Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Avtal 2017
Nyhet

”Sekos låglönekrav omfattar för många”

Almegas vd Anna-Karin Hatt säger att den låglönesatsning som Seko kräver inte ryms inom märket. Det är för många personer som omfattas.

10 maj 2017 16:27

Anna-Karin Hatt känner inte igen sig i den beskrivning som flera fackförbund, bland annat Seko, ger av en organisation som söker konflikt istället för att hitta lösningar.

-I samtliga förhandlingar där Seko och andra fack varit med har vi velat lösa olika frågor på ett konstruktivt sätt, säger hon. Jag känner inte igen mig i bilden av att vi skulle söka konflikt.

 

Att Almega har haft många medlingar sedan 2013, enligt Seko 33 av 64, förklarar Anna-Karin Hatt med att organisationen har många medlemsförbund som tillsammans tecknar 160 kollektivavtal.

-Det är en stor andel av arbetsmarknadens totalt 750 avtal, och då inte så konstigt att det blir många medlingar. Å andra sidan är det inte vi som varslat om konflikt, säger hon.

Foto: Åsa Ellsäter

Enligt Anna-Karin Hatt, som är ansvarig för Almega tjänsteförbunden, dit spåravtalet och avtalet på järnvägsinfrastruktur hör, har Seko och Fastighets (som också har ett varsel som kan utlösas på fredan den 14 maj) valt att driva frågan om låglönesatsning i Almegas branscher.

Hon tycker att de förhandlingar som Seko haft under våren varit konstruktiva och fungerat väl fram till dess att Seko valt att lämna förhandlingsbordet. Almega har, enligt Anna-Karin Hatt, varit beredda att göra upp om låglönesatsning inom ramen för märket.

Men hon säger att det förutsätter att Seko betalar för det genom försämrade villkor på något annat område. En uppgörelse ska ses som ett paket.

Vad Almega krävt att Seko ska göra avkall på vill hon inte kommentera.

-Det diskuterar vi inom ramen för den pågående medlingen, inte i media, säger hon.

I teknikavtalet, där märket som ni hänvisar till sattes, står att ”den lägsta månadslönen som används vid beräkning av lönepotten är 24 000 kronor”. Det vill säga alla anställda ska behandlas som att de tjänar 24 000. Där står inget om avräkning.

-Det stämmer, men det beror på hur många individer som omfattas av det här.

I teknikavtalet står inget om att låglönesatsning inte gäller om många anställda har lön under 24 000?

-Man kan inte resonera som du gör, säger Anna-Karin Hatt. Det man måste ta hänsyn till är det samlade avtalsvärdet som är 6,5 procent på tre år.

-Vi har löst detta på ett bra sätt med Fastighets och flera andra fack och arbetsgivare har hittat bra lösningar, som Handels och Hotell- och restaurangfacket. Vi vill nå samma resultat med Seko.

Låglönesatsningen är huvudfrågan för spårtrafiken och det är den som Seko är beredda att gå ut i konflikt för.

När det gäller järnvägsinfrastrukturavtalet vill Seko att bemanningsavtalets regler ska gälla vid in- och uthyrning av personal på framför allt Infranord. Det avfärdar Anna-Karin Hatt med att det redan finns regler i det centrala avtalet.

-Seko vill ha ett veto och bestämma vilka företag som ska få jobba på det här avtalet. Det kan vi inte gå med på.

När det är bemanning har Almega ett bemanningsavtal. Varför ska inte det gälla här?

-Det gör det när det är bemanning, men det finns företag som är stora på området som inte är bemanningsföretag, säger Anna-Karin Hatt. De måste få gå på järnvägsinfrastrukturavtalet.

På frågan om varför medlemsföretag uppmanas registrera vilka som är medlemmar i facket, ISS har gjort det inom spårtrafiken, menar hon att det är nödvändigt för att kunder och allmänhet ska veta vilka arbetsuppgifter som omfattas av strejk.

Hon väljer att inte svara på frågan varför det är nödvändigt att veta när arbetet är satt i blockad och ingen ska utföra just det jobbet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Erik

    Är väl inte konstigt att järnvägsföretag tvingas registrera vilka som är med i Seko? Hur ska de annars veta vilka som ska ha den lägre månads- respektive högre timlönen som gäller för Sekos tillsvidare- respektive timanställda?

