Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Kongress 2017
Förbundsstyrelsen ska lyssna mer på medlemmarna, tycker Krister Rosén, som gör sin sista kongress. Foto: Madeleine Andersson
Reportage

Sista kongressen för ordförande Rudén och ombudet Rosén

Efter 45 år i branschen är årets Sekokongress den sista för vägarbetaren Krister Rosén. Han ska fylla 66 år och går i pension i sommar.

29 mars 2017 08:40

Han vill vara med en gång till för att se till att det blir en bra förbundsstyrelse, för en gångs skull, som han uttrycker det.

Vad är det för fel på den nuvarande?

– Den speglar inte hela förbundet, tycker jag, men framför allt lyssnar de inte på folket därnere, de är inte ute bland medlemmarna, gräsrötterna, för att ta reda på vad de vill ha ut av facket. De är dåliga på att lyssna, helt enkelt.

Vad skulle de få höra?

– Vad medlemmarna vill med Seko, ska det bara handla om avtal och pengar exempelvis.

Hur ska det gå till?

– Det är lätt och kostar inget att ta sig tid. När vår ordförande Janne Rudén var på regionens årsmöte i Växjö stannade han inte och pratade med alla. Det blev en stor besvikelse, kan jag säga.

Krister Rosén anser att Janne Rudén har styrt lite väl hårt, med ”dekret” mer än med medinflytande. Samtidigt som informationen brustit.

– Men han har varit en bra ordförande ändå. Särskilt utåt. Han har vågat prata i media och sagt en del bra saker.

Krister Rosén bor i Tranås och har arbetat som asfaltläggare i många år. Han började 1975 och blev facklig på heltid först 2008– 2009. Idag är han huvudskyddsombud på NCC Industry, tidigare Roads, och aktiv i väg- och banklubben sydost. Han hör till Se- kos regionkontor i Växjö.

Han älskar att prata med folk, åka runt på arbetsplatser och snacka med nyanställda, fråga om de är med i facket, höra om deras intressen. Det är så Seko kan få medlemmar, tror han. Också en viktig fråga för kongressen. Själv har han motionerat om avdragsrätt för fackföreningsavgiften.

– Om vi får dra av den spelar det inte så stor roll att andra fack har lägre avgift. Då blir det lättare att konkurrera, säger Krister.

Att han är äldst av alla ombud gör honom inget. Det känns bra, säger han, eftersom den unga generationen är så bra. Många yngre värdesätter ledigheten, fritiden, vilket är hans främsta lärdom av yrkeslivet.

– Det är jätteviktigt att inte göra som vi äldre gjorde, som tillbringar mer tid med barn- barnen än vi gjorde med barnen.

Själv arbetade Krister Rosén periodvis för mycket och var borta i veckorna. Han sökte till sist jobb på hemorten. Först fick han nej när han sökte jobbet.

Krister och övriga väg- och banombud får en utbildning inför kongressen. Många vet inte hur det går till, och kan vara rädda att stå i talarstolen.

– Det ska utbildningen råda bot på. Vi ska svetsas samman i olika frågor, men är också fria att rösta som vi vill under kongressen, säger han. Jag ska rösta för det reviderade stadgeförslaget om att behålla regionerna, och jag ställer upp på förslaget att minska antalet ledamöter i förbundsstyrelsen.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Förvaltningsrätten: Bring citymail ska se till att brevbärare kan gå på toaletten

Bring citymail ska se till att brevbärarna kan äta under tillfredsställande förhållanden, tillbringa pauser på lämplig plats och säkerställa att det finns tillräckligt många toaletter med låsbar dörr. Läs mer

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Personalen får betala priset för avreglerad elmarknad

Det har gått 20 år sedan elmarknaden avreglerades. Nu är det hög tid för en utvärdering och att regeringen säkrar att det finns tillräckligt med personal och kompetens i branschen. Läs mer

Friad för dödsolycka

Friad för dödsolycka

Göta hovrätt friar samtliga åtalade för dödsolyckan på Åsbro kursgård 2014. Det blir heller ingen företagsbot för kursgården. Läs mer

Slavlöner på fartyg

Dubbla kontrakt är vanligt för anställda ombord på bekvämlighetsflaggade fartyg. Ett officiellt som följer internationella avtal och ett hemligt där lönerna är orimligt låga, uppger tidningen Arbetet. Något Sekotidningen tidigare skrivit om. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Ingen dag är den andra lik”

”Ingen dag är den andra lik”

Freddie Åfeldt är transportledare på Hector rail och han gillar såväl jobbet som kollegerna. Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.