Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Tema: Post i förändring
Maria Codelia Ros sökte sig hit från Årstaterminalen. Hon bor i Upplands Väsby och sparar mycket tid på att jobba i Rosersberg. Foto: Linus Meyer
Reportage

Ris och ros till Rosersberg

I Rosersberg norr om Stockholm ligger Sveriges största och modernaste postterminal. De anställda ger både ris och ros till den nya arbetsplatsen som ska vara byggd för att möta framtiden.

13 februari 2015 16:22

Terminalen har bara varit i drift i några månader och det luktar nytt. Doften av målarfärg ligger kvar i luften. Moderna maskiner och ny teknik ska skapa en bättre arbetsmiljö. Tunga lyft ska minimeras, och trots att det är många maskiner igång är ljudet inte speciellt påträngande. Och så har man ny teknik för att rena luften.

– Vi har väldigt effektiv ventilation som suger upp pappersdamm vid sorteringen. Det bli extremt mycket damm och det kan skapa stora problem, berättar produktionsledaren Niklas Lövgren som ger oss en guidad tur runt i den jättelika terminalen.

Tanken är att färre och större sorteringsterminaler ska effektivisera arbetet. Mer automatik ska ge färdigsorterad post till utdelningskontoren, något som kommer innebära att brevbärarna inte själva sorterar utan bara delar ut.

Men modern teknik kan vara en skälm. Det märks bland annat med sorteringsmaskinen för större brev och mindre paket (klump) som ska vara det senaste av det senaste, helautomatisk och toppen på alla sätt.

– Problemet är att det är rätt många försändelser som den inte klarar, så det blir mycket manuell sortering, trots att den är alldeles ny. Det är lite ironiskt om man jämför med den gamla maskinen som finns i Tomtebodaterminalen som klarar allt, säger Krzysztof Romatowski medan han sorterar småbrev.

rosersberg5

Han och de andra anställda kommer i första hand från terminalerna i Uppsala och Tomteboda som lägger ner och där har alla blivit erbjudna nytt jobb i Rosersberg. Några kommer från Årstaterminalen där man skär ner verksamheten, och de som riskerar att bli övertaliga har sökt sig hit.

En av dem är Harun Nuru. Han har jobbat 15 år på Årstaterminalen men riskerade ändå att bli uppsagd. Därför sökte han jobb här.

rosersberg4

 

– Jag hade ju inte flyttat om jag inte riskerat att få sparken. Jag bodde väldigt nära jobbet förut. Nu tar det en och en halv timme om jag ska åka kommunalt, men det känns ok tycker jag.

Han står vid den manuella klumpsorteringen och slänger småpaket i olika korgar. Ett slitsamt jobb som inte skulle behöva utföras om klumpsorteringsmaskinen funkade som den skulle.

Just läget och de dåliga kommunikationerna är ett återkommande tema när vi talar med de anställda på terminalen. Men vi hittar en som valt den just på grund av läget.

– Jag jobbade på Årsta men sökte mig hit för att det ligger mycket bättre till för mig. Jag bor i Upplands Väsby så det blev en ganska stor tidsvinst för mig, säger Maria Codelia Ros som står och väntar på att de stora trådkorgarna vid klumpsorteringsmaskinen ska bli fulla och bytas mot nya.

Ett annat problem på den nya terminalen som många pekar på är att det finns få möjligheter att sitta ner och arbeta.

– Folk kommer inte att orka. Det är för slitsamt att aldrig få sitta ned. Nu ska de ta bort videokodningen och det är enda arbetsuppgiften där man kan sitta ner, förutom vid den manuella sorteringen av småbrev, säger Harun Nuru.

Videokodning är att de försändelser vars adresser sorteringsmaskinerna inte klarar att läsa fotograferas, varpå bilden kommer upp på en datorskärm. Där sitter anställda och tyder adressen och skickar den sedan tillbaka till sorteringsmaskinen.

– Det har varit viktigt för folk att få sitta ner och arbeta emellanåt, så det är väldigt synd att man tar bort den arbetsuppgiften härifrån, säger Zenita Bratt, som är skyddsombud och förhandingsansvarig på Rosersberg. Ett annat problem är att få ihop bra scheman. Förhoppningsvis ska det bli lättare när terminalen är i full drift, då verksamheten kommer vara jämnare fördelad över dygnet. Seko Posten driver hårt att man vill få ner antalet inhyrda, timanställda och ofrivilliga deltider, och i stället ska man ha fasta heltider.

Men allt är inte dåligt. Cheferna, såväl på golvet som på kontoren, beskrivs som kompetenta, arbetsmiljön är bättre än på gamla terminaler och de flesta upplever det som positivt att arbeta med folk från olika terminaler.

För att få ihop de olika arbetskulturerna går alla som börjar på Rosersberg en introduktionskurs. En av instruktörerna där är Milka Petrovic.

 

rosersbergs3

– Vi pratar om trivsel, samarbete och om hur vi ska förhålla oss till varandra. Målet är att skapa en Rosersbergskultur där vi tar det bästa från de gamla terminalerna och gör något nytt. Och vi är på god väg att nå det målet.

Hon gillar att jobba i en sprillans ny terminal.

– Det är Sveriges största och modernaste terminal så jag tycker man kan vara stolt över att jobba här. Det är ljust och fräscht, luften är mycket bättre och maskinerna är nya – allt är mycket bättre.

Michael Jakob fyller på sorteringsmaskinen med ny post. Säck efter säck tömmer han ner i stora fack för vidare färd genom sorteringssystemets automatiserade löpande band. Han ser både positiva och negativa saker med nya jobbet. Han har jobbat på Posten sedan 1983 och kom hit från Tomteboda.

 

rosersbergs2

– För 16 år sedan var det många på Tomteboda som flyttade över till Årsta. Nu träffas vi här igen och det är väldigt roligt att träffa gamla kolleger.

Men han, som så många andra, lyfter fram problem med resorna. Förr tog det honom en halvtimme till jobbet, nu en och en halv. Och även han ser problem med stående arbete och schemaläggning.

– På Tomteboda jobbade vi 12 nätter per månad, men längre arbetspass. Nu är det 16–17 nätter per månad och man måste stå hela tiden. Det är jättejobbigt och många blir sjukskrivna.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

2 kommentarer

  1. Johan hullberg

    Tyvärr kommer resorna att knäcka dem som har 1 till 1 och en halv timme till jobbet. Mitt råd flytta närmare arbetsplatsen.
    Jag jobbade i 12 år på fängelset i Rosersberg och många slutade då resorna från olika kommuner i Stockholm blev för tröttsamt.

  2. rami

    Ett problem är användandet av pim . 8.45 timar är tillräcklig lång arbetsdag men nu tar man och förlänger dagen ytterligare genim att ta tid från kvällar och ibland öcen lägga tilk extra tid. Folk blir trötta och skiter hur det går med posten

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Omställningsavtal

Ett kollektivavtal om olika åtgärder vid uppsägningar på grund av övertalighet.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer