Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Signalvakt omkom vid vägbygge i Skåne

En signalvakt omkom igår vid ett asfalteringsarbete strax söder om Hässleholm. Mannen, som var 48 år, blev överkörd av en lastbil. Asfalteringsarbetet på platsen sköts av Svevia, men den omkomne mannen var anställd av PG:s signalvakt syd.

9 oktober 2015 11:32

Enligt Sydsvenskan är lastbilschauffören misstänkt för vållande till annans död. Polisen uppger dock på eftermiddagen att det inte finns någon misstänkt i nuläget.

Olyckan inträffade vid riksväg 23 söder om Hässleholm, i höjd med Norra Mellby. Det är oklart hur olyckan gick till, det finns uppgifter om att lastbilen tillhörde vägbygget, men det är inte bekräftat.

Thomas Skoog är facklig förtroendeman för Seko på Svevia Syd. Han vet inte så mycket om olyckan ännu.

-Det är så sorgligt, att vara signalvakt är så oerhört utsatt, säger Thomas Skoog.

PG:s signalvakt vill inte kommentera dödsolyckan.

-Vi hänvisar till Svevia, säger Johan Pedersen, som inte vill svara på några av Sekotidningens frågor.

Antalet olyckor vid vägarbeten ökar, vilket enligt Seko kan bero på att antalet vägarbeten ökar och att fler kör snabbare förbi.

-Det här är en väldigt allvarlig olycka, säger Björn-Inge Björnberg, ombudsman på Seko.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Relaterade ämnen

Dela det här

4 kommentarer

  1. fundersam

    Mycket tråkigt att det ska beöva hända ,men varför har inte flaggvakten TMA skydd när vi andra som jobbar på vägen måste använda sig av det,dom syns ju lika dåligt som oss andra .Inför strängare krav på avstängningar och fart dämpning,beklagar till flaggvaktens anhöriga

  2. Tommy Malmquist

    Vi signalvakter har inga som helst skydd, finns TMA står vi bakom denna och är de som får ta smällarna, skället och annat skit från bilister som inte vet hur man uppträder i trafiken. Ännu mindre vad avspärrningar mm betyder på arbetsplatsen. Vi har ingen status då vi inte räknas som yrkesgrupp, lägst lön sämst arbetstider och förhållanden av alla inblandade…
    Samtliga företag i branschen ser oss som en slit och slängvara, vi är nästan alltid underbemannade och har inte tillgång till varken bod eller andra faciliteter som bolagens egna anställda är så noga med att de ska ha, enligt avtal.. Samma avtal f.ö. som mitt företag skrivit under….
    Enligt facket är detta något vi själv får förhandla med företaget om, så jag undra då varför de har ett avtal som de inte behöver följa?

    Jag jobbade på den aktuella arbetsplatsen, lastbilen befann sig där han skulle då de använde den vägen till att vända på, samt köra bort massorna. Föraren av lastbilen har inte kunnat göra något för att undvika olyckan, då vakten gick baklänges in mellan bil och släp då denna backade.

  3. fundersam

    det var ju ingen kritik mot flaggvakten dom har ju ett väldigt utsatt jobb så man borde kanske se över hela systemet vid vägarbeten över lag,det ska sparas på allt ,och trafikverketsvägar är ju dom mest prispressade upphandlingar som alla vet,

  4. Christian Bengtsson Ombudsman seko

    Till att börja med vill jag beklaga sorgen till signalvaktens familj och nära.

    Signalvakterna är en väldigt utsatt yrkesgrupp då de står i första linjen mot trafiken. Man jobbar i en miljö som sällan är helt säker.
    Arbetstiderna finns reglerade i avtal gällande tider och ersättningar. Frågan om bodar finns också i ert kollektivavtal där man väldigt noga satt en standard på hur en bod ska se ut och vilken utrustning som ska finnas. Samma avtal gäller både för er som för era beställare.
    Detta är ett axplock av villkor facket har kämpat för i över hundra år.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Signalvakt omkom vid vägbygge i Skåne

En signalvakt omkom igår vid ett asfalteringsarbete strax söder om Hässleholm. Mannen, som var 48 år, blev överkörd av en lastbil. Asfalteringsarbetet på platsen sköts av Svevia, men den omkomne mannen var anställd av PG:s signalvakt syd. Läs mer

Svevia tappar trygghetsavtal

Ett hundratal Sekomedlemmar går miste om sin rätt till pension vid 60 års ålder sedan Svevia bytt arbetsgivarorganisation. Från och med nu är det 65 år som gäller, med vissa undantag. Läs mer

Svevia döms för arbetsmiljöbrott

Dumperföraren gick ner i ett närmare tre meter djupt schakt för en kontrollmätning. På väg upp rasade schaktmassorna över honom och han skadades svårt. Nu har Svevia fått en företagsbot på 300 000 kronor för arbetsmiljöbrott. Läs mer