Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vem ska köra Vaxholmsbolaget båtar i vår? Striden rasar vidare. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Sjöslag i skärgårdstrafiken

Seko sjöfolk ifrågasätter TRSM:s kompetens att klara av trafikstarten den 15 april. Nonsen, tycker TRSM i något som börjar likna öppet krig i upphandlingen av skärgårdstrafiken. Dessutom tycks en tredje part ha lagt sig i.

15 februari 2016 08:25

Den storm som blåst upp i upphandlingen av skärgårdstrafiken börjar närma sig orkanstyrka med inslag av hagel i form av anklagelser och motanklagelser. Här är de senaste turerna i den infekterade striden om vem som ska köra båt i Stockholms skärgård.

Seko sjöfolk har uppgifter, som Sekotidningen tagit del av, om att TRSM Group 1 saknar nödvändig säkerhetsdokumentation,  så kallade ISM-manualer, något man nu är på jakt efter. Med anledning av det har ombudsmannen Chang Strömberg skrivit ett öppet brev till ledamöterna i Trafiknämnden i Stockholms landsting. Där ifrågasätter han kompetensen hos TRSM och menar att det är fel att direktupphandla trafiken med vinnarna i väntan på att överklagandena har hanterats i domstol. I stället bör man förlänga med de nuvarande operatörerna, enligt Seko sjöfolk.

– Att de är ute och fiskar efter manuelerna tyder ju på att de inte kommit så långt. Trafikstarten börjar närma sig och det här kan påverka både trafiken och våra medlemmars situation ombord, säger Chang Strömberg.

Anna Öberg är vd för Stockholms sjötrafik (SSAB), en av de nuvarande operatörerna, bekräftar uppgifterna.

– Vi har blivit kontaktade av TRSM som bett oss lämna över våra ISM-manualer. Men så funkar det inte. De är individuella för varje rederi och är inget man kan ärva.

Manualerna ska godkännas av Transportstyrelsen som också ska inspektera såväl rederiet som alla fartyg innan man får bedriva sjötrafik. Enligt uppgifter från Transportstyrelsen behöver de två till tre veckor på sig från det att manualerna lämnas in till de kan vara godkända.

Anna Öberg uppger också att TRSM kontaktat henne och ställt grundläggande frågor om sjösäkerhet och om personalen får dricka alkohol eller använda droger ombord.

– Vi har påtalat detta för Trafikförvaltningen och sagt att vi varken har tid eller lust att utbilda ett bolag som tydligen anses vara mer kompetenta än vi, säger Anna Öberg.

Anette Schilde, vd för TRSM Group, tycker att anklagelserna är löjliga.

– Enligt avtalet är vi skyldiga att samverka med den avvecklande operatören för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Då har vi bett de nuvarande operatörerna att lämna över manualerna. Blidösundsbolaget har lämnat över sina men SSAB vägrar. Men det är inga problem, vi kan göra egna och det räknar vi vara klara med till den 1 mars.

Har ni egen kompetens för att ta fram manualerna?

– Absolut, vi har en rederiinspektör anställd och han är van att göra sådana.

Att de bett SSAB om manualerna och även om att ta över kassasystemet ombord är inget konstigt enligt Anette Schilde.

– Manualerna är fartygsspecifika och besättningen är van att arbeta med de befintliga, så det skulle underlätta för alla. Men vägrar de så gör vi egna som sagt. Vad gäller kassasystemet tycker vi att vi gör dem en tjänst då de har två år kvar på leasingavtalet.

För att krångla till det hela lite extra tycks ytterligare en kock ha börjar röra om i soppan. Enligt Anna Öberg har hon blivit kontaktad av Mattias Johansson som är styrelseordföranden för Stockholm info och Skärgårdsrederiet, som också var med och la bud i upphandlingen. Enligt Öberg ska han ha påstått sig ha makten att antingen hjälpa eller stjälpa TRSM. Mot en aktiepost om 51 procent i SSAB erbjöd sig Mattias Johansson att se till att TRSM inte skulle klara av att fullfölja uppdraget vilket då skulle innebära att SSAB, som kom tvåa i upphandlingen, skulle få det.

– Jag blev kontaktad av Mattias Johansson och han sa att de antingen kunde hjälpa eller stjälpa TRSM. Men jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna ha det inflytandet. Vi gör inga sådan affärer, säger Anna Öberg.

Alternativt skulle Skärgårdsrederiet hjälpa TRSM att klara trafikstarten.

Sekotidningen har sökt Mattias Johansson utan resultat. Men Skärgårdsrederiets vd, Micha Gottfarb, tycker det låter märkligt.

– Jag har inte den blekaste aning om detta. Det låter helt befängt. Vi var ju med och la bud, men vi har inte ens överklagat. Vi har inga sådana manualer och jag ser inte hur vi skulle kunna påverka ett sådant beslut.

Har ni varit i kontakt med TRSM i den här frågan?

– Nej, jag har haft kontakt med Anette Schilde men det är inget jag vill gå in på. De kör ju Arlandabuss också och Stockholm info samarbetar om det.

Till saken hör att Anette Schilde var delägare och styrelseledamot i Skärgårdsrederiet till för ett år sedan. Men enligt henne har hon inte kontaktats av bolaget.

– Jag har aldrig hört talas om detta. Det har inget med oss att göra. Om det skulle vara så är det ju ett fruktansvärt påhopp på både oss och SSAB.

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Förhandlingsdelegation

En grupp som utses av förbundsstyrelsen för att vara med under avtalsförhandlingarna.