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

”Dålig snöröjning ökar risken för urspårning”

Snöröjningen på järnvägen i norra Sverige är sämre i år än tidigare. Det anser Green cargo som noterat att antalet incidenter med mindre urspårningar ökat. Trafikverket medger att snöröjningen brustit. Läs mer

Svårare för fifflande entreprenörer

Svårare för fifflande entreprenörer

Idag presenterade regeringen ett förslag om entreprenörsansvar i bygg- och anläggningsbranschen. Detta för att skydda de anställdas löner och stoppa osund konkurrens. Läs mer

6F i bråk med Jan Björklund

6F i bråk med Jan Björklund

Efter att Liberalernas partiledare Jan Björklund uttalat sig om ”de militanta LO-förbunden i 6F” i tidningen Arbetet kontrar nu 6F med att kalla Björklund politikens främsta huligan. Läs mer

Språkförbistring kan ligga bakom dödsolycka

De två estniska montörer som omkom vid ett kraftledningsarbete i Dalarna hösten 2016 kunde inte svenska och det kan ha bidragit till att de gjorde misstag. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: ”Omplacering av fackligt ombud en bestraffning”

Kriminalvården vill omplacera en facklig förtroendevald på anstalten Ljustadalen efter påståenden om kränkande särbehandling. Läs mer

Harly håller koll på entreprenörerna

Harly håller koll på entreprenörerna

I januari förra året fick Trafikverket ett regeringsuppdrag att sköta leveransuppföljningen av järnvägsunderhållet i egen regi. Redan i september var Harly Nielsen ute för att hålla koll på att entreprenörerna gör det de ska. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Raka spåret in i politiken

Raka spåret in i politiken

Lina el Yafi hamnade i hetluften när hon som klubbordförande drev kampanj för de uppsagda konduktörerna på tvärbanan. Nu gör hon politisk raketkarriär och kommer av allt att döma bli landstingspolitiker efter valet. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Billigare fackföreningsavgift bra för tryggheten

Den svenska modellen bygger på att löntagare är med i facket. Våra fackförbund ser till att löne- och avtalsvillkor följs och att nödvändiga försäkringar finns, inte minst avtals- och tjänstepension. Därför går vi socialdemokrater nu fram med förslag om att det ska bli billigare att vara med i facket. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Starkt stöd för vägarbetare som slog sönder bilruta

Vägarbetaren Timmy Edström slog en asfaltraka genom vindrutan på en bil när föraren vägrade dra ner farten. Nu har han dömts till böter och skadestånd, men han får starkt stöd och pengar från kolleger och allmänhet. Läs mer

ny på arbetsmarknaden
Maskinföraren Ghalia bryter normen

Maskinföraren Ghalia bryter normen

Ghalia Alhindi flydde från Syrien till Sverige för drygt två år sedan. Bland det första hon gjorde här var att lära sig cykla, sedan tog hon körkort och nu går hon en maskinförarutbildning. – Sen blir det lastbil och till slut flygplan, säger hon halvt på skämt, halvt på allvar. Läs mer

Ny rikspolischef välkomnas

Ny rikspolischef välkomnas

Säpochefen Anders Thornberg tar över jobbet som rikspolischef efter att hårt kritiserade Dan Eliasson tvingats bort. Seko polisen tycker att Thornberg är ett bra val men tycker att Eliasson hade kunnat sitta kvar. Läs mer

Seko och 6F inleder valrörelsen

Vem f’n bryr sig? Den frågan ställer Seko och de övriga förbunden i 6F i årets valrörelse. Enligt förbunden är svaret på frågan socialdemokraterna. Läs mer

Kriminalvården och Seko inte överens om lokalt avtal

Seko och Kriminalvården har inte lyckats komma överens om ett avtal för 2017. Nu blir det de lokala parterna som ska förhandla utifrån det centrala avtalet, som slöts i höstas. I potten finns totalt 6,5 procent på tre år med låglönesatsning. Läs mer

Statligt järnvägsunderhåll

Statligt järnvägsunderhåll

Trafikverket kommer att ta över den del av basunderhållet på järnväg som statligt ägda Infranord har. Det utlovar infrastrukturminister Tomas Eneroth idag, onsdag. Läs mer

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Lönsamt övertidsarbete kan leda till ohälsa

Vissa medarbetare i Kriminalvården arbetar väldigt mycket övertid. Den är frivillig och ger i de flesta fall betydande extrainkomster. Vilket i sin tur gör det svårt för skyddsombud och fack att se till att avtal följs. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.