Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Sekos låglönekrav omfattar för många”

Almegas vd Anna-Karin Hatt säger att den låglönesatsning som Seko kräver inte ryms inom märket. Det är för många personer som omfattas.

10 maj 2017 16:27

Anna-Karin Hatt känner inte igen sig i den beskrivning som flera fackförbund, bland annat Seko, ger av en organisation som söker konflikt istället för att hitta lösningar.

-I samtliga förhandlingar där Seko och andra fack varit med har vi velat lösa olika frågor på ett konstruktivt sätt, säger hon. Jag känner inte igen mig i bilden av att vi skulle söka konflikt.

 

Att Almega har haft många medlingar sedan 2013, enligt Seko 33 av 64, förklarar Anna-Karin Hatt med att organisationen har många medlemsförbund som tillsammans tecknar 160 kollektivavtal.

-Det är en stor andel av arbetsmarknadens totalt 750 avtal, och då inte så konstigt att det blir många medlingar. Å andra sidan är det inte vi som varslat om konflikt, säger hon.

Foto: Åsa Ellsäter

Enligt Anna-Karin Hatt, som är ansvarig för Almega tjänsteförbunden, dit spåravtalet och avtalet på järnvägsinfrastruktur hör, har Seko och Fastighets (som också har ett varsel som kan utlösas på fredan den 14 maj) valt att driva frågan om låglönesatsning i Almegas branscher.

Hon tycker att de förhandlingar som Seko haft under våren varit konstruktiva och fungerat väl fram till dess att Seko valt att lämna förhandlingsbordet. Almega har, enligt Anna-Karin Hatt, varit beredda att göra upp om låglönesatsning inom ramen för märket.

Men hon säger att det förutsätter att Seko betalar för det genom försämrade villkor på något annat område. En uppgörelse ska ses som ett paket.

Vad Almega krävt att Seko ska göra avkall på vill hon inte kommentera.

-Det diskuterar vi inom ramen för den pågående medlingen, inte i media, säger hon.

I teknikavtalet, där märket som ni hänvisar till sattes, står att ”den lägsta månadslönen som används vid beräkning av lönepotten är 24 000 kronor”. Det vill säga alla anställda ska behandlas som att de tjänar 24 000. Där står inget om avräkning.

-Det stämmer, men det beror på hur många individer som omfattas av det här.

I teknikavtalet står inget om att låglönesatsning inte gäller om många anställda har lön under 24 000?

-Man kan inte resonera som du gör, säger Anna-Karin Hatt. Det man måste ta hänsyn till är det samlade avtalsvärdet som är 6,5 procent på tre år.

-Vi har löst detta på ett bra sätt med Fastighets och flera andra fack och arbetsgivare har hittat bra lösningar, som Handels och Hotell- och restaurangfacket. Vi vill nå samma resultat med Seko.

Låglönesatsningen är huvudfrågan för spårtrafiken och det är den som Seko är beredda att gå ut i konflikt för.

När det gäller järnvägsinfrastrukturavtalet vill Seko att bemanningsavtalets regler ska gälla vid in- och uthyrning av personal på framför allt Infranord. Det avfärdar Anna-Karin Hatt med att det redan finns regler i det centrala avtalet.

-Seko vill ha ett veto och bestämma vilka företag som ska få jobba på det här avtalet. Det kan vi inte gå med på.

När det är bemanning har Almega ett bemanningsavtal. Varför ska inte det gälla här?

-Det gör det när det är bemanning, men det finns företag som är stora på området som inte är bemanningsföretag, säger Anna-Karin Hatt. De måste få gå på järnvägsinfrastrukturavtalet.

På frågan om varför medlemsföretag uppmanas registrera vilka som är medlemmar i facket, ISS har gjort det inom spårtrafiken, menar hon att det är nödvändigt för att kunder och allmänhet ska veta vilka arbetsuppgifter som omfattas av strejk.

Hon väljer att inte svara på frågan varför det är nödvändigt att veta när arbetet är satt i blockad och ingen ska utföra just det jobbet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Erik

    Är väl inte konstigt att järnvägsföretag tvingas registrera vilka som är med i Seko? Hur ska de annars veta vilka som ska ha den lägre månads- respektive högre timlönen som gäller för Sekos tillsvidare- respektive timanställda?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.