Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Vem ska köra Vaxholmsbolaget båtar i vår? Striden rasar vidare. Foto: Kenneth Hellman
Nyhet

Sjöslag i skärgårdstrafiken

Seko sjöfolk ifrågasätter TRSM:s kompetens att klara av trafikstarten den 15 april. Nonsen, tycker TRSM i något som börjar likna öppet krig i upphandlingen av skärgårdstrafiken. Dessutom tycks en tredje part ha lagt sig i.

15 februari 2016 08:25

Den storm som blåst upp i upphandlingen av skärgårdstrafiken börjar närma sig orkanstyrka med inslag av hagel i form av anklagelser och motanklagelser. Här är de senaste turerna i den infekterade striden om vem som ska köra båt i Stockholms skärgård.

Seko sjöfolk har uppgifter, som Sekotidningen tagit del av, om att TRSM Group 1 saknar nödvändig säkerhetsdokumentation,  så kallade ISM-manualer, något man nu är på jakt efter. Med anledning av det har ombudsmannen Chang Strömberg skrivit ett öppet brev till ledamöterna i Trafiknämnden i Stockholms landsting. Där ifrågasätter han kompetensen hos TRSM och menar att det är fel att direktupphandla trafiken med vinnarna i väntan på att överklagandena har hanterats i domstol. I stället bör man förlänga med de nuvarande operatörerna, enligt Seko sjöfolk.

– Att de är ute och fiskar efter manuelerna tyder ju på att de inte kommit så långt. Trafikstarten börjar närma sig och det här kan påverka både trafiken och våra medlemmars situation ombord, säger Chang Strömberg.

Anna Öberg är vd för Stockholms sjötrafik (SSAB), en av de nuvarande operatörerna, bekräftar uppgifterna.

– Vi har blivit kontaktade av TRSM som bett oss lämna över våra ISM-manualer. Men så funkar det inte. De är individuella för varje rederi och är inget man kan ärva.

Manualerna ska godkännas av Transportstyrelsen som också ska inspektera såväl rederiet som alla fartyg innan man får bedriva sjötrafik. Enligt uppgifter från Transportstyrelsen behöver de två till tre veckor på sig från det att manualerna lämnas in till de kan vara godkända.

Anna Öberg uppger också att TRSM kontaktat henne och ställt grundläggande frågor om sjösäkerhet och om personalen får dricka alkohol eller använda droger ombord.

– Vi har påtalat detta för Trafikförvaltningen och sagt att vi varken har tid eller lust att utbilda ett bolag som tydligen anses vara mer kompetenta än vi, säger Anna Öberg.

Anette Schilde, vd för TRSM Group, tycker att anklagelserna är löjliga.

– Enligt avtalet är vi skyldiga att samverka med den avvecklande operatören för att övergången ska bli så smidig som möjligt. Då har vi bett de nuvarande operatörerna att lämna över manualerna. Blidösundsbolaget har lämnat över sina men SSAB vägrar. Men det är inga problem, vi kan göra egna och det räknar vi vara klara med till den 1 mars.

Har ni egen kompetens för att ta fram manualerna?

– Absolut, vi har en rederiinspektör anställd och han är van att göra sådana.

Att de bett SSAB om manualerna och även om att ta över kassasystemet ombord är inget konstigt enligt Anette Schilde.

– Manualerna är fartygsspecifika och besättningen är van att arbeta med de befintliga, så det skulle underlätta för alla. Men vägrar de så gör vi egna som sagt. Vad gäller kassasystemet tycker vi att vi gör dem en tjänst då de har två år kvar på leasingavtalet.

För att krångla till det hela lite extra tycks ytterligare en kock ha börjar röra om i soppan. Enligt Anna Öberg har hon blivit kontaktad av Mattias Johansson som är styrelseordföranden för Stockholm info och Skärgårdsrederiet, som också var med och la bud i upphandlingen. Enligt Öberg ska han ha påstått sig ha makten att antingen hjälpa eller stjälpa TRSM. Mot en aktiepost om 51 procent i SSAB erbjöd sig Mattias Johansson att se till att TRSM inte skulle klara av att fullfölja uppdraget vilket då skulle innebära att SSAB, som kom tvåa i upphandlingen, skulle få det.

– Jag blev kontaktad av Mattias Johansson och han sa att de antingen kunde hjälpa eller stjälpa TRSM. Men jag har mycket svårt att se hur de skulle kunna ha det inflytandet. Vi gör inga sådan affärer, säger Anna Öberg.

Alternativt skulle Skärgårdsrederiet hjälpa TRSM att klara trafikstarten.

Sekotidningen har sökt Mattias Johansson utan resultat. Men Skärgårdsrederiets vd, Micha Gottfarb, tycker det låter märkligt.

– Jag har inte den blekaste aning om detta. Det låter helt befängt. Vi var ju med och la bud, men vi har inte ens överklagat. Vi har inga sådana manualer och jag ser inte hur vi skulle kunna påverka ett sådant beslut.

Har ni varit i kontakt med TRSM i den här frågan?

– Nej, jag har haft kontakt med Anette Schilde men det är inget jag vill gå in på. De kör ju Arlandabuss också och Stockholm info samarbetar om det.

Till saken hör att Anette Schilde var delägare och styrelseledamot i Skärgårdsrederiet till för ett år sedan. Men enligt henne har hon inte kontaktats av bolaget.

– Jag har aldrig hört talas om detta. Det har inget med oss att göra. Om det skulle vara så är det ju ett fruktansvärt påhopp på både oss och SSAB.

 

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

Dödsolycka ombord på Silja Symphony

En målare som arbetade med att renovera hytter ombord på Silja Symphony omkom i en arbetsplatsolycka i lördags. Dödsorsaken uppges vara en felaktig bygglampa som gett mannen en elchock. Läs mer

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ:s kundtjänst privatiseras

SJ har beslutat att lägga ut kundtjänsten i Ånge på ett privat företag. Webhelp, som tar över, lovar att vara kvar i minst fem år och har skrivit ett specialavtal för de anställda. Läs mer

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Brevbärare blev överfallen vid sin bil

Två män försökte med våld ta brevbäraren Åsa Åsbergs postbil. En av männen greppade så hårt tag om Åsas nacke att hon har ständig värk flera veckor efteråt. Hon chockades och gav inte männen bilnycklarna. Läs mer

Många besök under Sekos medlemsvecka

Många besök under Sekos medlemsvecka

Närmare 10 000 anställda i Sekos branscher fick besök när Seko hade medlemsvecka i april. Nu har förbundet registrerat plussiffror i medlemsregistret för första gången på länge. Läs mer

Experten: Så undviker du en stressig semester

Experten: Så undviker du en stressig semester

Sommarsemestern ser många fram emot som en tid för att ta det lugnt och ha det härligt. Men så blir det långt ifrån alltid när ambitionerna blir för stora. Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare, hur man kan tänka för att inte hamna i värsta semesterstressen. Läs mer

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

Häktet i Göteborg flyttade på skyddsombud

I april beslutade Kriminalvården i region väst att flytta Sekos skyddsombud Leif Kyldal från häktet Göteborg till Skogomeanstalten. Han närmaste chef hade känt sig hotad när Leif pekade på arbetsmiljöproblem på avdelningen. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.