Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Arbetsplatsen
Sedan 1988 har Ingmarie Wernersson arbetat inom försvaret, de två senaste på centrallagret i Arboga Foto: Ulla-Carin Ekblom
Reportage

Sekoiter med central uppgift

I en 45 000 kvadratmeter stor lagerlokal förvaras allt som kan behövas inom försvarsmakten, och det är Sekomedlemmar som håller ordning på pryttlarna.

12 juni 2015 16:16

En av 90-talet anställda på Försvarsmaktens centrallager, FMCL, är Kjell Wennerlund. Han har jobbat inom försvaret sedan 1975, varav de första 20 åren i mobiliseringsförråd.

– Där fanns kompaniernas utrustning som skulle hämtas ut i händelse av krig. Vår upp­ gift var att se till att allt var i ordning och att det fanns rätt utrustning på plats.

När så det svenska försvaret ändrade in­ riktning från ett så kallat invasionsförsvar till dagens insatsförsvar lade man ner mobförrråden och påbörjade centraliseringen av förrådsverksamheten.

Byggnaden som inhyser FMCL stod klar 2009 och här tog man efter hand över all lagerverksamhet som ti­digare var spridd i Sverige.

arboga5

– Det är klart att det är ekonomiskt mycket bättre med ett central­ lager, men samtidigt blir det mer sårbart, säger Kjell Wennerlund, vars titel är lagerarbetare.

– Men det stämmer inte så vidare värst. Vi gör allt mellan himmel och jord, säger han och visar oss det rum där han trivs allra bäst.

Snickerboa, säger skylten utanför och det är vad det är – en snickeriverkstad.

– Här inne kan jag uppfinna och småpula lite. Nu på morgonen har jag byggt en hylla för streckkodsavläsning. Alltifrån konstruktion till byggande och montering, och det gillar jag.

När Sekotidningen är på besök står han och kollegan Ingmarie Wernersson och bygger fall­- och klättersatser. I klarspråk betyder det att de plockar och packar rep, sprintar, fästen och annat som

behövs för bergsklättring. En komplett utrustning per låda blir en sats.

– Det har blivit vanligare med den typen av utrustning. Men det är inte bara för bergs­bestigning utan det kan vara takklättring och äntring av båtar till exempel, säger Kjell Wennerlund.

De två är certifierade för just dessa uppgif­ ter som kräver vissa kunskaper.

Här inne packas också sjukvårdssatser som innehåller allt från plåster till komplett operationsutrustning.

– De får ett helt sjukhus, konstaterar Ing­marie Wernersson.

– Det måste ju vara rätt grejer och vi in­spekterar varje föremål så det inte är något fel. Vi vill ju inte att någon ska ramla ner när de klättrar eller att det är fel på sjukvårds­ utrustningen, säger Ingmarie Wernersson.

Hon har arbetat inom försvaret sedan 1988 varav de två senaste åren här på cent­ rallagret.

– Jag trivs väldigt bra här, det är väldigt omväxlande och vi gör väldigt mycket olika saker. På förra stället satt jag mest vid datorn.

Vi går vidare på vår rundtur och hamnar i höglagret som är ett helautomatiserat la­ger, 23 meter högt och 200 meter långt med 70 000 pallplatser. 13 datorstyrda truckar far i vanliga fall fram och

tillbaka, upp och ner och hämtar ut det personalen knappar i på terminaler. Men just nu är det avstängt för systemuppdatering.

Utanför finns bandet där prylarna skickas ut och in till höglagret. När vi står där kom­mer en truck backande i hög fart. Joakim Eriksson svänger in och stannar precis fram­ för oss. Han jobbar mest

med godsmottagning på lastbryggan, med in­- och utgående gods, men sitter en del vid bandet också.

arboga3

– Det är ett flexibelt och omväxlande jobb. Ena stunden kör jag truck och den andra sit­ter jag vid datorn. Det gillar jag.

– Du glömde att påpeka att du har fantas­tiska arbetskamrater också, säger Leif Ohls­son som är Sekoombud på centrallagret, tillika vår guide.

– Jo, så har jag väldigt trevliga arbetskam­rater också, skyndar Joakim Eriksson sig då att tillägga.

Han började här i augusti 2011, först som inhyrd från Proffice och sedan som fast an­ ställd sedan två år tillbaka. Så han har va­rit med om ”omdaningen” 2013, när verksamheten gick över från att

drivas av Försvarsmakten till att bli en del av FMV (Försvarets materielverk), som är en ci­vil myndighet.

– Förr hade vi gym här och det var bra. Nu måste vi åka en bit men det funkar det också.

Leif Ohlsson påpekar att de även fick ägna sig åt friskvård på betald arbetstid när de till­ hörde Försvarsmakten.

– Men annars märks det inte så mycket att vi bytt arbetsgivare. Vi gör ju samma jobb i dag som vi gjorde då, säger Leif Ohlsson.

Leif Ohlsson arbetar i kallagret, en bygg­nad som bara består av plåtväggar och tak. Där förvaras bland annat vätskor som ben­sin och diesel, men också större mojänger och mackapärer som inte behöver förvaras i rumstemperatur.

– Riksemballagepoolen – det är jag. Det innebär att jag har hand om pall, pallkragar och allt annat emballage inom försvarsmakten.

När Sekotidningen är på besök gör kall­lagret inte riktigt skäl för namnet, med utom­hustemperaturen runt 12 grader. Men med oisolerade plåtväggar och portar som alltid står öppna finns inget skydd på vintern när det kan bli både 10 och 20 minus.

arboga2

– Men det är inga problem. Vi arbetar oss varma och så får vi väl gå in lite oftare. För man kan ju inte ha för mycket och för tjocka kläder, då går det ju inte att arbeta, säger Leif Ohlsson.

Utanför kallagret står 300 containrar upp­ställda. De är hopkopplade med slangar som i sin tur går till stora ventilationsaggregat.

– Det är viktigt att luften rör sig lite där­ inne. En container kan ju bli stående 5–10 år och då är det risk att de möglar, berättar Andreas Folkesson.

Han tar emot containrar som kommer till lagret. Det kan vara såväl nyproducerade som sådana som varit ute på uppdrag, till exempel i Afghanistan.

– De har olika funktioner. Det finns con­tainrar som är dusch och toalett, andra är kyl­ och frys, bastu eller sjukvårdsinredda. Så de kan användas till lite vad som helst.

Han har bara jobbat här i knappt ett år. Tidigare körde han lastbil för en åkare som körde åt FMV, så när han fick reda på att lag­ret skulle anställa någon sökte han jobbet.

arboga4

– Det här är bättre. Här vet jag alltid när jag slutar på dagen. När man kör lastbil vet man aldrig var man hamnar mot slutet av dagen, säger Andreas Folkesson.

– Och så har jag arbetskamrater. Det är klockrent. Jag har aldrig haft det förut – i last­ bilen är man ju ensam – så det är väldigt skoj.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Prolongering

En förlängning av kollektivavtal. Kan ske antingen genom en automatisk förlängning om avtalet inte sägs upp i tid eller som en överenskommelse om att förlänga ett avtal fram tills dess att man kommit överens om ett nytt avtal.