Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Tema: Avtal 2017
Seko: Hyvling en viktig avtalsfråga
Nyhet

Seko: Hyvling en viktig avtalsfråga

Än så länge har Seko växlat yrkanden på två avtalsområden: energi respektive väg och ban. Kraven är delvis synkade med Elektrikerförbundet och Byggnads, men innebär ännu inte att förbunden inom 6 F enats om gemensamma krav.

2 februari 2017 11:12

Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson är ”personligen inte där ännu”, det vill säga vid att formulera gemensamma 6 F-krav.

– Vi har flera avtalsområden kvar. Spårtrafik har inte haft sin avtalskonferens ännu, till exempel.

För snart tre år sedan strejkade Seko på Öresundståg. Då handlade det om att Veolia ville omvandla heltidstjänster till deltider, så kallad hyvling, i samband med övergång av verksamhet. Det lyckades Seko delvis stoppa den gången.

Men frågan om hyvling har fått ny aktualitet efter en dom i Arbetsdomstolen som ger arbetsgivare inom Handels område rätt att strunta i uppsägningstid och turordning när de sänker arbetstiden för personalen.

– Veolia gjorde sin förändring i samband med en övergång av verksamhet, men det är enda skillnaden. Det vi ser nu är oroande, och även om Seko än så länge inte drabbats av så många fall av hyvling vill vi gärna ha en reglering i avtalen, säger Valle Karlsson.

Seko och sex andra LO-förbund arbetar nu med att ta fram krav som ska reglera hur hyvling ska gå till. Facken värnar om turordningen och uppsägningstiden. Stoppa hyvlingen som sådan går inte, menar Valle Karlsson.

– När arbetsgivare har bestämt sig för att hyvla, omreglera en tjänst, så ska det finnas tid för omställning för den som drabbas. Inte som nu att det kan ske över en natt, och att den som säger nej kan bli uppsagd, säger han.

I nästa steg ska facket bevaka att arbetsgivaren inte missbrukar möjligheten och låter personalen arbeta mertid istället.

En annan aktuell fråga är flexpensionen. Unionen och Almega har en överenskommelse som ännu inte offentliggjorts, som Seko kan ansluta sig till på två avtalsområden: telekom och fastig­ hetsavtalet för tjänstemän.

Seko har fått se överenskommelsen, men har ännu inte kommit fram till om den är tillräckligt bra för medlemmarna.

– Vi vill ha en större avsättning till tjänstepensionen, och flexpension, säger Valle Karlsson. Men innan vi ansluter oss till Unionens uppgörelse måste vi göra en ordentlig värdering av plus och minus.

– Seko har delvis andra medlemsgrupper än Unionen, även om det är samma avtalsområden. Det betyder att det kostar mer för oss.

Den sista februari ska Unionen ha förhandlat klart om flexpensionens detaljer på 20 avtalsområden inom Almega. Det blir en naturlig deadline även för Seko.

Bortsett från flexpensionen är förbättrad tjänstepension något som troligtvis blir ett krav på många avtalsområden, enligt Valle Karlsson.

– Jag har en känsla av att medvetenheten ökar om att den allmänna pensionen blir för dålig i framtiden. Och att ett sätt att förbättra den är att öka avsättningen till tjänstepensionen.

LO-samordningen innebär att förbunden kommer att gå ut med gemensamma lönekrav 2017. Det innebär ett utrymme på 2,8 procent och 672 kronor till dem som tjänar under 24 000 kronor.

Förbunden är också ense om att industrins avtal ska vara vägledande för övriga. Deras krav var minst 460 kronor.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Yrkande

Ett förhandlingskrav från arbetstagarparten.