Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

S vill ha schystare upphandlingar

Kräv kollektivavtal och låt alltid personalen följa med vid upphandlingar. Det kravet ställer Socialdemokraterna i Stockholms landsting. Kravet på kollektivavtal backas numera upp av ett EU-direktiv.

18 december 2013 10:48

När Stockholms landsting upphandlar verksamheter ska utgångspunkten vara att personalen ska följa med till den nya entreprenören. Det kräver Socialdemokraterna i en motion inlämnad till landstingsfullmäktige.

Bland annat för man fram biljettkontrollanterna i lokaltrafiken som exempel där oppositionen krävde att personalen skulle tas över av nya entreprenören men där alliansmajoriteten röstade ner förslaget.

– Om du är anställd hos en entreprenör i någon av landstingets verksamheter så måste ju din tillsvidareanställning innebära att du inte ska bli av med jobbet nästa gång entreprenören byts ut, kanske om fyra fem år. Om entreprenörerna själv får bestämma är ju inte anställningstryggheten värd någonting, säger oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S).

Landstingssossarna lämnade även in en motion om att kollektivavtal ska krävas hos alla underentreprenörer. Tidigare har regelverket kring offentliga upphandlingar varit något otydligt. EU-direktivet har möjliggjort kollektivavtalskrav, men den svenska tolkningen har varit att det inte är förenligt med konkurrensfrihet.

Nu har emellertid EU skärpt upp direktivet och därmed är kollektivavtal ett krav vid offentliga upphandlingar. 

– Redan 2010 motionerade vi om kollektivavtalskrav. Men då menade Moderaterna att det inte var möjligt juridiskt. Nu när EU-direktivet ändrats lägger vi fram en ny motion så får vi se vad de säger nu, säger Erika Ullberg.

När motionerna ska behandlas i landstingsfullmäktige är oklart.

– Men om vi vinner valet behövs inte motionerna behandlas för då genomför vi det här ändå, säger Erika Ullberg.

Är det ett vallöfte?

– Ja, det är ett löfte från Socialdemokraterna.

Från Alliansens sida är man försiktig med att uttala sig.

– Vi får se vad man kommer fram till i motionsberedningen. Eftersom det kommer ett nytt EU-direktiv är det bra att juristerna får se över kravet på kollektivavtal. Det är ju inte så att vi emot kollektivavtal, men hittills har bedömningen varit att det inte går att kräva, säger Folkpartiets pressekreterare Rasmus Jonlund.

Även när det gäller personalövertagande lämnar han frågan till juristerna.

– Även där tror jag att det kan vara svårt att sätta som krav, men oftast vill ju den nya entreprenören ta över största delen av personalen.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.