Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson protesterar i Bryssel Foto: P-O Fällman
Nyhet

Risk för social dumpning på järnvägen

Europeiska transportfederationen (ETF), där Seko ingår, kampanjar hårt mot delar av det fjärde järnvägspaketet som är på väg att röstas igenom i EU. ETF anser att det är för marknadsanpassat, på bekostnad av de anställdas arbetsvillkor.

13 december 2016 10:31

 

Tidigare har det i EU-lagstiftningen funnits möjligheter för trafikmyndigheter att direkttilldela kollektivtrafik eller driva den i egen regi. I det fjärde järnvägspaketet vill man i princip helt ta bort den möjligheten, så all kollektivtrafik måste upphandlas.

Målet är att öppna upp järnvägstrafiken inom och mellan medlemsländerna.

ETF ser stora risker med social dumpning när kollektivtrafiken ska upphandlas till lägsta pris.

– Skyddet för de anställda i upphandlingar är avgörande för hög kvalitet och säkra kollektivresor med järnväg. Social dumpning måste undvikas och bedömningarna i upphandlingarna måste grunda sig i kvalitetskriterier i stället för sämre arbetsvillkor, osäkra anställning och uppsägningar, säger ETF:s vice generalsekreterare Sabine Trier.

Förra veckan samlades representanter från mer än 80 fackförbund från 42 länder utanför Europaparlamentet i Bryssel. Seko var där.

– Vi vill förhindra att man tvingar på övriga Europa ett dåligt svenskt system. Ett system som lett till dyrare kollektivtrafik, vilket beräkningar från Trafikanalys visar, säger P-O Fällman, ombudsman på Seko, som tillsammans med avtalssekreterare Valle Karlsson representerade Seko i manifestationen.

Aktionen syftade till att förmå parlamentsledamöterna i Utskottet för transporter och turism att rösta nej till PSO, som är en del av marknadspelaren i fjärde järnvägspaketet, och alltså innehåller skrivningarna om upphandlingstvång. Men utan framgång, då förslaget godkändes av utskottet.

– Resultatet visar att den konservativa majoriteten i EU-parlamentet inte har lärt sig läxan från det växande missnöjet från europeiska arbetare och medborgare. Missnöjet med att EU tycker att det är viktigare att öppna upp marknaden än det skyddet för arbetare mot social dumpning, säger Sabine Trier i en kommentar.

Den 15 december röstar hela parlamentet i samma fråga och då samlas ETF till en ny manifestation, denna gång i Strasbourg.

– Men dessvärre tror jag inte att de kommer lyssna då heller, säger P-O Fällman.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Poppey

    Dax att lämna EU, en gång var det ett bra/fint fredsprojekt idag verkar det som om det är bara ett gäng avdankade politiker som ej fått en plats i sin egna regering / parlament som drivs av girighet med mål att förtrycka sina medborgare. Tror att de vill ”lösa” konkurrensen med Kina, med hjälp av Neo-Liberalism.
    Jag tyckte jag läste för inte så länge sedan att EU skulle bli mer folklig, så mycket för det hoppet.
    Här sitter man och betalar skatt som finansierar Sverige och många andra länders EU-medlemskap, så gör dessa parlamentarikerna såhär mot oss medborgare, känns lite som man medvetet skjuter sig själv i foten.

    EU är ett Borgar projekt och de lyssnar i majoriteten av gångerna bara på lobbister/näringslivet och ej på EU medborgarna.

    Dax och kasta detta i skrallespannen!

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.