna tyder ju på att de inte kommit så långt. Trafikstarten börjar närma sig och det här kan påverka både trafiken och våra medlemmars situation ombord, säger Chang Strömberg.

Anna Öberg är vd för Stockholms sjötrafik (SSAB), en av de nuvarande operatörerna, bekräftar uppgifterna.

– Vi har blivit kontaktade av TRSM som bett oss lämna över våra ISM-manualer. Men så funkar det inte. De är individuella för varje rederi och är inget man kan ärva.

Manualerna ska godkännas av Transportstyrelsen som också ska inspektera såväl rederiet som alla fartyg innan man får bedriva sjötrafik. Enligt uppgifter från Transportstyrelsen behöver de två till tre veckor på sig från det att manualerna lämnas in till de kan vara godkända.

Anna Öberg uppger också att TRSM kontaktat henne och ställt grundläggande frågor om sjösäkerhet och om personalen får dricka alkohol eller använda droger ombord.

– Vi har påtalat detta för Trafikförvaltningen och sagt att vi varken har tid eller lust att utbilda ett bolag som tydligen anses vara mer kompetenta än vi, säger Anna Öberg.

Anette Schilde, vd för TRSM Group, tycker att anklagelserna är löjliga.

– Enligt avtalet är vi skyldiga att samverka med den avvecklande operatören för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Då har vi bett de nuvarande operatörerna att lämna över manualerna. Blidösundsbolaget har lämnat över sina men SSAB vägrar. Men det är inga problem, vi kan göra egna och det räknar vi vara klara med till den 1 mars.

Har ni egen kompetens för att ta fram manualerna?

– Absolut, vi har en rederiinspektör anställd och han är van att göra sådana.

Att de bett SSAB om manualerna och även om att ta över kassasystemet ombord är inget konstigt enligt Anette Schilde.

– Manualerna är fartygsspecifika och besättningen är van att arbeta med de befintliga, så det skulle underlätta för alla. Men vägrar de så gör vi egna som sagt. Vad gäller kassasystemet tycker vi att vi gör dem en tjänst då de har två år kvar på leasingavtalet.

För att krångla till det hela lite extra tycks ytterligare en kock ha börjar röra om i soppan. Enligt Anna Öberg har hon blivit kontaktad av Mattias Johansson som är styrelseordföranden för Stockholm info och Skärgårdsrederiet, som också var med och la bud i upphandlingen. Enligt Öberg ska han ha påstått sig ha makten att antingen hjälpa eller stjälpa TRSM. Mot en aktiepost om 51 procent i SSAB erbjöd sig Mattias Johansson att se till att TRSM inte skulle klara av att fullfölja uppdraget vilket då skulle innebära att SSAB, som kom tvåa i upphandlingen, skulle få det.

– Jag blev kontaktad av Mattias Johansson och han sa att de antingen kunde hjälpa eller stjälpa TRSM. Men jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna ha det inflytandet. Vi gör inga sådan affärer, säger Anna Öberg.

Alternativt skulle Skärgårdsrederiet hjälpa TRSM att klara trafikstarten.

Sekotidningen har sökt Mattias Johansson utan resultat. Men Skärgårdsrederiets vd, Micha Gottfarb, tycker det låter märkligt.

– Jag har inte den blekaste aning om detta. Det låter helt befängt. Vi var ju med och la bud, men vi har inte ens överklagat. Vi har inga sådana manualer och jag ser inte hur vi skulle kunna påverka ett sådant beslut.

Har ni varit i kontakt med TRSM i den här frågan?

– Nej, jag har haft kontakt med Anette Schilde men det är inget jag vill gå in på. De kör ju Arlandabuss också och Stockholm info samarbetar om det.

Till saken hör att Anette Schilde var delägare och styrelseledamot i Skärgårdsrederiet till för ett år sedan. Men enligt henne har hon inte kontaktats av bolaget.

– Jag har aldrig hört talas om detta. Det har inget med oss att göra. Om det skulle vara så är det ju ett fruktansvärt påhopp på både oss och SSAB.

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Ajournera

Att göra ett tillfälligt uppehåll i förhandlingar, till exempel för enskilda överläggningar.