Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Seko: Hyvling en viktig avtalsfråga
Nyhet

Seko: Hyvling en viktig avtalsfråga

Än så länge har Seko växlat yrkanden på två avtalsområden: energi respektive väg och ban. Kraven är delvis synkade med Elektrikerförbundet och Byggnads, men innebär ännu inte att förbunden inom 6 F enats om gemensamma krav.

2 februari 2017 11:12

Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson är ”personligen inte där ännu”, det vill säga vid att formulera gemensamma 6 F-krav.

– Vi har flera avtalsområden kvar. Spårtrafik har inte haft sin avtalskonferens ännu, till exempel.

För snart tre år sedan strejkade Seko på Öresundståg. Då handlade det om att Veolia ville omvandla heltidstjänster till deltider, så kallad hyvling, i samband med övergång av verksamhet. Det lyckades Seko delvis stoppa den gången.

Men frågan om hyvling har fått ny aktualitet efter en dom i Arbetsdomstolen som ger arbetsgivare inom Handels område rätt att strunta i uppsägningstid och turordning när de sänker arbetstiden för personalen.

– Veolia gjorde sin förändring i samband med en övergång av verksamhet, men det är enda skillnaden. Det vi ser nu är oroande, och även om Seko än så länge inte drabbats av så många fall av hyvling vill vi gärna ha en reglering i avtalen, säger Valle Karlsson.

Seko och sex andra LO-förbund arbetar nu med att ta fram krav som ska reglera hur hyvling ska gå till. Facken värnar om turordningen och uppsägningstiden. Stoppa hyvlingen som sådan går inte, menar Valle Karlsson.

– När arbetsgivare har bestämt sig för att hyvla, omreglera en tjänst, så ska det finnas tid för omställning för den som drabbas. Inte som nu att det kan ske över en natt, och att den som säger nej kan bli uppsagd, säger han.

I nästa steg ska facket bevaka att arbetsgivaren inte missbrukar möjligheten och låter personalen arbeta mertid istället.

En annan aktuell fråga är flexpensionen. Unionen och Almega har en överenskommelse som ännu inte offentliggjorts, som Seko kan ansluta sig till på två avtalsområden: telekom och fastig­ hetsavtalet för tjänstemän.

Seko har fått se överenskommelsen, men har ännu inte kommit fram till om den är tillräckligt bra för medlemmarna.

– Vi vill ha en större avsättning till tjänstepensionen, och flexpension, säger Valle Karlsson. Men innan vi ansluter oss till Unionens uppgörelse måste vi göra en ordentlig värdering av plus och minus.

– Seko har delvis andra medlemsgrupper än Unionen, även om det är samma avtalsområden. Det betyder att det kostar mer för oss.

Den sista februari ska Unionen ha förhandlat klart om flexpensionens detaljer på 20 avtalsområden inom Almega. Det blir en naturlig deadline även för Seko.

Bortsett från flexpensionen är förbättrad tjänstepension något som troligtvis blir ett krav på många avtalsområden, enligt Valle Karlsson.

– Jag har en känsla av att medvetenheten ökar om att den allmänna pensionen blir för dålig i framtiden. Och att ett sätt att förbättra den är att öka avsättningen till tjänstepensionen.

LO-samordningen innebär att förbunden kommer att gå ut med gemensamma lönekrav 2017. Det innebär ett utrymme på 2,8 procent och 672 kronor till dem som tjänar under 24 000 kronor.

Förbunden är också ense om att industrins avtal ska vara vägledande för övriga. Deras krav var minst 460 kronor.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Nöjda parter på ME-avtalet

Båda parter är nöjda med det nya maskinföraravtalet som Seko och ME slöt i går. Utökad arbetstidsförkortning byttes mot längre ramtid för ordinarie arbetstid. Dessutom innehåller avtalet nya skrivningar för in- och uthyrning. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Branschavtal

Ett kollektivavtal som tecknats för en hel bransch. Inom Seko är spårtrafikavtalet ett branschavtal.