Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Sekos låglönekrav omfattar för många”

Almegas vd Anna-Karin Hatt säger att den låglönesatsning som Seko kräver inte ryms inom märket. Det är för många personer som omfattas.

10 maj 2017 16:27

Anna-Karin Hatt känner inte igen sig i den beskrivning som flera fackförbund, bland annat Seko, ger av en organisation som söker konflikt istället för att hitta lösningar.

-I samtliga förhandlingar där Seko och andra fack varit med har vi velat lösa olika frågor på ett konstruktivt sätt, säger hon. Jag känner inte igen mig i bilden av att vi skulle söka konflikt.

 

Att Almega har haft många medlingar sedan 2013, enligt Seko 33 av 64, förklarar Anna-Karin Hatt med att organisationen har många medlemsförbund som tillsammans tecknar 160 kollektivavtal.

-Det är en stor andel av arbetsmarknadens totalt 750 avtal, och då inte så konstigt att det blir många medlingar. Å andra sidan är det inte vi som varslat om konflikt, säger hon.

Foto: Åsa Ellsäter

Enligt Anna-Karin Hatt, som är ansvarig för Almega tjänsteförbunden, dit spåravtalet och avtalet på järnvägsinfrastruktur hör, har Seko och Fastighets (som också har ett varsel som kan utlösas på fredan den 14 maj) valt att driva frågan om låglönesatsning i Almegas branscher.

Hon tycker att de förhandlingar som Seko haft under våren varit konstruktiva och fungerat väl fram till dess att Seko valt att lämna förhandlingsbordet. Almega har, enligt Anna-Karin Hatt, varit beredda att göra upp om låglönesatsning inom ramen för märket.

Men hon säger att det förutsätter att Seko betalar för det genom försämrade villkor på något annat område. En uppgörelse ska ses som ett paket.

Vad Almega krävt att Seko ska göra avkall på vill hon inte kommentera.

-Det diskuterar vi inom ramen för den pågående medlingen, inte i media, säger hon.

I teknikavtalet, där märket som ni hänvisar till sattes, står att ”den lägsta månadslönen som används vid beräkning av lönepotten är 24 000 kronor”. Det vill säga alla anställda ska behandlas som att de tjänar 24 000. Där står inget om avräkning.

-Det stämmer, men det beror på hur många individer som omfattas av det här.

I teknikavtalet står inget om att låglönesatsning inte gäller om många anställda har lön under 24 000?

-Man kan inte resonera som du gör, säger Anna-Karin Hatt. Det man måste ta hänsyn till är det samlade avtalsvärdet som är 6,5 procent på tre år.

-Vi har löst detta på ett bra sätt med Fastighets och flera andra fack och arbetsgivare har hittat bra lösningar, som Handels och Hotell- och restaurangfacket. Vi vill nå samma resultat med Seko.

Låglönesatsningen är huvudfrågan för spårtrafiken och det är den som Seko är beredda att gå ut i konflikt för.

När det gäller järnvägsinfrastrukturavtalet vill Seko att bemanningsavtalets regler ska gälla vid in- och uthyrning av personal på framför allt Infranord. Det avfärdar Anna-Karin Hatt med att det redan finns regler i det centrala avtalet.

-Seko vill ha ett veto och bestämma vilka företag som ska få jobba på det här avtalet. Det kan vi inte gå med på.

När det är bemanning har Almega ett bemanningsavtal. Varför ska inte det gälla här?

-Det gör det när det är bemanning, men det finns företag som är stora på området som inte är bemanningsföretag, säger Anna-Karin Hatt. De måste få gå på järnvägsinfrastrukturavtalet.

På frågan om varför medlemsföretag uppmanas registrera vilka som är medlemmar i facket, ISS har gjort det inom spårtrafiken, menar hon att det är nödvändigt för att kunder och allmänhet ska veta vilka arbetsuppgifter som omfattas av strejk.

Hon väljer att inte svara på frågan varför det är nödvändigt att veta när arbetet är satt i blockad och ingen ska utföra just det jobbet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Erik

    Är väl inte konstigt att järnvägsföretag tvingas registrera vilka som är med i Seko? Hur ska de annars veta vilka som ska ha den lägre månads- respektive högre timlönen som gäller för Sekos tillsvidare- respektive timanställda?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Löneväxling

Att byta en del av lönen mot en förmån, till exempel tjänstebil eller pensionsförmån.